عناوین این صفحه
جستجو بر اساس تاریخ
نظرسنجی
شماره : 6694 /
۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ بهمن
|
مصاحبه و خبر
نعمتی: امیدوارم در گزینشی المپیک به هدفم برسم
هیچ وقت جایی در ذهن حامیان مالی نداشتیم!
زهرا نعمتی بانوی ملیپوش تیر و کمان کشورمان تأکید دارد که شرایط خوبی را بعد از گذراندن تمرینات با مربی اختصاصی خود داشته و الان به آمادگی نسبتاً مناسبی دست پیدا کرده است اما او معتقد است نباید به این شرایط بسنده کند چون هدفش رسیدن به سهمیه المپیک است و هر طور شده باید به این هدف دست پیدا کند.
زهرا نعمتی در مورد وضعیت آمادگی خود برای کسب سهمیه المپیک میگوید: «در حال حاضر در کنار تیم المپیک تمرین میکنم، خدا را شکر شرایط خوبی دارم چون کمیته پارالمپیک از من حمایت خوبی دارد. من و سایر همتیمیهایم امیدوار هستیم در کسب سهمیه المپیک اتفاق خوبی را رقم بزنیم.»
نعمتی در پاسخ به این پرسش که حمایت کمیته ملی المپیک از او چگونه بوده است، تأکید دارد: «آقای صالحی امیری و کمیته ملی المپیک هم انصافاً همیشه حمایت ویژهای از ما داشتند. هر زمان که مشکل و موانعی در ورزش زنان وجود داشته یا ما درخواستی داشتیم به سرعت نتیجه گرفتیم. امیدوارم این حمایتها تا کسب سهمیه المپیک و سپس حضور در المپیک ادامه داشته باشد.»
بانوی ملیپوش تیر و کمان در مورد درخواست خود از نمایندگان مجلس مبنی بر اختصاص بودجه جداگانه به ورزش زنان معتقد است: «من به عنوان نماینده ورزشکاران صحبت کردم و خواستم آنها را در جریان دغدغه زنان ورزشکار بگذارم. نقد بسیار کوچکی مطرح کردم مبنی بر اینکه در بخش حمایتی، ورزش زنان نسبت به مردان کمتر دیده می شود و بسیاری از اسپانسرها به ورزش زنان اعتماد نمیکنند در حالی که زنان ورزشکار نشان دادند میتوانند بهترین باشند. امیدوارم در بخش بودجه ویژه به زنان ورزشکار توجه کنند.»
اعزام ناقص تیم پارادوومیدانی به مسابقات امارات
سرمربی در تهران ماند
اعضای تیم ملی پارادوومیدانی کشورمان در حالی راهی محل برگزاری مسابقات فزاع شدهاند که بهمن رضایی فرعی سرمربی تیم به دلیل عدم صدور ویزا، آنها را همراهی نکرده است. بهزاد عزیزی و آقای پیروج، دو ورزشکار کمبینای ایران در پرتاب نیزه هم به دلیل عدم صدور ویزا، موفق به همراهی امروز تیم ملی نشدهاند. قرار است در صورت حل مشکل روادید، این سه نفر هم تا فردا به ترکیب تیم ملی در امارات اضافه شوند. در غیاب سرمربی تیم ملی پارادوومیدانی، ابراهیم مؤمنی و علیرضا حیدری به عنوان مربی، اعضای این تیم را در دوره کلاسبندی و رقابتهای فزاع همراهی میکنند.
پنجشنبه؛ آغاز لیگ تکواندو نوجوانان با 13 تیم
مصاف آیندهسازان المپیک
رقابتهای مرحله مقدماتی گروه اول تا سوم لیگ تکواندو نوجوانان پسر «جام آیندهسازان المپیک» به ترتیب طی روزهای ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه در فدراسیون تکواندو برگزار میشود و تیمهای صعودکننده به مرحله نهایی مشخص میشوند.
طبق اعلام سازمان لیگ رقابتهای گروه اول با حضور 5 تیم آینده سازان لوازم خانگی کن، دانشگاه آزاد اسلامی، فتح صدر البرز، هیأت تکواندو استان مازندران و هیأت تکواندو شهرستان نوشهر طی روزهای پنجشنبه و جمعه (23 و 24 بهمن ماه) برگزار میشود.مسابقات گروه دوم روز شنبه، 25 بهمن ماه پیگیری خواهد شد که در این گروه 4 تیم فرمانیه، لوازم خانگی کن، هیأت تکواندو استان تهران و هیأت تکواندو استان گیلان حضور دارند.دیدارهای گروه سوم نیز روز یکشنبه، 26 بهمن ماه با حضور 4 تیم پارسیان البرز، شهرداری پیشوا، مناطق نفتخیز جنوب و هیأت تکواندو شهرستان گرگان انجام میشود.از هر گروه 2 تیم به مرحله نهایی راه پیدا میکنند که این مرحله طی روزهای 7 و 8 اسفندماه برگزار خواهد شد تا تکلیف سکونشینان مشخص شود.
بازی با جان اسکیبازان در دیزین به خاطر درآمد بیشتر
برف بازی در هیاهوی کرونایی پایتخت!
رضا عباسپور @rez7462
سایه شوم کرونا و گرانی در پیست اسکی دیزین در حالی بیش از قبل احساس میشود که در شرایط فعلی موج جدیدی از همهگیری و پاندمی ویروس مرگبار کرونا در کشورمان و سراسر دنیا آغاز شده است! پیست اسکی دیزین همزمان با پیست توچال و دربندسر از دیماه ۹۹ باز شده است. دیزین بزرگترین پیست اسکی و یکی از جاذبههای مهم گردشگری ایران است که در فاصله یکساعتی تهران قرار دارد. دسترسی آسان آن از طریق جاده چالوس و آزادراه تهران- شمال باعث شده پیست دیزین این روزها، حتی وسط هفته هم شلوغ باشد. اتفاقی خطرآفرین برای پایتختنشینها که در شرایط فعلی موج جدیدی از پاندمی کشنده و مرگبار کرونا را در تهران و سراسر کشور تجربه میکنند!
پروتکلهای بهداشتی در پیست دیزین رعایت نمیشود!
برخی از مربیان و اسکیبازها که در روزهای گذشته به پیست دیزین رفتهاند، شاهد ازدحام جمعیت بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی در صفهای طولانی بالابرها و رستورانها بودهاند. در حالی که شرایط این روزهای کشورمان با ورود موج جدیدی از شیوع ویروس کرونا در کشورمان خیلی ترسناکتر و حساستر از قبل شده است اما شنیدهها و حواشی از این پیست مطرح و معروف برفبازی و اسکی در ارتفاعات پایتخت حاکی از آن است که برخی علاقهمندان متمول از نظر مالی بیتوجه به شرایط بحرانی و شیوع موج جدیدی از پاندمی کرونا در پایتخت و کشورمان، بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی نهایت ریسک را به جان خریده و با سرنوشت خود و دیگران به راحتی آب خوردن بازی میکنند.
شواهد و قراین موجود بیانگر این است که از سوی مسئولان و متصدیان این پیست اسم و رسمدار زمستانی اسکی و برفبازی در تهران هیچ گونه نظارت و کنترلی برای رعایت شیوهنامههای کرونا وجود ندارد! به نظر، آنها با این شرایط همهچیز را فدای درآمدزایی و به دست آوردن پولهای هنگفت از این محل کردهاند.
عمق فاجعه را میشود در تصاویر ارسالی از این پیست و در کابینهای کوچک حمل و نقل مسافران و میهمانان حاضر در این پیست دید که تنها گنجایش چهار نفر را دارند اما گاهی با ظرفیت بالاتری رفت و برگشت دارند. انگار نه انگار که بهداشتی در کار است و ویروس کرونا هر روز دارد جان چندین و چند نفر را در همین پایتخت به راحتی میگیرد.
طبق اعلام کارشناسان، پیستهای اسکی از جمله مناطقی هستند که مخصوصاً ویروس کرونا به راحتی در آنجا شایع میشود و انتقال پیدا میکند، زیرا با یک نگاه جزیی میتوان دید که به طور مثال اسکیبازها یا افرادی که با لاستیک یا وسایلی مشابه مشغول برفبازی و خوشگذرانی در این منطقه هستند در بیشتر مواقع از دستکش خود برای پاک کردن صورت و بینی استفاده میکنند؛ با همان دستکش در تماس با دستگیره تلهکابین و تلهسییژ هستند و نهایتاً همان دستکشهای آلوده را روی میز رستوران میگذارند. اگر احیاناً حتی یک نفر در این بین ناقل کرونا باشد به راحتی و به این شکل ویروس را به بسیاری دیگر انتقال میدهد. حالا با چه مجوز و چه توجیهی در این شرایط عجیب و غریب پیستهای اسکی مثل دیزین باز است و بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی میزبان این همه مشتاق اسکی و برفبازی است جای تعجب و نقد دارد!
افزایش قیمتها بدون سرویسدهی استاندارد به مشتریان!
طبق اعلام برخی افراد که در یکی دو هفته گذشته عازم این پیست شده و در شرایط و موقعیتی که گفتیم حضور میدانی داشتهاند گویا قیمت ورودی پیست دیزین در زمستان امسال به ۲۵۰ هزار تومان رسیده است. در حالی که سال گذشته مبلغ آن ۱۸۰ هزار تومان بود، یعنی بیش از ۳۵ درصد افزایش قیمت! مسأله دیگر این است که بهترین بخش پیست، معروف به «قله» تعطیل شده است اما هزینه ورودی پیست را کامل حساب میکنند. ظاهراً علت این تعطیلی، سست شدن یکی از پایههای خط تلهکابین «قله» است. زمان زیادی برای تعمیر داشتند اما چرا اقدام نکردند؟!
علاوه بر افزایش قیمت ورودی پیست، هزینههای دیگر هم بیشتر شده، از جمله اجاره لوازم اسکی که از ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان (بسته به کیفیت و کارکرد) است. هزینه پارکینگ خودرو ۲۵ هزار تومان و کرایه ارزانترین خانه محلی و اتاق در هتل شبی ۵۰۰ هزار تومان شده است. هزینه رستوران، غذا و نوشیدنی هم که بماند. هزینه یک روز اسکی، بدون اقامت برای یک نفر، میانگین یک و نیم میلیون تومان آب میخورد. این مبالغ حتی در شرایطی که گردشگر خارجی نداریم، برای گردشگر داخلی جذاب نیست و اسکی را به قشر مرفه محدود میکند.
معطلی در صف بالابرها حتی در روزهای وسط هفته گویا به یک ساعت و حتی بیشتر هم میرسد. اینطور که حاضرین در این پیست اسکی بازگو کردهاند، گویا در گذشته وقتی اسکیبازها یا گردشگران همراه مربی بودند، ضرورتی نداشت در صف عمومی بایستند، چون مربی ساعتی پول میگیرد و این منصفانه نیست که شاگرد با وجود پرداخت هزینه مربی، برای هر نوبت بالا رفتن یک ساعت هم در صف معطل شود. از آن بدتر اینکه مسئولان پیست دیزین بهترین بخش پیست را با بیتفاوتی تعطیل کردند و به هیچ وجه نیز پاسخگوی ارباب رجوع خود نیستند ضمن اینکه به هیچ وجه افرادی که آنجا حضور دارند از ماسک استفاده نمیکنند. همچنین پروتکلهای بهداشتی در پایینترین کیفیت ممکن خود به وضوح رؤیت میشود.
وزارت ورزش نمیتواند درباره غذای یک تیم پاسخ بدهد
علینژاد: تأیید یا رد کاندیداهای فوتبال به ما ارتباطی ندارد
تا زمان تعویق المپیک 51 سهمیه کسب کرده بودیم. بر همین اساس تصمیمگیری لازم در این باره انجام شد و اعزامهایی با رعایت مسائل بهداشتی صورت گرفت. اگر کارهای لازم در این باره نمیشد، سهمیهها از دست میرفت. اگر اتفاق خاصی نیفتد و فدراسیونهای جهانی تصمیم خاصی نگیرند، پیشبینی میکنیم که یک رکورد در کسب سهمیه داشته باشیم و این احتمال وجود دارد که بیش از 63 سهمیه بگیریم
ایران ورزشی - در ادامه نشستهای خبری معاونان وزارت ورزش برای ارائه گزارش درباره عملکرد این وزارتخانه، نوبت به مهدی علینژاد میرسد تا از رویهای که در معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای طی شده، دفاع کند.
معاونت قهرمانی به واسطه اینکه فدراسیونهای زیادی را تحت پوشش دارد و بیشتر موضوعات پر سر و صدای ورزش در قالب این معاونت قرار دارد، اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر وقتی قرار است علینژاد به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد، از هر دری در این نشست صحبت میشود. از انتخابات فدراسیون فوتبال گرفته تا سهمیههای المپیک، ماجرای فدراسیون جودو و خیلی موضوعات دیگر.
تأثیر کرونا روی ورزش، متمایز با بقیه حوزهها بود
مهدی علینژاد در ابتدای صحبتهایش به موضوع کرونا و تأثیری که روی ورزش گذاشته، اشاره میکند و میگوید: «ورزش در سالی که گذشت درگیر کرونا بود. آسیبی که به ورزش وارد شد، متمایز از سایر حوزهها بود. این بیماری در ابتدا پدیدهای جدید بود و شناختی وجود نداشت. همان زمان، بلافاصله ستاد کرونا در ورزش را ایجاد کردیم و این باعث شد که هم سلامت ورزشکاران حفظ شود و هم کم کم بازگشاییها صورت بگیرد.»
او ادامه میدهد: «با توجه به شرایط، باشگاهها تعطیل شدند و البته از اردیبهشت بازگشاییها انجام شد. وزارت ورزش همکاری خوبی در خصوص مواجهه با این بیماری داشت. درباره فوتبال هم انتقادهایی وجود داشت اما با شروع لیگ قهرمانان آسیا شرایط خوبی رقم خورد و همه دیدند که با رعایت پروتکلهای بهداشتی، آسیبی به کسی وارد نشد. به جز فوتبال، 18 لیگ دیگر برگزار شدند که نشان میدهد ورزش زنده است.»
دولت بدهی به ورزشکاران ندارد
مشکلات مالی که برای فدراسیونها به وجود آمده، بخشی دیگر از مشکلاتی است که به گفته علینژاد، وزارت ورزش پشت سر گذاشته است: «تعویق المپیک باعث افزایش هزینهها شد اما وزارت ورزش اقدام لازم را انجام داد و بیش از 100 میلیارد تومان تاکنون به فدراسیونها پرداخت شده است. همچنین به فدراسیونها کمک شد که بدهیهای خود به شرکت توسعه را بپردازند. انشاءالله تأمین اعتبار شده که پاداش سال 98 ورزشکاران نیز پرداخت شود. عملاً این دولت بدهی به ورزشکاران ندارد.»
در کسب سهمیه رکورد میزنیم
علینژاد درباره روالی که برای کسب سهمیه المپیک توکیو در این مدت طی شده نیز میگوید: «ما تا زمان تعویق المپیک 51 سهمیه کسب کرده بودیم. بر همین اساس تصمیمگیری لازم در این باره انجام شد و اعزامهایی با رعایت مسائل بهداشتی صورت گرفت. اگر کارهای لازم در این باره نمیشد، سهمیهها از دست میرفت. اگر اتفاق خاصی نیفتد و فدراسیونهای جهانی تصمیم خاصی نگیرند، پیشبینی میکنیم که یک رکورد در کسب سهمیه داشته باشیم و این احتمال وجود دارد که بیش از 63 سهمیه بگیریم.»
پاداش مدالآوران توکیو مشخص نیست
علینژاد در مورد پاداش مدالآوران توکیو پاسخ روشنی نمیدهد: «طبق آییننامه اصلاحی پرداخت پاداش مدالآوران، امتیازها از این پس تعیینکننده میزان پرداخت پاداشهاست، برای توکیو هم هنوز مصوبهای نداشتهایم، در این زمینه تصمیمگیری و آن را اطلاعرسانی میکنیم.»
بدهی کشتی به 7 میلیارد رسیده
او همچنین در مورد بدهی مالیاتی فدراسیونها میگوید: «بعضی فدراسیونها معاف از مالیات هستند البته به شرط ارائه اظهارنامه مالیاتی. بدهی آنها مربوط به قبل از سال ۹۵ است و اظهارنامهها پس از آن ارائه شده است. اولین فدراسیونی که مفاصا حساب را گرفت، کشتی بود که از ۲۹ به ۷ میلیارد تقلیل یافت. سایر فدراسیونها هم در همین مسیر حرکت کردند و بدهی خاصی وجود ندارد.»
تغییر خزانهدار جودو با موافقت ما نبوده
علینژاد در پاسخ به این سؤال که آیا تغییرات صورت گرفته در پست خزانهداری فدراسیون جودو با هماهنگی معاونت قهرمانی وزارت ورزش بوده است، میگوید: «اساسنامه فدراسیونها روشن است و میگوید که قبول استعفا یا برکناری باید به تأیید رئیس مجمع برسد. ما به همه فدراسیونها از جمله جودو ابلاغ کردیم که تأییدیه داشته باشند. فدراسیون جودو هم خارج از این بحث نیست. قبول استعفای خزانهدار فدراسیون جودو بدون تأییدیه رئیس مجمع بوده و در واقع زمانی تغییرات به ما اعلام شد که جایگزین را معرفی کرده بودند. من با استعفا در این فدراسیون موافقت نکردم. تذکر دادیم از این به بعد قبل از انجام هر تغییراتی در پست هیأت رئیسه فدراسیونها، این مسائل مطرح شود.»
6 میلیون دلار در فیفا پول داریم
از اینجا به بعد موضوعات، فوتبالی میشود و اولین سؤالی که در رابطه با این رشته از علینژاد پرسیده میشود، به پاداش پرسپولیس اختصاص دارد: «به خاطر تحریمهای ظالمانه نتوانستیم در سالهای اخیر مطالبات را دریافت کنیم. 6 میلیون دلار در فیفا پول داریم، 8/2 میلیون دلار برای پرسپولیس و 300 هزار دلار برای استقلال است که هیچ کدام دریافت نشده است.»علینژاد در مورد انتقاداتی که بازیکنان استقلال داشتند نیز اینطور پاسخ میدهد: «ما پرداختی به این تیم و پرسپولیس نمیتوانیم داشته باشیم. این دو باشگاه با کمک کارگزاران خودشان، منابع مالی خود را دریافت میکنند. اینکه یک صحبت دستهجمعی درباره غذا شده، چیزی نیست که وزارت ورزش دربارهاش صحبت کند.» او در مورد عملکرد مددی در باشگاه استقلال هم واکنش مثبت نشان میدهد: «عملکرد او موفق بوده و اقدامات زیادی در دوران او انجام شده است. 850 هزار دلار بدهی بود که در زمان او پرداخت شد. اقدامات فنی خوبی در همین دوره صورت گرفته و 20 میلیارد تومان هم به بازیکنان پرداخت شده است. بحث خصوصیسازی هم بسیار سخت و وقتگیر است که در مجموع فکر میکنم مددی عملکرد خوبی داشته و استقلال هم که در صدر است. نمیدانم چرا نسبت به این تیم انتقاداتی مطرح میشود.»علینژاد در خصوص روند خصوصیسازی پرسپولیس و استقلال نیز مواردی را مطرح میکند: «دو مجموعه ورزشی برای استقلال و پرسپولیس ثبت رسمی شد، آنها افزایش سرمایه پیدا کردند تا شرایط ورود به بازار سرمایه را داشته باشند. بدهیها مشخص شده و شفافسازی صورت گرفته است. صورتهای مالی ۶ ماهه آماده شده است، اشکالات باقیمانده در حال پیگیری است. معارفه هم انجام شده و منتظر هستیم با هماهنگی هیأت پذیرش زمان برای جلسه قطعی اعلام کنند.»
کاندیداهای فوتبال بازنشسته نیستند
علینژاد در مورد انتخابات فوتبال و صحبتهای مطرح شده در رابطه با بازنشستگی برخی کاندیداها نیز میگوید: «همه قوانین جمهوری اسلامی در فدراسیون فوتبال هم حاکم است و طبق اطلاع من ۵ نامزد ریاست از جمله بهاروند بازنشسته نیستند.»اینطور عنوان شده که خارج از فدراسیون فوتبال فشاری برای عدم تأیید صلاحیت ٢ گزینه ریاست وجود دارد و اگر این دو گزینه رد صلاحیت شوند به فیفا نامه میزنند. چقدر پیگیر این موضوع هستید؟ علینژاد در واکنش به این موضوع میگوید: «مرجع تأیید صلاحیت فوتبال طبق اساسنامه روشن است و وزارت ورزش نقشی در تأیید و صلاحیت کاندیداها ندارد، این موضوع به ما ارتباطی ندارد.»
کرونا، عامل افزایش دوچرخهسواری در اروپا
بر اساس اطلاعات به دست آمده، استقبال مردم اروپا از دوچرخهسواری در دوران همهگیری کرونا ویروس افزایش یافته است اما آیا این عادت خوب ماندگار خواهد شد؟
در دوران همهگیری کرونا دوچرخهسواری در اروپا به دلیل ممنوعیتهای عبور و مرور با وسایل نقلیه شخصی و ازدحام حمل و نقل عمومی با استقبال بیشتری نسبت به قبل مواجه شده و مورد توجه افراد بیشتری قرار گرفته است. بسیاری از مسئولان شهرهای کشورهای اروپایی امیدوارند تا بتوانند این عادت خوب را دائمی کنند و بدین ترتیب، پس از عادی شدن شرایط و عبور از دوران کابوسوار همهگیری کروناویروس، ماشین به عنوان وسیله نقلیه شخصی کمتر استفاده شود.
شهرهای 15 دقیقهای
شهردار پونته درا اسپانیا، از ماشین نفرت دارد. او چیزی در حدود 20 سال قبل از عبارت انبار ماشین برای توصیف شهر خود استفاده کرد و هم اکنون توانسته به این مسأله خاتمه دهد؛ در حال حاضر شهر پونته درا را میتوان به عنوان یکی از تمیزترین، ایمنترین و پررونقترین شهرهای اسپانیا معرفی کرد. مرکز تاریخی شهر مملو از ماشین بود و خیابانهای باریک آن هم سرشار از دود و فروشندگان مواد مخدر بود. روزانه 14 هزار خودرو از جلوی دفتر شهردار رد میشد و همین مسأله باعث شد او در مصاحبه خود با گاردین در سال 2018 اعلام کند که شهر را مرده تحویل گرفته است.
در کوتاهترین زمان ممکن سراسر مرکز تاریخی شهر را به یک منطقه مخصوص برای عبور عابرین پیاده تبدیل کرد و هرگونه عبور و مرور وسایل نقلیه ممنوع شد. او پارکینگهای سطحی موجود را حذف کرد و تقریباً 1700 مکان را برای استفاده عموم مردم، حتی در زیر زمین بازگشایی کرد. همچنین دستور داد چراغهای راهنمایی و رانندگی را با دور برگردان جایگزین کنند تا بدین ترتیب، جریان ترافیک کاهش یابد و کنار آن محدودیت سرعت را به 30 کیلومتر در ساعت کاهش داد. به غیر از تمام این فعالیتها، راهاندازی مسیرهای پیادهروی، دوچرخهسواری و فضای سبز را میتوان به عنوان سایر اقدامات مفید و البته مهم فرناندز ذکر کرد.
قبل از آغاز همهگیری بیماری در جهان، فرناندز توانست پونته درا را در سطح جهان به شهرت برساند و همواره به عنوان یکی از مدلهای شهرسازی مورد ستایش قرار گرفت و موفق به دریافت چندین جایزه بینالمللی شد.
به نقل از سازمان ملل درباره شهر پونته درا «بیشتر کودکان میتوانند به تنهایی به مدرسه بروند و خیابانها به واسطه حضور مردم، زنده و شاداب شده است.»
مسئولان شهر پونته درا مدعی هستند که میزان مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی به صفر رسیده و توانستهاند انتشار دیاکسید کربن را 70 درصد کاهش دهند و در نهایت، رشد 12 هزار نفری را رقم بزنند. همچنین کاهش جرم و افزایش 30 درصدی درآمد ساکنین هم از دیگر پیامدهای مثبت طرحهای اجراشده بوده است.پس از گذشت یک سال از آغاز همهگیری کووید 19، سایر شهرهای اروپا هم شرایط مشابه پونته درا را پیدا کردهاند. در حقیقت این همهگیری فرصتی نادر را در اختیارشان قرار داد تا بتوانند سیاستهایشان را بازبینی کرده یا بتوانند آنها را پیرامون استفاده از روشهای جدید حمل و نقل پیادهسازی کنند. هنگامی که کرونا ویروس در حال گسترش بود، شهروندان اروپایی تمایل خود را برای استفاده از حمل و نقل عمومی از دست دادند و همین مسأله باعث شد خیابانهای خالی از ماشین برایشان دلپذیرتر شود؛ دیگر سر و صدای ماشین و دود ناشی از اگزوزهای آن مشاهده نمیشود. در این مدت دوچرخهسواری گسترش بسیار خوبی پیدا کرده و شهرهایی مانند پاریس و میلان از آن با مفهوم «شهر 15 دقیقهای» یاد میکنند؛ جایی که تمام نیازهای زندگی با 15 دقیقه پیادهروی یا دوچرخهسواری تأمین خواهد شد. تحقق یافتن این مفهوم میتواند تحولات عمیقی در اقتصاد و جامعه ایجاد کند.
یکی دیگر از شهرهایی که پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به پونته درا را دارد، پاریس است. ایدالگو، شهردار اسپانیاییالاصل پاریس قبل از آغاز همهگیری، تغییرات زیادی در وضعیت خیابانها ایجاد کرد و از کروناویروس هم برای گسترش پیشرفت هر چه سریعتر ایدههایی که در ذهن داشت، استفاده کرد.ایدالگو قبل از وقوع همهگیری، تلاش خود را برای کاهش آلودگی هوا که به معنای استفاده نکردن پاریسیها از ماشین و به جای آن استفاده از دوچرخه یا پیادهروی بود، افزایش داد. او قصد دارد 1400 کیلومتر مسیر ویژه را برای دوچرخهسواری در سراسر شهر پاریس ایجاد کند؛ تقریباً در هر خیابان یک خط عبور دوچرخه در نظر گرفته شده است و در کنار آن، هزاران محل پارک خودرو را حذف کرده است. خانم ایدالگو برنامهریزی کرده تا بتواند با اجرای طرحهای مختلف، حداقل 60 هزار دستگاه یا حدود 70 درصد خودروها را برای افراد، بلا استفاده کند. همچنین از سال 2024 میلادی هم استفاده از خودروهای دیزلی را ممنوع اعلام کرده است.
همهگیری کروناویروس موجب افزایش سرعت تغییرات در پاریس شده و تلاش برای ایجاد یک شهر 15 دقیقهای دیگر، ادامه دارد. در مجموع میتوان گفت که ایدالگو قصد دارد امکان دسترسی پاریسیها به کلیه خدمات ضروری، فروشگاهها، وسایل حمل و نقل عمومی، مدارس، بانکها، خدمت درمانی و پارکها را به گونهای مدیریت کند که نیازی به استفاده از خودروهای شخصی نداشته باشند.
فتیله پیچ
روسیه میزبان کشتی قهرمانی جهان در 2023
لطف بزرگ محرومیت به تزارها
کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی میزبانی روسیه در رقابتهای کشتی قهرمانی جهان ۲۰۲۲ و رقابتهای جهانی کشتی ساحلی را لغو کرد. اتحادیه جهانی کشتی در پیروی از سیاستهای آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و رأی دادگاه CAS، شهر بلگراد پایتخت صربستان را به عنوان میزبان جدید رقابتهای کشتی قهرمانی جهان ۲۰۲۲ جایگزین کراسنودار روسیه کرد. پیش از این بلگراد صربستان و صوفیه بلغارستان به عنوان دو کاندیدای میزبانی از رقابتهای جهانی ۲۰۲۳ بودند که در نهایت بلگراد صربستان انتخاب شد اما اتحادیه جهانی کشتی این کشور را به جای روسیه میزبان رقابتهای جهانی ۲۰۲۲ کرد.به دلیل محرومیتی که کمیته بینالمللی المپیک به روسها تحمیل کرده ورزش این کشور به حالت تعلیق درآمده و تا اینجای کار حضور این کشور در بازیهای المپیک توکیو هم منتفی است. به همین دلیل میزبانی این کشور در 2022 از مسابقات جهانی کشتی لغو شد اما در مقابل از سوی اتحادیه جهانی کشتی میزبانی یک رویداد مهم به روسیه رسید؛ مسابقات جهانی سال 2023 که حکم گزینشی المپیک 2024 پاریس را هم دارد.
در واقع این یک امتیاز ویژه برای روسیه محسوب میشود که چنین میزبانی مهمی را به دست آورده؛ هدیه مهمی که محرومیت به آنها داد. البته میزبانی کراسنودار روسیه در حاشیه رقابتهای جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان به عنوان میزبان رقابتهای قهرمانی جهان در ۲۰۲۲ قطعی شد.
نناد لالوویچ پس از جابهجایی میزبانان رقابتهای جهانی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ اعلام کرد این تصمیم برای هماهنگی با وادا و دادگاه CAS بوده و مطمئن است که روسیه برای سال ۲۰۲۳ میزبان خوبی برای رقابتهای قهرمانی جهان خواهد بود.
رقابتهای جهانی ۲۰۲۳ به عنوان اولین مرحله گزینشی المپیک ۲۰۲۴ پاریس است و نفرات اول، دوم، سوم مشترک و پنجم مشترک موفق به کسب ۶ سهمیه المپیک ۲۰۲۴ میشود.
همچنین میزبانی رقابتهای جهانی کشتی ساحلی از روسیه گرفته شد و قرار است بزودی میزبان جدید معرفی شود.
آغاز اردوی آزادکاران برای قهرمانی آسیا
سهم مازندران، بیش از همه
چهارمین اردوی تیم ملی کشتی آزاد در حالی از دیروز آغاز شد که ۲۰ آزادکار مازندرانی در این مرحله از تمرینات حضور دارند. چهارمین مرحله اردوی آمادهسازی تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در رقابتهای گزینشی المپیک و قهرمانی آسیا در قزاقستان در حالی طی روزهای ۱۸ تا ۲۸ بهمن ماه در محل خانه کشتی شهید ابراهیم هادی برگزار میشود که غلامرضا محمدی برای این مرحله از 36 کشتیگیر دعوت کرده است.
محمدی در حالی این نفرات را دعوت کرده که بیش از نیمی از این نفرات متعلق به مازندران هستند. 19 کشتیگیر از نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی مازندرانی هستند که این نشان میدهد یک استان به اندازه تمامی کشور در کشتی فعالیت دارد. رضا اطری، رحمان عموزاد خلیلی، محمد خدابخشی، بهنام احسانپور، امیرمحمد یزدانی، سیدحسن عبادی، عرفان الهی، مهدی عشقی، محمدصادق فیروزپور، علی سوادکوهی، حسن یزدانی، کامران قاسمپور، احمد بذری، امیرحسین فیروزپور، محمد علی تبار، علی شعبانی، محمدحسین محمدیان، مجتبی گلیج و امیرحسین زارع کشتی گیران مازندرانی حاضر در اردوی تیم ملی هستند.
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
ویژه نامه | آرشیو