عناوین این صفحه
جستجو بر اساس تاریخ
نظرسنجی
شماره : 6718 /
۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۰ اسفند
|
خبر
همزمان با روز جهانی زن
زهرا نعمتی برنده عنوان ویژه IPC شد
کمیته بینالمللی پارالمپیک اسامی منتخبان تقدیر بخش زنان برای روز جهانی زن در سال ۲۰۲۱ را اعلام کرد، که نام زهرا نعمتی بانوی کماندار پارالمپیکی کشورمان نیز در این لیست قرار دارد.
کمیته بینالمللی پارالمپیک پیش از این اسامی نامزدهای این عنوان در بخش مؤسسین، فرد پیشگام در نسل جوان و همچنین کمیتههای ملی پارالمپیک و فدراسیونهای جهانی را اعلام کرده بود و امروز، همزمان با روز جهانی زن، منتخبین را که توسط کمیته ورزش زنان IPC برگزیده شدند را معرفی کرد.
از ایران نیز زهرا نعمتی، ملیپوش پرافتخار ایران و دارنده دو نشان طلای پارالمپیک، در بخش فرد پیشگام در نسل جوان IPC و دکتر بتول مشرف جوادی نیز در بخش مؤسسین به عنوان نامزد معرفی شدند و در نهایت زهرا نعمتی فرد برگزیده در بخش پیشگام در نسل جوان IPC اعلام شد. نعمتی برای دریافت این عنوان با ورزشکارانی از کشورهای سنگاپور، مالدیو، کلمبیا و نیز نماینده مهاجران رقابت داشت. در بخش مؤسسین بانویی از فدراسیون جهانی کرلینگ و در بخش کمیتههای ملی پارالمپیک و فدراسیونهای جهانی، بخش پاراوزنهبرداری IPC به عنوان دیگر منتخبین معرفی شدند.
صعود دو پلهای سیچوآن با هنرنمایی حامد حدادی
تیم بسکتبال سیچوآن با درخشش حامد حدادی به رتبه هفتم جدول CBA صعود کرد. در ادامه رقابتهای لیگ بسکتبال چین (CBA)، تیم بسکتبال سیچوآن که حامد حدادی را در ترکیب خود دارد با نتیجه ۹۰ - ۹۸ مقابل حریف خود تیم کوئیندائو به پیروزی دست یافت.
سیچوآن به واسطه درخشش ستارههایی چون حامد حدادی، هفتمین برد خود در هشت بازی اخیرش را کسب کرد تا با دو پله صعود به رتبه هفتم جدول CBA برسد. یاران حدادی در بازی قبل با شکست مقابل حریف خود از رده ششم به نهم سقوط کرده بودند.
حامد حدادی ستاره و سنتر ایرانی تیم سیچوآن در این دیدار موفق شد با کسب ۱۸ امتیاز، ۱۸ ریباند، ۶ پاس گل و ۷ بلاک ضمن ثبت دبلدبل، عنوان بهترین بازیکن زمین را کسب کند.
مرحله حذفی لیگ برتر بسکتبال
شیمیدر هم راهی دور دوم شد
تیم شیمیدر قم با گذر از سد تیم خانه بسکتبال خوزستان، بهعنوان چهارمین تیم راهی یک چهارم نهایی لیگ برتر بسکتبال شد. در ادامه رقابتهای مرحله نخست پلیآف لیگ برتر بسکتبال، تیم شیمیدر قم با کسب دومین پیروزی مقابل حریف خود، بهعنوان چهارمین تیم راهی مرحله دوم پلیآف شد.
در این دیدار یکطرفه، شاگردان مصطفی هاشمی با درخشش ستارههایی چون کاظمی، رولند و حاجیان، در چهار کوارتر متوالی با نتایج ۲۱-۳۳، ۱۳-۳۳، ۱۳-۲۸ و ۱۲-۲۳ حریف خود را شکست دادند تا در مجموع با نتیجه قاطع 59 - 117برنده این بازی راحت شوند.
در انتهای این دیدار، ارسلان کاظمی و وحید حاجیان با تأثیرگذاری ۲۲ در ترکیب شیمیدر قم، ستارههای این دیدار بودند. رولند نیز تأثیرگذاری ۲۰ را در ترکیب این تیم به ثبت رساند. وحید حاجیان با کسب ۲۰ امتیاز برای تیم شیمیدر قم، امتیازآورترین بازیکن این دیدار نیز شد.
تیمهای شهرداری گرگان، مهرام تهران، نفت آبادان و شیمیدر قم تا به اینجای کار چهار تیم راه یافته به مرحله یک چهارم نهایی لیگ برتر بسکتبال (مرحله دوم پلیآف) هستند.
لغو دوباره رقابتهای کاراته وان مراکش
لیسبون جایگزین رباط شد
با تعویق دوباره مسابقات لیگ کاراته وان مراکش (آخرین فرصت ملیپوشان کاراته ایران برای افزایش سهمیه المپیکی ایران)، آخرین میدان کسب سهمیه المپیک در کاراته وان، کشور پرتغال و شهر لیسبون خواهد بود.
طبق اعلام فدراسیون جهانی کاراته، رقابتهای لیگ کاراته وان مراکش با توجه به گسترش ویروس کرونا در این کشور مجدداً به تعویق افتاد. قرار بود مسابقات کاراته وان مراکش در روزهای ۲۰ تا ۲۲ فروردین ماه برگزار شود که با توجه به تعویق آن، در روزهای ۷ تا ۹ آبان ماه برگزار میشود.
حال با برنامهریزی فدراسیون جهانی شرایط و نحوه کسب سهمیه المپیک که در مسابقات مراکش قرار بود لحاظ شود با توجه به تعویق این مسابقات در مسابقه لیسبون پرتغال لحاظ میشود. مسابقات کاراته وان لیسبون پرتغال در روزهای ۱۰ تا ۱۲ اردیبهشت ماه برگزار میشود.
نتیجه تکراری برای انتخابی تیم ملی کشتی آزاد
دست نیافتنی
گزارش
محسن وظیفه
بعد از مدتها جدل بر سر برگزار شدن یا نشدن انتخابی تیم ملی در تیم ملی کشتی آزاد، در نهایت دو مسابقه در اوزان 57 و 86 کیلوگرم برگزار شد. انتخابی که دو ماه پیش هم برگزار شده بود و اتفاقاً نتیجه مشابهی هم نسبت به انتخابی قبلی نداشت و همان نتیجه تکراری و البته قابل پیشبینی هم به دست آمد. مدت زمان زیادی است که همه میگویند انتخابی باید برگزار شود تا عدالت رعایت شود اما هیچ وقت نمیگویند که چطور با دادن فرصتهای چندباره به کشتیگیران بازنده عدالت رعایت میشود؟ با قانونی که در این ماهها از سوی برخی از کارشناسان و پیشکسوتان عنوان شده ظاهراً عدالت زمانی در تیم ملی برقرار میشود که ستارهای چون حسن یزدانی ببازد و دوبنده تیم ملی به کامران قاسمپور برسد.
حتی در مورد رضا اطری هم این موضوع صدق میکند؛ با وجودی که او کشتیگیر مطمئنی نبوده و در انتخابی قبلی هم خوب ظاهر نشد اما با اینحال او برنده انتخابی قبلی بود و رحمان عموزاد هم در مسابقات صربستان نتوانست خیلی مطمئن نشان بدهد ولی با این وجود باز هم اصرار به برگزاری انتخابی در تیم ملی به وجود آمد. کاری به غایت بیفایده که حاصلی جز خستگی و فرسودگی برای کشتیگیران ندارد.
برگزاری انتخابی در تیم ملی کشتی آزاد از شرایط نرم و فنی خود خارج شده و ظاهراً انتخابی برگزار میشود که دهان منتقدان بسته شود حالا خروجی این انتخابی چیست، ظاهراً نه برای فدراسیون کشتی و نه برای کادرفنی مهم نیست.
او دو ماه پیش به یزدانی باخت و بدون اینکه در جایی امتحان پس داده باشد، یکبار دیگر برای انتخابی مقابل حسن یزدانی، قرار گرفت. تک کشتیگیری که انتخابی وزن ۸۶ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد بود و عنوان مرحله اصلی انتخابی المپیک توکیو را هم به خودش اختصاص داد اما نتیجه این مسابقه شگفتانگیز، هیچ کس را شگفتزده نکرد و حسن یزدانی با قدرت توانست این مسابقه را ببرد و دوبنده تیم ملی را برای المپیک به خودش اختصاص بدهد اما بعد از این مسابقه یک سؤال مهم به وجود آمد که کامران قاسمپور تا چه وقت قرار است به حسن یزدانی ببازد؟
این برای چندمین بار است که حسن یزدانی و کامران قاسمپور با هم بهعنوان انتخابی رودررو میشوند و در تمامی این مسابقات هم یزدانی برنده انتخابی بوده و قاسمپور هیچ وقت نتوانسته حتی یزدانی را تهدید هم بکند چه برسد برنده شود. حالا یزدانی برای قاسمپور دیگر یک رقیب به حساب نمیآید؛ یک رویای دست نیافتنی، یک کابوس تمام نشدنی که شاید شبها هم رهایش نکند.
در سالهای اخیر هر بار که صحبت انتخابی شده، نام حسن یزدانی و کامران قاسمپور قبل از همه مطرح شده و بارها هم انتخابی برگزار شد و در نهایت هم برنده مسابقه کسی به غیر از حسن یزدانی نبوده؛ کاری که این بار هم تکرار شد. حالا ظاهراً هیچ کس هم نگران حوادث مسابقه انتخابی نیست. حوادثی مثل شکست احتمالی یزدانی که شانس اول کاروان برای کسب مدال طلا محسوب میشود، مشخص نبود چه تصمیمی را کادر فنی اتخاذ میکرد یا حادثهای مثل مصدومیت که ممکن است هر یک از کشتیگیران را با مشکل روبهرو کند.
تکلیف اطری چه میشود؟
در وزن ۵۷ کیلوگرم نیز تک کشتی برگزار شد تا وضعیت این وزن هم مشخص شود. در این وزن رضا اطری مقابل رحمان عموزاد خلیلی قرار گرفت که این مسابقه هم با نتیجه ۶ بر ۴ به سود اطری به پایان رسید. دو ماه پیش هم این دو مقابل هم قرار گرفتند که در نهایت اطری برنده شد اما عجیب بود که حالا بعد از دو ماه و بدون اینکه اطری به مسابقهای اعزام شده باشد، دوباره برای او انتخابی گذاشتند. چه اتفاقی نسبت به دو ماه پیش رخ داده که این انتخابی صلاح تشخیص داده شد؟ به نظر باید برای برگزاری انتخابی تیم ملی مسائل مختلفی را در نظر گرفت و این انتخابی که الان با این شکل در حال برگزاری است، فایدهای ندارد.
کاوه: قاسم عسگری بهعنوان سرپرست به ایتالیا رفت
مهربان برای علیرضا کریمی ریسک نکرد
مقام هفتمی بهنام احسان پور نمیتواند چندان برای ما راضی کننده باشد. او میتوانست بهتر از این در ایتالیا کشتی بگیرد اما درباره علیرضا کریمی باید گفت، با توجه به اینکه او به دلیل آسیب دیدگی شدید و عمل جراحی روی رباط صلیبی زانوی خود، حدود یک سال و پنج ماه از تشک کشتی دور بود و از سوی دیگر، برای نخستین بار در وزن المپیکی 97 کیلوگرم کشتی گرفت، مدال نقره او برای ما راضیکننده است
گفت و گو
ناصر انصافی مقدم
تیم ملی کشتی آزاد به تورنمنت ایتالیا رفت و با کسب یک مدال به ایران برگشت. این اعزام در حالی انجام شد که حواشی زیادی را برای تیم ملی داشت.
حضور یک فرد بیربط در تیم که نقش مربی را ایفا میکرد و شکست علیرضا کریمی در مسابقه فینال، آن هم در شرایطی که اگر اشتباهات داوری رخ نمیداد، میتوانست برنده باشد، از موضوعات مهمی است که باعث شد، مسابقات ایتالیا را به حاشیه بکشد. محسن کاوه مدیر فنی تیم ملی کشتی آزاد درباره این اتفاقات توضیح جالبی دارد. کاوه درباره اشتباه مربیان اعزامی به ایتالیا در مسابقه فینال علیرضا کریمی گفت: «مربیان اشتباه کردند اما از عملکرد علیرضا کریمی راضی هستم.»
آقای کاوه! هدف از حضور در تورنمنت بینالمللی ایتالیا چه بود؛ آن هم فقط با دو کشتیگیر؟!
قبل از هر چیز لازم است اشاره کنم که ما در دو وزن 65 و 97 کیلوگرم اصلاً سهمیه حضور در المپیک 2021 توکیو را نداریم و برای همین کادر فنی تیم ملی تصمیم گرفت که در این دو وزن فقط دو کشتیگیر ملیپوش یعنی بهنام احسانپور در وزن 65 کیلوگرم که در مسابقههای جهانی 2019 نورسلطان قزاقستان مدال برنز گرفت و علیرضا کریمی دارنده دو مدال نقره و برنز جهان را به ایتالیا اعزام کند و آنها را محک بزند. در واقع هدف ما محک زدن و آزمایش این دو پس از ماهها دوری از میدانهای بینالمللی بود و نه کشتیگیران دیگر.
عملکرد این دو کشتیگیر را در ایتالیا چگونه دیدید؟
طبیعی است که مقام هفتمی بهنام احسان پور نمیتواند چندان برای ما راضی کننده باشد. او میتوانست بهتر از این در ایتالیا کشتی بگیرد اما درباره علیرضا کریمی باید گفت، با توجه به اینکه او به دلیل آسیب دیدگی شدید و عمل جراحی روی رباط صلیبی زانوی خود، حدود یک سال و پنج ماه از تشک کشتی دور بود و از سوی دیگر، برای نخستین بار در وزن المپیکی 97 کیلوگرم کشتی گرفت، مدال نقره او برای ما راضیکننده است. همانطور که میدانید علیرضا کریمی در ابتدا یک کشتیگیر 86 کیلویی بود و بعد در وزن 92 کیلوگرم کشتی گرفت که یک وزن غیرالمپیکی است. اگر او برای المپیک توکیو انتخاب شود میبایست شانس خود را در یک وزن بالاتر یعنی 97 کیلوگرم مورد آزمایش قرار میداد و برای همین او را برای وزن المپیکی 97 کیلوگرم به ایتالیا فرستادیم.
اگر اشتباه داوران نبود، کریمی میتوانست حریف آمریکایی را شکست بدهد.
درست است؛ من فیلم مسابقه او با کشتیگیر آمریکایی را دیدم؛ او 3 بر یک از حریف خود جلو افتاده بود در حالیکه دو دقیقه و 30 ثانیه به پایان مسابقه مانده بود، هر سه داور این مسابقه به جای دادن چهار امتیاز فقط دو امتیاز به او دادند. البته برخی از داوران ما که فیلم این کشتی را دیده بودند، اعتقاد داشتند که همین دو امتیاز درست است؛ در هر صورت نظرات در این خصوص بسیار متفاوت است اما به نظر من اگر کریمی حداقل یک حمله دیگر در این زمان باقیمانده میکرد، میتوانست کشتی را به جای شکست 3-3 با نتیجه 4 بر 3 برنده شود. کریمی برای جمع کردن کشتی به نفع خود میتوانست در این فاصله زمانی؛ یکی، دو حمله دیگر بکند تا یکی، دو امتیاز دیگر بگیرد، البته برای ما رنگ مدال کریمی زیاد مهم نبود، همانطور که گفتم آزمایش و سنجش او در این میدان بینالمللی پس از بیش از یک سال دوری از میدان و عمل جراحی روی زانوی مصدوم او و کشتی گرفتن او در یک وزن بالاتر برای ما بسیار مهم بود.
چرا مهربان اعتراض نکرد؟
همانطور که گفتم کریمی در این کشتی 3 بر یک از کشتیگیر آمریکایی جلو افتاده بود اما نظر هر سه داور مسابقه یکی بود؛ من حتی با ابراهیم مهربان سر همین موضوع تماس داشتم و او گفت که نمیخواست دست به ریسک بزند و کریمی در زمان باقیمانده کشتی را ببازد. اگر داوران در دادن امتیازات و چلنج با هم اختلاف نظر پیدا کنند، آن وقت شرایط فرق میکند. ولی در آنجا نظر هر سه داور یکی بود و در این چلنج، هیأت ژوری نظر داوران را کاملاً تأیید میکرد و اعتراض ابراهیم مهربان به جایی نمیرسید و امتیاز یا امتیازات دیگری به کشتیگیر آمریکایی داده میشد، برای همین ابراهیم مهربان اصلاً ریسک نکرد.
در کنار ابراهیم مهربان که گفته میشد، تنها مربی این تیم دو نفره بود، فردی به نام «قاسم عسگری» هم که برای ما ناشناخته است، حضور داشت.
قاسم عسگری در فدراسیون کشتی به کارهای اداری رسیدگی میکند و در سفر به ایتالیا او سرپرست تیم دو نفره کشتی آزاد ایران بود که به کمک و یاری ابراهیم مهربان آمده بود تا او تنها نباشد.
در هر صورت برای دو وزن 65 و 97 کیلوگرم که سهمیه المپیک نداریم، چه تصمیمی دارید؟
در این دو وزن کشتیگیران دیگری هم داریم که باید در مسابقههای دیگر آزمایش شوند و بعد تصمیمگیری کنیم. همه چیز به بعد از مسابقههای قهرمانی آسیا و همینطور رقابتهای گزینشی المپیک که هر دو در فروردین ماه سال آینده اما در دو زمان متفاوت در کشور قزاقستان برگزار میشود، برمیگردد. بعد از این دو مسابقه در این باره صحبت خواهیم کرد.
آقای کاوه! بهتر نبود با تعداد بیشتری کشتیگیر در رقابتهای بینالمللی ایتالیا حضور پیدا میکردیم؟
نمیتوانستیم کشتیگیران دیگری را اعزام کنیم؛ برای اینکه رضا اطری و رحمان عموزاد خلیلی در وزن 57 کیلوگرم و حسن یزدانی و کامران قاسمپور در وزن 86 کیلوگرم هم باید رقابت انتخابی خود را روز سهشنبه برگزار میکردند و بقیه کشتیگیران ما هم در اردو مشغول تمرین کردن هستند. در مورد امین طاهری کشتیگیر وزن 125 کیلوگرم هم باید بگویم که او به خواست خود به ایتالیا نرفت. او واقعاً آسیب دیده بود و دست راست او به مدت سه هفته در گچ بود و نمیتوانست تمرین کند. امین طاهری طبق دستور کمیسیون فدراسیون پزشکی- ورزشی و کادر فنی تیم ملی نتوانست به ایتالیا اعزام شود. او در حال حاضر مشغول فیزیوتراپی و لیزر درمانی دست آسیب دیده خود است و فقط نرمش و تمرین سبک میکند.
چالشها و فرصتهای پیش روی دوچرخه
قسمت دوم- آیا دوچرخه میتواند جایگزین خودروهای شخصی برای تردد در شهر تهران شود؟
در جواب به این سؤال، نخستین دغدغهای که از سوی شهروندان مطرح میشود، طولانی بودن مسافت برخی سفرهای درونشهری است. بهعنوان مثال، کارمندی را در نظر بگیرید که هر روز مسیر رفتوآمدش از منزل تا محل کارش را با خودروی شخصی خود طی میکند. فرض کنید او هر روز باید از نقطهای در شرق تهران به نقطهای در غرب تهران برود و برگردد. اگر از او بپرسید حاضر است دوچرخه را جایگزین خودروی شخصیاش برای تردد در این مسیر کند، قطعاً در جواب خواهد گفت رکاب زدن در این مسیر طولانی او را خسته خواهد کرد. علاوه بر این، شخص مذکور برای تردد با دوچرخه در این مسافت طولانی، باید مدت زمان زیادی را صرف کند. اگر از او بپرسید چرا از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمیکند، در جواب خواهد گفت که محل کارش تا نزدیکترین ایستگاه مترو یا بیآرتی چندین کیلومتر فاصله دارد و او باید این مسیر را با پای پیاده طی کند، یا مدتها منتظر رسیدن تاکسی در این مسیر شود. بنابراین خودروی شخصی خود را به سایر وسایل نقلیه عمومی ترجیح میدهد. حالا در نظر بگیرید همان شخص به محض پیاده شدن از ایستگاه مترو، میتواند با یک دوچرخه مسافت باقیمانده را در مدت زمان کوتاه، با پرداخت کمترین هزینه طی کند. حالا اگر از او بپرسید آیا دوچرخه میتواند جایگزین خودروی شخصیاش باشد، همان پاسخ قبلی را خواهد داد؟
تردد با دوچرخه میتواند بهترین گزینه در مسیرهای کوتاه باشد؛ بهویژه اگر سفرهای ترکیبی مترو - دوچرخه، اتوبوس-دوچرخه را در نظر بگیریم تردد با دوچرخه در مسیرهای طولانی غیرممکن به نظر میرسد اما با فراهم کردن
زیرساختهای مناسب، میتواند بهترین گزینه در مسیرهای کوتاه باشد؛ بهویژه اگر سفرهای ترکیبی مترو - دوچرخه، اتوبوس-دوچرخه را در نظر بگیریم، میتوان گفت استفاده از دوچرخه بهمراتب راحتتر از استفاده از خودروی شخصی برای انجام سفرهای شهری است. آیا دوچرخهها نیاز به پارکینگ دارند؟
منظور از پارکینگهای دوچرخه که بهتازگی در شهر تهران ایجاد شده است، مکانهایی است که شما میتوانید بهراحتی دوچرخه خود را در آنجا قرار دهید. مطالعات کاملی در خصوص تعیین محل مناسب ایستگاههای دوچرخه در نزدیکی ایستگاههای خطوط ۱ تا ۵ مترو صورت گرفته است. این پارکینگها در داخل یا در نزدیکترین محل به ایستگاههای مترو نصب و جاگذاری شدهاند. طبق آمار ارائهشده تاکنون ۴۹ ایستگاه دوچرخه در نزدیکی ایستگاههای مترو تعبیه شده است.
با در نظر گرفتن این زیرساختها، دور از انتظار نیست که بهزودی تعداد زیادی از شهروندان پایتختنشین استفاده از دوچرخه را جایگزین مناسبی برای خودروهای شخصی برای سفرهای شهری بدانند. برای لحظهای تهران را بدون صف طولانی خودروهای در ترافیک مانده و هوای آلوده تصور کنید. این شهر آرمانی میتواند با ایجاد زیرساختها و فرهنگسازی مناسب برای استفاده از دوچرخه برای تردد در مسیرهای درونشهری ساخته شود.
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
ویژه نامه | آرشیو