printlogo


کد خبر: 259470تاریخ: 1401/8/19 00:00
نگاهی به شرایط قهرمان آفریقا در جام جهانی
سنگال به رکورد غنا می‌رسد؟


امیررضا همایون
خبرنگار
شاگردان آلیو سیسه برای حضور در دومین جام جهانی متوالی‌شان شرایط خاصی را تجربه می‌کنند. آنها که در سال 2018 پس از سال‌ها به مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان صعود کردند، این بار هم با پیروزی مقابل مصر در مرحله نهایی مقدماتی به قطر صعود کردند تا برای اولین بار دو صعود متوالی را تجربه کنند. البته باید توجه داشت که سنگال در رقابت‌های 2018 هم با بدشانسی صعود نکرد. آنها پس از ژاپن در رتبه سوم گروهشان قرار گرفتند و فقط به علت کسب کارت زرد بیشتر نسبت به سامورایی‌ها از صعود به مرحله حذفی مسابقات بازماندند.
اما شرایط این دوره برای سیسه و شاگردانش کاملاً متفاوت است. این تیم در این دوره به‌عنوان قهرمان آفریقا حضور دارد، موضوعی که توقعات مردم سنگال را از تیم ملی کشورشان برای صعود به دور بعد افزایش می‌دهد.
 
 مصدومیت دقیقه نودی
روز سه‌شنبه هفته جاری کادرفنی تیم ملی سنگال، از لیست نهایی و 26 نفره تیم تحت هدایتشان برای حضور در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان رونمایی کرد. اما مصدومیت سادیو مانه مهم‌ترین ستاره تیم اول قاره سیاه در دقیقه 20 بازی بایرن مونیخ با وردربرمن خبر بدی برای سنگالی‌ها بود. چرا که هواداران فوتبال در این کشور امید زیادی برای گلزنی این ستاره کشورشان در مرحله گروهی جام جهانی، بخصوص مقابل تیم ملی هلند که مهم‌ترین رقیب این تیم برای صعود به جمع 16 تیم پایانی رقابت‌ها است داشتند. امیدهایی که با پیش آمدن این مصدومیت بر باد رفت و شرایط سنگال را در فاصله 10 روز تا آغاز رقابت‌ها در وضعیت نامشخصی قرار داد. نشریه اکیپ چاپ فرانسه در گزارشی درباره مصدومیت مانه و از دست دادن جام جهانی پیش رو نوشت: «مصدومیت ستاره تیم ملی سنگال کاملاً جدی بوده و او حضور در جام جهانی قطر را از دست داده است.»
اما شاید سران فدراسیون فوتبال سنگال تا آخرین لحظه غیبت او در مسابقات را اعلام نکنند. شاید هم آنها بخواهند که مانه در بازی‌های دور گروهی به درمان مصدومیتش بپردازد تا در صورت صعود احتمالی سنگال از مرحله گروهی امکان استفاده از این فوق ستاره دنیای فوتبال را داشته باشند.
مردم قاره سیاه با توجه به در اختیار داشتن بازیکنان باکیفیت امید بسیاری به این تیم برای تکرار نتیجه غنا در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی دارند، موضوعی که البته باتوجه به مصدومیت مانه و فرصت کم برای برگزاری اردوی نهایی درصد تحقق آن کمتر می‌شود.
یکی دیگر از شگفتی‌های لیست نهایی این تیم برای حضور در قطر، دعوت از مامه بابا تیام مهاجم اسبق تیم استقلال است. او که این فصل در تیم کایسری اسپور ترکیه بازی می‌کند، باوجود عدم ثبت آمار مناسب در تیم باشگاهی‌اش به تیم ملی دعوت شد تا یکی از شگفتی‌های جام جهانی پیش از شروع این مسابقات رخ بدهد. تیام در این فصل برای کایسری اسپور در یازده بازی به میدان رفت و موفق به به ثمر رساندن 3 گل و 1 پاس گل شد، آماری که به هیچ عنوان نمی‌تواند برای حضور یک بازیکن در جام جهانی مناسب باشد، اما با توجه به شرایط جدید شاید این مهاجم بتواند جای خالی مانه در ترکیب این تیم را پرکند و در پایان تبدیل به قهرمان مردم کشورش شود.

 


Page Generated in 0.0055 sec