printlogo


کد خبر: 259409تاریخ: 1401/8/19 00:00
پیش‌بینی استعفای فتح‌الله‌زاده را می‌کردم
واعظ: استقلال چطور سود وام 200 میلیاردی را می‌دهد؟


زنگ خطر برای استقلال در مورد پرونده مالی استرا به صدا در آمده است. باشگاه استقلال در پرونده مربی ایتالیایی حتی نمی‌تواند اعتراضی داشته باشد! چون تا جایی که جا داشته و قانون اجازه می‌داد فیفا به استقلال فرجه داد، اما حتی این فرصت خریدن استقلالی‌ها هم دردی از آنها دوا نکرده و در حالی که زمان به ضرر استقلال در حال گذشتن است، مسئولان این باشگاه باید هر طور که شده پول استرا را جور کنند و بعد از جلسه‌ای که فتح‌الله‌زاده با هیأت مدیره استقلال داشت به این نتیجه رسیدند که گرفتن وام 200 میلیاردی شاید بتواند راهگشا باشد و آنها بتوانند پول استرا را هر چه زودتر به حسابش واریز کنند تا این پرونده باعث بسته شدن پنجره نقل و انتقالات استقلال نشود؛ از طرفی هم با صحبت‌های کاظم اولیایی خطر محرومیت مجدد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از آسیا به‌دلیل نداشتن مجوز حرفه‌ای وجود دارد! در میان همه اتفاقات منفی که روی دوش استقلال سنگینی می‌کند، گفته شد که فتح‌الله‌زاده استعفا داده و نمی‌خواهد در استقلال بماند؛ هرچند که زود این خبر تکذیب شد و مدیرعامل جدید استقلال همچنان در کنار این تیم به کار خود ادامه می‌دهد. در خصوص مسائلی که مطرح شد با واعظ مدیرعامل سابق استقلال همکلام شدیم تا نظر او را درباره مسائل مطرح شده؛ جویا شویم.

مهدیه دریابیگی
خبرنگار
استقلال بزودی باید طلب استرا را پرداخت کند و مسئولان این باشگاه تنها راهکاری که این روزها به ذهنشان رسیده؛ گرفتن وام دویست میلیاردی است تا مشکلات مالی را برطرف کنند، چقدر این راهکار استقلالی‌ها را اصولی می‌دانید؟
نه تنها استقلال بلکه هیچ کدام از باشگاه‌های ما ظرفیت گرفتن وام و پرداخت اقساط را ندارند.
چطور؟
باشگاه‌های ایرانی هر چقدر پول به دست می‌آورند فوراً هزینه می‌کنند و برای آنها پولی نمی‌ماند که بتوانند اقساط وام به اضافه سودی که روی آن در طول سال آمده را پرداخت کنند! شما در نظر بگیرید بانک‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت 21 درصد سود روی وامی که می‌دهند بکشند، قیمت تمام شده برای باشگاه‌ها در چنین حالتی 28 درصد است و سود 28 درصدی روی وام 200 میلیاردی در آخر سال 56 درصد سود بانکی دارد که باشگاه‌ها باید پرداخت کنند. شما بگویید کدام یک از باشگاه‌های ما چنین سودی را می‌توانند پرداخت کنند و اقساط بانک را بدهند؟ با چه منبع درآمدی؟ وقتی هیچ کدام از مدیران نگاه اقتصادی ندارند و اکثر آنها متعلق به دولت هستند و هیچ خلاقیتی در مورد درآمدزایی ندارند.
اینطور که دوباره آقای اولیایی مطرح کرده امسال هم استقلال و پرسپولیس به‌دلیل نداشتن مجوز حرفه‌ای از آسیا حذف می‌شوند! نظر شما در خصوص این مسأله چیست؟
چطور مجوز حرفه‌ای صادر شود وقتی باشگاه‌ها غیر دولتی نیستند! موضوعی که در این زمینه مهم است اینکه دولت نمی‌تواند دو تیم داشته باشد.
یعنی دولت می‌تواند یک تیم داشته باشد اما داشتن دو تیم غیرحرفه‌ای است؟
بله دولت یک تیم داشته باشد هیچ موردی ندارد. اما داشتن دو تیم؛ اشکالش این است که فساد ایجاد می‌کند! برای همین است که دائماً گفته می‌شود این دو باشگاه باید واگذار شوند. متأسفانه نکته دیگری هم که وجود دارد این است که این دو باشگاه سندسازی کرده‌اند و در زمان آقای کفاشیان و آقای تاج هم تأیید شده است.
خب راهکار چیست و چطور می‌شود از محرومیت نجات پیدا کرد؟
راهکارش شفاف‌سازی است. این دو باشگاه هیأت مدیره صوری دارند! نکته مهمتر اینکه مجمع رسمی ندارند و همچنین عدم حسابرسی دارند. با رفع مشکلاتی که وجود دارد این دو باشگاه می‌توانند مجوز حرفه‌ای بگیرند. تاکنون هم وجود این مشکلات و نگرفتن مجوز حرفه‌ای باعث لطمه زدن به بیت المال شده است.
نکته دیگری که این روزها در خصوص باشگاه استقلال وجود دارد این است که شایعه استعفای آقای فتح‌الله‌زاده اعلام شد البته خیلی زود هم تکذیب شد!
پیش‌بینی می‌کردم ایشان استعفا دهد اما استعفای ایشان قابل توجیه نیست چون همه مشکلات را می‌دانست و آمد.


Page Generated in 0.0061 sec