printlogo


کد خبر: 259421تاریخ: 1401/8/19 00:00
ایران – چین؛ حساس‌ترین بازی بسکتبال در مقدماتی جام جهانی
بازی سرنوشت


محسن آجرلو
روزنامه نگار
 تعیین‌کننده‌ترین رقابت بسکتبالیست‌ها از ساعت 17 در تالار بسکتبال آزادی آغاز می‌شود.
رقابت با چین با اکثر ستاره‌هایش که از روز سه‌شنبه به تهران سفر کرده‌اند تا برای بازی مهم فردا آماده باشند. شرایط جدول گروه F انتخابی جام جهانی و شرایط شکننده ایران تنها با کسب پیروزی برابر چین شرایط امیدوارکننده‌ای برای ایران ایجاد می‌کند و اما و اگرها برای کسب سهمیه صعود به جام جهانی 2023 را به حداقل می‌رساند.
 پنجره پنجم رقابت‌های انتخابی جام جهانی بسکتبال از امروز در دو گروه E و F آغاز می‌شود. تیم ایران هم که در گروه F با استرالیا، چین، ژاپن، بحرین و قزاقستان همگروه است، در اولین بازی این پنجره خود از ساعت 17 روز جمعه (فردا) به مصاف چین می‌رود. پیش از آغاز بازی‌های این پنجره، استرالیا با 8 پیروزی و بدون باخت در صدر جدول این گروه قرار گرفته و صعود خود را هم به جام جهانی قطعی کرده. چین با شش پیروزی در رده دوم قرار دارد و قزاقستان و ایران با پنج برد و سه باخت در رده‌های بعدی قرار دارند.
طبق قانون سه تیم اول هر دو گروه این مرحله، جواز حضور در جام جهانی 2023 را کسب می‌کنند تا به همراه فیلیپین و ژاپن (میزبانان)، تیم‌های آسیایی در این رقابت‌ها را تشکیل دهند. به این ترتیب تیم ایران که در شرایط برابر با قزاقستان (و به خاطر دو شکست برابر آنها در بازی رودررو) در رده چهارم قرار دارد، نیازمند کسب پیروزی در بازی‌های باقیمانده است تا بتواند جای این تیم در رده سوم را گرفته و برای چهارمین بار پیاپی جواز حضور در جام جهانی را کسب کند.
 جدال با ژوکی و ستاره‌های چین
تیم بسکتبال چین در بازی‌های مرحله اول انتخابی جام جهانی، اگرچه با استرالیا و ژاپن همگروه شده بود اما آنچنان که باید و شاید رقابت‌ها را جدی نگرفت. اعزام تیم‌های دوم و سوم به آن رقابت‌ها باعث شد تا چینی‌ها با نتایج نه چندان خوبی به مرحله دوم برسند. در این مرحله اما همه چیز عوض شد و چینی‌ها هم حریفان ساده‌تری پیش رو داشتند و هم با ترکیب قوی‌تری به میدان رفتند.
آنها پس از کسب دو پیروزی در پنجره قبلی، حالا در پنجره پنجم هم با تیمی که تا حد ممکن به ترکیب اصلی نزدیک شده، به تهران سفر کرده‌اند تا با کسب پیروزی، صعود خود به جام جهانی را تا حدود زیادی قطعی کرده و در پنجره پایانی با خیالی آسوده به میدان بروند.
ژوکی، بازیکن 26 چینی که سابقه بازی در NBA را هم دارد، برجسته‌ترین بازیکن این تیم در بازی فردا خواهد بود.
 
روز حساس
جمعه روز حساسی برای تعیین سرنوشت ایران در گروه پنجم خواهد بود. از یک طرف نتیجه بازی ایران و چین نقش تأثیرگذاری در تعیین تکلیف صعود ایران خواهد داشت و از طرف دیگر بازی استرالیا و قزاقستان می‌تواند به صعود ایران کمک شایانی کند. برد ایران در بازی جمعه زمانی ارزش خواهد داشت که قزاقستان هم در بازی خانگی برابر استرالیا بازنده باشد تا ایران بتواند با برتری یک امتیازی، جای این تیم در رده سوم را گرفته و در جایگاه صعود به جام جهانی قرار بگیرد.
رقابت قزاقستان و استرالیا از ساعت 17:30 به وقت تهران آغاز خواهد شد.
 
ورود تماشاگران آزاد است؟
تا همین روزهای ابتدایی این هفته هم در مقابل بازی ایران و چین در سایت فدراسیون جهانی، عنوان «پشت درهای بسته» نقش بسته بود. عبارتی که گویای بدون تماشاگر بودن این بازی بود اما چند روزی است که این عنوان به «ورود آزاد» تغییر پیدا کرده. به این ترتیب که ورود تماشاگران برای این بازی آزاد بوده و حتی بلیت فروشی هم برای آن انجام نمی‌شود. در این میان فدراسیون بسکتبال هنوز اظهار نظر و اطلاعیه‌ای در این باره منتشر نکرده و حضور تماشاگر در این بازی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
در روز دوم رقابت‌های این پنجره هم روز دوشنبه قرار بر رقابت ایران برابر استرالیا بود که با توجه به عدم حضور این حریف، نتیجه به سود ایران شده و یک باخت فنی برای کانگوروها ثبت خواهد شد.

ورود آزاد تماشاگران؟
علی‌رغم درج عنوان «ورود آزاد» برای وضعیت تماشاگران در بازی فردا، فدراسیون بسکتبال هیچ اطلاعیه‌ای در این باره منتشر نکرده و شرایط ورود تماشاگران برای این بازی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


Page Generated in 0.0060 sec