printlogo


کد خبر: 264008تاریخ: 1401/10/19 00:00
زنگ خطر برای لیگ قهرمانان آسیا به صدا درآمد
لیگی با پنجره‌های بسته!


زمان نقل و انتقالات نیم فصل لیگ برتر به طور رسمی از روز شنبه (‌17 دی) آغاز شده و تا روز پنجشنبه 6 بهمن ادامه خواهد داشت. به محض شروع فصل نقل و انتقالات لیگ برتر، با نگاهی به وضعیت پنجره نقل و انتقالاتی‌ باشگاه‌های فوتبال می‌توان به وضوح از حال و روز فوتبال باشگاهی ایران مطلع شد. باشگاه‌هایی که به معنای واقعی ورشکسته‌اند و به دلیل بدهی‌های پرداخت نشده داخلی و خارجی مجاز به حضور در اقدامات نقل و انتقالاتی فوتبال نیستند و نمی‌توانند بازیکن جدیدی جذب کنند.
از 16 باشگاه لیگ برتری، فقط پنجره نقل و انتقالات دو باشگاه نساجی و ملوان در نیم فصل باز است و می‌توانند بدون مشکل بازیکن جذب کنند. سایر باشگاه‌ها یا پنجره نقل و انتقالاتی‌شان از سوی فیفا بسته است و یا کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال، پنجره داخلی نقل و انتقالات آنها را بسته است.
همین وضعیت نشان می‌دهد که جدا از وضعیت مالی نامطلوب باشگاه‌ها، آنها حتی اجازه خرید بازیکن هم ندارند و بعید است در این نقل و انتقالات زمستانی، از بمب ترکاندن یا صید شاه‌ماهی‌های معمول خبری باشد. مگر آنکه در این وضعیت اقتصادی، همچنان باشگاه‌ها تمایل به افزودن بر بار بدهی‌شان را داشته باشند.
آنچه مشخص است اما اینکه به جز نساجی مازندران و ملوان بندرانزلی، 14 باشگاه دیگر لیگ برتری هر کدام به دلیل بدهی‌های داخلی یا بین‌المللی حق جذب بازیکن را در نقل و انتقالات زمستانی ندارند. حتی باشگاه‌هایی مثل سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان نیز به دلیل بدهی و صدور آرای کمیته تعیین وضعیت پنجره نقل و انتقالات داخلی‌شان بسته است و مجوز جذب بازیکن را ندارند، مگر اینکه بدهی‌های‌ خود را بپردازند.
پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه استقلال هم از طریق فیفا بسته است و به خاطر شکایت استراماچونی این باشگاه درگیر شکایت مربی ایتالیایی است و آبی‌های پایتخت به هیچ عنوان نمی‌توانند هیچ بازیکنی را جذب کنند.
پنجره نقل و انتقالاتی تراکتور تبریز هم از طریق فیفا بسته بود که طبق اعلام نصیرزاده مدیرعامل جدید باشگاه، مطالبات بازیکن خارجی پرداخت شده و این باشگاه برای جذب بازیکن جدید منتظر آمدن نامه تأییدیه فیفاست تا بتواند با جذب بازیکن جدید، خود را تقویت کند.
پرسپولیس هم به دلیل بدهی‌های داخلی فعلاً حق جذب بازیکن ندارد. هرچند طبق سنوات گذشته نمی‌توان خیلی به بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی داخلی توجه کرد زیرا همواره باشگاه‌های لیگ برتری ما که فقط بدهی داخلی داشته‌اند توانسته‌اند هر یک به شیوه‌ای این مسدود بودن پنجره را دور بزنند و بازیکن جدید جذب کنند!
جدا از جذب بازیکن در فصل نقل و انتقالات و افت مداوم کیفیت لیگ برتر، در حال حاضر که باشگاه‌ها برای ارسال مدارک خود جهت اخذ مجوز حرفه‌ای آماده می‌شوند، این موضوع می‌تواند زنگ خطری اساسی به حساب بیاید و بار دیگر احتمال حذف باشگاه‌هایی چون پرسپولیس و استقلال را افزایش دهد. بخصوص که این دو باشگاه و باشگاه‌های صنعتی، هنوز درباره مالکیت مشترک خود، تصمیم درستی نگرفته‌اند. مشکلات و ابهامات مربوط به خصوصی‌سازی، ترازهای مالی و بدهی‌های انباشته باشگاه‌های لیگ برتر، کسب مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بدون شک با مشکل مواجه خواهد کرد.

ZOOM


در حال حاضر که باشگاه‌ها برای ارسال مدارک خود جهت اخذ مجوز حرفه‌ای آماده می‌شوند، بسته بودن پنجره نقل و انتقالات 14 باشگاه از 16 باشگاه لیگ برتری می‌تواند زنگ خطری اساسی به حساب بیاید و بار دیگر احتمال حذف باشگاه‌هایی چون پرسپولیس و استقلال را افزایش دهد. بخصوص که این دو باشگاه و باشگاه‌های صنعتی، هنوز درباره مالکیت مشترک خود، تصمیم درستی نگرفته‌اند. مشکلات و ابهامات مربوط به خصوصی‌سازی، ترازهای مالی و بدهی‌های انباشته باشگاه‌های لیگ برتر، کسب مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بدون شک با مشکل مواجه خواهد کرد.
 


Page Generated in 0.0054 sec