printlogo


کد خبر: 264074تاریخ: 1401/10/19 00:00
از برکناری کخ و حجازی تا اعتماد به مجیدی و استراماچونی
تاریخ دوباره تکرار می‌شود؟

هیراد ایرانی
روزنامه‌نگار
شکست مقابل تراکتور استقلال را وارد یک برهه بحرانی در هفته‌های اخیر کرده است. وضعیتی که مشخص نیست سرانجام آن چه خواهد شد ولی بدون شک اگر از این طوفان به سلامت عبور نکند شاید هر دو کاپ قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی را در همین روزهای پیش رو از دست بدهد و پرونده‌اش عملاً تا پایان دی ماه بسته شود. البته استقلال با مقوله بحران در خلال برگزاری رقابت‌های لیگ برتر اصلاً بیگانه نیست و گاهی اوقات تصمیمات اتخاذ شده برای حل این بحران‌ها دردسرهای بزرگتری برایش به وجود آورده. هرچند باید این نکته را هم در نظر بگیریم که برخی مواقع نیز بحران‌های ایجاد شده به خوبی توسط مدیران وقت باشگاه مدیریت شده‌اند.
 
برکناری مرد آلمانی
اولین بحرانی که استقلال در خلال برگزاری رقابت‌های لیگ برتر با آن مواجه شد به فصل دوم دومین دوره پیکارهای مذکور برمی‌گردد، زمانی که آبی‌پوشان با رولند کخ سرمربی آلمانی خود نتایج خوبی نمی‌گرفتند و همین مسأله موجب شد علی فتح‌الله‌زاده تصمیم به برکناری او بگیرد. کخ واقعاً مربی خوبی بود اما سرمربی خوبی به حساب نمی‌آمد و در انتخاب تدابیر تاکتیکی لازم دچار تردید می‌شد. به همین خاطر استقلال خوب نتیجه نمی‌گرفت. این مربی آلمانی را کنار گذاشتند اما مشکلات استقلال حل نشد و فصل در حالی به پایان رسید که این تیم رتبه‌ای بهتر از نهمی کسب نکرد.
 روزهای تلخ حجازی
ناصرخان حجازی سال ۸۶ با هزاران امید و آرزو دوباره به استقلال برگشت تا هدایت این تیم را بر عهده بگیرد ولی نمی‌دانست چه روزهای تلخی در انتظارش است. اغلب اعضای هیأت مدیره وقت باشگاه استقلال رابطه گرمی با حجازی نداشتند و دل‌شان می‌خواست امیر قلعه‌نویی سرمربی این تیم شود. به همین خاطر اختلافات از همان هفته دوم خود را نشان داد و سرانجام حجازی را پاییز سال ۸۶ برکنار کردند و به او سمت تشریفاتی مدیر فنی دادند تا فیروز کریمی به جای او سرمربی استقلال شود اما شرایط تیم اتفاقاً پس از آمدن کریمی بدتر شد و کار به جایی رسید که استقلال در اوج بحران آقا فیروز را برکنار کرد و لیگ هفتم را با عنوان سیزدهمی خاتمه داد. رتبه‌ای که ضعیف‌ترین مقام استقلال در تمام ادوار برگزاری پیکارهای لیگ برتر بوده است.
 
ایستادن به پای مرد ایتالیایی
استقلال در تابستان و اوایل پاییز سال ۹۸ هم بحران نتیجه‌گیری را با تمام وجود احساس می‌کرد. این تیم همراه با آندره آ استراماچونی خوب نتیجه نمی‌گرفت و پس از ناکامی برابر پرسپولیس در دربی صدای اعتراض هواداران بلند شد. البته تعداد طرفدارانی که دل‌شان می‌خواست سرمربی ایتالیایی برکنار شود، کمتر از طرفداران این تیم بود که همچنان به او اعتقاد داشتند. کادر مدیریتی وقت باشگاه نیز به پای استراماچونی ایستاد و پیــــروزی‌هـــــای مداوم این تیم شروع شد به طوری که استقلال تا صدر جدول هم خود را بالا کشید. البته همه در جریان هستند چه اتفاقاتی رخ داد و در نهایت سرنوشت استراماچونی چه شد. مردی که دولتش در استقلال مستعجل بود و به خاطر ندادن پول او را فراری دادند تا با استقلال عاقبت بخیر نشود.
 
اعتماد به فرهاد
استقلال در تابستان سال ۹۹ دچار بحران تساوی شده بود و مساوی‌های متعددی کسب می‌کرد و در چنین شرایطی جام حذفی هم از راه رسید و این شایعه مطرح شد که اگر تیـــــم نتیجه مطلــــــــــوبی نگیرد، فرهاد مجیدی برکنار می‌شود ولی مدیران باشگاه دست به فرهاد نزدند و همین مسأله موجب شد تا این تیم پرسپولیس را در جام حذفی شکست بدهد و تا فینال بالا برود. مجیدی در نیمه اول سال گذشته هم به شدت با کادر مدیریتی وقت باشگاه درگیر شده بود اما مصطفی آجورلو بلافاصله پس از روی کار آمدن، قرارداد فرهاد را تمدید کرد و همین اعتقاد نقش بسزایی در قهرمانی مقتدرانه فصل گذشته استقلالی‌ها داشت.
 
عبور از ساپینتو؟
حالا استقلال دوباره به بحران نتیجه‌گیری رسیده و قطعاً اگر سرمربی این تیم طی چند روز آینده برکنار نشود، باید منتظر اتفاقات جدیدی باشیم. بدون  تردید نتیجه‌ای که آبی‌پوشان برابر تراکتور در جام حذفی می‌گیرند نقش مهمی در آینده ریکاردو ساپینتو بازی خواهد کرد.   به هر حال استقلال باید منتظر شرایط جدید و معادلات تازه‌ای در مورد انتخاب یک راه باشد؛ حمایت از ساپینتو یا رفتن به سمت گزینه‌های تازه .


Page Generated in 0.0059 sec