printlogo


کد خبر: 259463تاریخ: 1401/8/19 00:00
بلژیک، کرواسی، کانادا و کاستاریکا
ملاقات با آقای نایب قهرمان


هومن جعفری
روزنامه نگار
می‌شد سرمربی استقلال شود. همان روزهایی که منصوریان از استقلال رفت، اسم دالیچ به عنوان گزینه جانشینی او روی زبان‌ها آمد اما در نهایت کار به شفر رسید. مجسم کن می‌آمد تهران. مردی که بعدها با کرواسی، نایب قهرمان جام جهانی شد، می‌آمد در کمپ حجازی تا استقلال را تمرین دهد. سر و کارش می‌افتاد به مدیرانی مثل مددی. افشار کنار همه مصاحبه‌هایش می‌ایستاد. پیج‌های اینستاگرامی به او لقب دلال زاگرب را می‌دادند! در کنفرانس‌های مطبوعاتی خبرنگارها دستش می‌انداختند. معرکه‌ای می‌شد! احتمالاً خدا خیلی دوستش داشت که نگذاشت در ایران کار کند. حالا سرمربی کرواسی است. او بعد از برکناری کاسیچ از این سمت، روی نیمکت کروات‌ها نشست و توانست این تیم را در پلی‌آف به جام جهانی ببرد و در نهایت عنوان نایب قهرمانی این رقابت‌ها را در مصاف نهایی با فرانسه به دست بیاورد. آنها در مرحله گروهی آرژانتین را 3 بر صفر شکست دادند و در نیمه نهایی نیز انگلیس را 2 بر یک شکست دادند تا کلکسیون شگفتی‌ها را به ارمغان بیاورند. در حقیقت کرواسی با دالیچ، به عنوان نایب قهرمان دور قبل در مسابقات شرکت می‌کند.
آنها امسال وضع خوبی دارند. صعود سختی به جام جهانی نداشتند. الان هم گروه دشواری ندارند. مراکش، بلژیک و کانادا بعید است بتوانند کرواسی را در مرحله گروهی حذف کنند. کرواسی و بلژیک احتمالاً صعودکنندگان این گروه باشند هر چند فوتبال را روی کاغذ بازی نمی‌کنند! باید دید که دالیچ، مرد عمدتاً نایب قهرمان که یک نایب قهرمانی جام جهانی با کرواسی، یک نایب قهرمانی لیگ عربستان با الهلال و یک نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا با العین امارات را در کارنامه خود دارد، امسال و در این مسابقات دستش به چه عنوانی می‌رسد؟

روبرتو مارتینز (بلژیک)
روبرتو مارتینز در جام جهانی 2022 سومین تورنمنت بین‌المللی مهم را با شیاطین سرخ تجربه خواهد کرد. سرمربی سابق ویگان، بلژیکی‌ها را چهار سال پیش به مقام سوم روسیه رساند و در یورو 2020 در مرحله یک چهارم نهایی توسط ایتالیا، قهرمان آن جام حذف شدند. آنها با 6 برد و 2 تساوی بدون شکست، راهی قطر شدند. روبرتو مارتینز پس از اینکه در دو دوره قبلی با باخت به قهرمان از رسیدن به فینال ناکام ماند حالا به دنبال قهرمانی در یک تورنمنت بزرگ است.

زلاتکو دالیچ (کرواسی)
هدایت کروات‌ها در قطر بر عهده زلاتکو دالیچ خواهد بود، جایی که او به دنبال تکرار شگفتی 4 سال پیش است و می‌خواهد بار دیگر تیم کشورش را به فینال ببرد. کرواسی تنها یک بار در مقدماتی شکست خورد و در صدر گروه خود قرار گرفت و با یک امتیاز جلوتر از روسیه و همچنین بالاتر از اسلواکی، اسلوونی، قبرس و مالت به سومین جام جهانی متوالی رسید. دالیچ که در سال 2017 جانشین آنته چاچیچ شد، 4 سال پیش کشورش را به مقام دومی در روسیه رساند، اما آنها تابستان گذشته در مرحله یک هشتم نهایی یورو 2020 توسط اسپانیا با نتیجه 5-3 در یک بازی هیجان‌انگیز حذف شدند.
 
جان هردمن (کانادا)
جان هردمن به عنوان سرمربی در جام جهانی 2022 هدایت کانادا را بر عهده خواهد داشت، کانادایی‌ها اولین حضور خود را در این مسابقات پس از 36 سال تجربه می‌کنند. این مرد انگلیسی مسیر غیرمتعارفی را برای رسیدن به اوج طی کرده، اما از زمانی که هدایت تیم ملی کانادا را در سال 2018 بر عهده گرفت، موفقیت بزرگی داشته است. این مربی 47 ساله کانادایی‌ها را به مقام اول در مقدماتی کونکاکاف رساند تا برای اولین بار از سال 1986 به جام جهانی صعود کند و این دومین بار در تاریخ کانادا بود که به این تورنمنت می‌رسند.
 
لوئیز فرناندو سوارز (کاستاریکا)
لوئیس فرناندو سوارز، سرمربی کاستاریکا، برای سومین بار البته باز با تیم متفاوتی راهی جام جهانی 2022 قطر خواهد شد. این مربی 62 ساله کلمبیایی در دوران بازی خود یک مدافع بود و در سال 1989 با اتلتیکو ناسیونال قهرمان کوپا لیبرتادورس شد. او پس از رساندن اکوادور در 2006 و هندوراس در 2014 اکنون وظیفه رهبری کاستاریکا را در قطر بر عهده دارد، تا این تیم بتواند افتخار‌آفرینی سال 2014 کاستاریکایی‌ها را دوباره تکرار کنند. لوس تیکوس در گروه E قطر مقابل آلمان، اسپانیا و ژاپن قرار دارد و سوارز امیدوار است تیمش در جام جهانی کاستاریکا بتواند برای حریفان دردسرساز شود.


 


Page Generated in 0.0053 sec