printlogo


کد خبر: 259511تاریخ: 1401/8/21 00:00
نتیجه برنامه ریزی فدراسیون برای بوکس قهرمانی آسیا
دو مدال برای 12 نفر


محسن وظیفه
روزنامه نگار
ملی‌پوشان بوکس ایران با کسب دو مدال برنز به کار خود در رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ اردن پایان دادند. عملکردی که در قیاس با دوره قبل بسیار ضعیف به نظر می‌آید. در دوره قبل این مسابقات با وجودی‌که سطح مسابقات بالاتر هم بود و سهمیه المپیک هم توزیع می‌شد اما بوکس ایران توانست دو نقره و دو برنز کسب کند اما در این دوره فقط دو برنز برای تیم ایران رقم خورد. دو برنزی که توسط شاهین موسوی و طوفان شریفی به دست آمد. نتیجه‌ای ضعیف که با توجه به برنامه‌ریزی و تدارکات تیم، چندان هم دور از ذهن نبود.
سال‌ها بود که بوکس ایران در قهرمانی آسیا با یک یا دو مدال به کارش پایان می‌داد. دلیل هم مشخص بود؛ مثل تنیس روی میز بهترین‌های دنیا در بوکس آسیایی هستند و همین دست و بال تیم ایران را می‌بندد. ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، چین تایپه، هند و حتی تایلند و هنگ‌کنگ در ترکیب خود از بهترین‌های دنیا سود می‌برند و در مسابقات قهرمانی آسیا همه این ستاره‌ها مقابل بوکسورهای ایران قرار می‌گیرند. طبیعی است که بوکس ایران توان رقابت با این چهره‌ها را ندارد و خیلی راحت با شکست مقابل قهرمانان دنیا از این کشورها بازنده رینگ را ترک می‌کنند.
مثل همین دوره که با 12 بوکسور به مسابقات قهرمانی آسیا رفتند و از این جمع 8 نفر با شکست مقابل ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و هند از دور مسابقات کنار رفتند. در واقع به جز میثم قشلاقی که حریف اردنی که میزبان مسابقات شکست خورد، بقیه به چهره‌های شاخص بوکس دنیا باختند.
برای تغییر شرایط و رسیدن به سطح اول بوکس آسیا و رسیدن به مدال در مسابقات قهرمانی جهانی سال گذشته اتفاق مهمی رخ داد؛ برگزاری اردوی مشترک با ازبکستان و قزاقستان در دستور کار قرار گرفت و نتیجه برگزاری این اردوها هم کسب 4 مدال در قهرمانی آسیا و دو سهمیه المپیک و همچنین رسیدن به اولین مدال تاریخ بوکس ایران در قهرمانی جهان بود.
برنامه‌ریزی درستی که این امید را به وجود آورد بوکس ایران بتواند پوست‌اندازی کند و قدم در مسیر پیشرفت بگذارد اما حالا کسب دو مدال برنز در قهرمانی آسیا 2022 که به میزبانی اردن برگزار شد، باز هم امیدها را از بین برد اما واقعاً چه اتفاقی رخ داد که بوکس ایران از 4 مدال آسیا به دو مدال رسید؟
شاید تغییر در ترکیب تیم ملی و میدان دادن به نفرات جوانی مثل علی حبیبی‌نژاد، مهدی خسروی و محمد کمالی و غیبت دانیال شه‌بخش نقش مهمی را در این نتیجه داشته باشد. کادرفنی 12 نفر را برای قهرمانی آسیا انتخاب کرد اما از این 12 نفر 4 نفر برای اولین بار به این مسابقات رفتند و تجربه کافی را نداشتند اما با این‌حال شکست بوکس ایران در قهرمانی آسیا قانع کننده است؟
شاید دلیل مهم‌تری نسبت به این تغییرات هم باشد و آن ‌هم به نوع برگزاری اردوها بر می‌گردد. بوکس ایران برای رسیدن به بهترین نتیجه خود در تاریخ قهرمانی آسیا در 2021 با بهترین‌های دنیا اردو برگزار کرد. دو هفته به ازبکستان رفت و با قهرمانان این کشور اردو گذاشت و علاوه بر آن‌هم با قزاقستان تمرین کرد اما در این دوره چه اتفاقی افتاد؟ تیم ملی بوکس با عراق و یک تیم ناقص از هند اردو برگزار کرد. طبیعی است که با این اردوها و این همه تغییر نتایج کسب شده در اردن چندان هم ضعیف و دور از انتظار نبود.
سال گذشته میثم قشلاقی که اولین حضورش در ترکیب تیم ملی را هم تجربه می‌کرد تا فینال پیش رفت و در این مرحله هم با  ناداوری بازنده شد و در یک قدمی طلا بود اما امسال مقابل حریف اردنی در دومین مسابقه شکست خورد. طبیعی است که وقتی یک بوکسور با قزاقستان و ازبکستان تمرین می‌کند در نهایت هم فقط به این بوکسورها می‌بازد اما امسال با تمرین کردن مقابل عراقی که در بوکس هیچ حرفی برای گفتن ندارد، در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد. بنابراین برای فهمیدن دلایل شکست بوکس ایران نیاز نیست که خیلی راه دور بروند. اندکی امکانات و حمایت می‌تواند شرایط این تیم را تغییر بدهد.


Page Generated in 0.0051 sec