printlogo


کد خبر: 264039تاریخ: 1401/10/19 00:00
چرخابی: جذب بازیکنان معمولی خارجی فقط مشکلات باشگاه‌ها را بیشتر می‌کند
مورایس گاهی تماشاگر می‌شود


حسین چرخابی، پیشکسوت فوتبال کشورمان این روزها حسابی پیگیر بازی‌های لیگ برتر است و از همه مهم‌تر اینکه او ریز به ریز مسائل سپاهان را پیگیری می‌کند. این پیشکسوت فوتبال کشورمان همچنان امیدوار است که سپاهان بتواند در پایان فصل در صدر جدول بنشیند و به قهرمانی دست پیدا کند. البته این کار را سخت توصیف می‌کند و معتقد است که سپاهان برای این کار نیاز به برخی تغییرات دارد.

اکبر منتشلو
روزنامه نگار
نیم فصل اول رقابت‌ها به پایان رسید و این فرصت مناسبی برای بررسی عملکرد تیم‌ها خواهد بود، به نظر شما سپاهان چه عملکردی داشت.
خب سپاهان در حال حاضر در رده دوم جدول است و البته ممکن است با بازی عقب‌افتاده گل‌گهر، یک رده هم سقوط کند. اما به هر حال سپاهان جزو تیم‌های مدعی سال‌های اخیر بوده و در این فصل هم جزو مدعیان به شمار می‌رود.
معمولاً جدول در نیم‌فصل دوم دچار تغییرات می‌شود.
بله همین طور است. اما در کل می‌توان جدول لیگ را به چهار قسمت تقسیم‌بندی کرد، قسمت اول، تیم‌های مدعی هستند که معمولاً در اغلب فصول به‌دنبال قهرمانی و کسب سهمیه هستند، قسمت دوم تیم‌هایی هستند که به طور شانسی و اتفاقی ممکن است در برخی فصول به جمع مدعیان ورود پیدا کنند و شاید هم سهمیه بگیرند اما تداوم ندارند. قسمت سوم تیم‌هایی هستند که خیلی به مدعی بودن و یا کسب سهمیه فکر نمی‌کنند و معمولاً تلاش دارند در لیگ برتر حضور داشته باشند و گاهاً هم استرس سقوط را دارند، قسمت چهارم هم تیم‌هایی هستند که معمولاً نامزد سقوط هستند و به قول معروف بین لیگ دسته اول و لیگ برتر در رفت و آمد هستند. در نیم فصل دوم ممکن است در هر چهار قسمت شاهد تغییراتی باشیم.
سپاهان حتماً جزو مدعیان است، این تیم را چطور می‌بینی؟
خب، سپاهان تیمی است که از نظر من حداقل حرفه‌ای‌ترین تیم کشورمان است، در جذب بازیکن، پرداختی‌ها، سخت افزار، مدیریت و...، به طور واضح بگویم حتی تیم‌هایی مثل استقلال هم در حرفه‌ای‌گری، حرفی برای گفتن ندارند، هنوز هم این تیم در سخت‌افزار و... دچار مشکل است و با وجود مدعی بودن، هنوز به‌عنوان یک باشگاه حرفه‌ای نمی‌توان از آن نام برد.
سرمربی سپاهان را چطور ارزیابی می‌کنی؟
سابقه این مربی نشان می‌دهد که این کاره است. او در باشگاه‌های بزرگ دنیا کار کرده و دستیار مورینیو بوده است. با مورینیو لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورده است و سوابقش نشان از عملکردش خواهد داشت. با این حال امیدواریم بتواند فرهنگ فوتبال ایران را بشناسد. سپاهان برای مورایس کارنامه بسیار خوبی خواهد شد اگر بتواند موفق شود چون فرهنگ ما متفاوت‌تر از تیم‌های گذشته‌اش است.
پس با این اوصاف نمی‌توان از سرمربی این تیم بابت اینکه سپاهان حداقل الان صدرنشین نیست، ایرادی گرفت؟
نه این‌طور نیست، اتفاقاً بخش مهمی از این موضوع به مورایس برمی‌گردد، این سرمربی متأسفانه با همه تبحری که دارد، گاهی اوقات به جای اینکه سرمربی باشد، به تماشاگر تبدیل می‌شود، شما بازی سپاهان و پیکان را ببینید، این بازی حتی در صورت تساوی برای سپاهان باخت بود، چه برسد به باخت، در این بازی مورایس اصلاً عملکرد خوبی نداشت. تیمی که مدعی است باید از تیمی مثل پیکان سه امتیاز را بگیرد، اما عملاً سرمربی سپاهان در این بازی کاری نکرد و برعکس حسینی با تعویض‌های خوب و مدیریت بازی، سه امتیاز را گرفت.
سپاهان در جذب بازیکنان داخلی و خارجی موفق بوده است؟
سپاهان در جذب بازیکن، سابقه مثبت و خوبی دارد، بازیکنان خوب داخلی و خارجی در سپاهان دیده شده‌اند، امسال نیز بازیکنان خوبی به خدمت گرفته است. اما به اعتقاد من وقتی باشگاه به‌دنبال جذب بازیکنان خارجی می‌رود، باید به این توجه داشته باشد که بازیکن خارجی باید حتماً یک سر و گردن از بازیکنان داخلی بالاتر باشد، در غیر این صورت باشگاه نباید برای بازیکنان خارجی هزینه کند. گرفتن بازیکنان معمولی خارجی فقط مشکلات باشگاه‌ها را بیشتر می‌کند.
به نظر شما مشکل فعلی و ضروری سپاهان چیست که باید رفع شود؟
فکر می‌کنم فاصله زیادی بین خط حمله و دفاع سپاهان وجود دارد و برخی تیم‌ها با آنالیز خوب سپاهان از این ضعف این تیم، استفاده کرده و امتیاز می‌گیرند.
 


Page Generated in 0.0059 sec