printlogo


کد خبر: 259403تاریخ: 1401/8/19 00:00
آبی‌ها فصل آینده در لیگ قهرمانان حضور دارند؟
مجوز حرفه‌ای نگرانی بزرگ مدیران استقلال



حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار
به گفته کاظم اولیایی امروز جلسه کمیته صدور مجوز حرفه‌ای با اعضای ایرانی برگزار خواهد شد و دستورالعمل‌های صدور این مجوز ارائه می‌شود. باشگاه استقلال درکنار دیگر باشگاه‌های مدعی و پرطرفدار باید اشکالات ساختاری خود را برطرف کند تا مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیای فصل آینده را به دست آورد.
فصل پیش این کمیته بدون ملاحظه‌کاری باشگاه استقلال و پرسپولیس را مجاز به حضور در لیگ قهرمانان آسیا ندانست و بعد از سال‌ها رقابت در این عرصه شاهد حذف آبی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا بودیم. تصمیمی تلخ و البته اجتناب‌ناپذیر علیه باشگاه استقلال و هوادارانش که به مذاق آبی‌ها خوش نیامد.
گرچه کنارگذاشتن از آسیا تا حدی در قهرمانی فصل پیش استقلال تأثیرگذار بود و استقلال را با تمرکز بیشتری راهی رقابت‌های لیگ برتر کرد تا آبی‌ها بدون اینکه شکستی را تجربه کنند، قهرمان لیگ شوند اما به هرحال غیبت در مهم‌ترین آوردگاه آسیایی برای باشگاه استقلال خوشایند نبود و حتی آن مجموعه هماهنگ فصل پیش با وجود فشردگی که بابت حضور در لیگ قهرمانان آسیا به وجود می‌آمد، ترجیح می‌داد در آسیا حضور یابد و شانس خود را در این عرصه نیز آزمایش کند.
آبی‌ها در سال‌هایی که لیگ قهرمانان آسیا راه‌اندازی شده فقط یک بار موفق شدند در مرحله نیمه نهایی حضور یابند و تنها با شکست مقابل اف‌سی سئول کره جنوبی از حضور در فینال محروم شوند. در واقع آن رقابت‌ها که همزمان با فصل دوازدهم لیگ برتر برگزار شد، برای استقلال حاوی بهترین نتایج بود و قبل و بعد از آن هیچ‌گاه استقلال نتوانست در آسیا نتیجه مناسبی به دست آورد و به مانند دورانی که این رقابت با نام جام باشگاه‌های آسیا صدا زده می‌شد، به دستاورد بزرگی برسد.
استقلال با این حال تیمی با ریشه و قدیمی در آسیا محسوب می‌شود و بسیاری از قدرت‌های حال حاضر فوتبال آسیا با احترام از این باشگاه یاد می‌کنند. گرچه استقلال در سال‌های تأسیس لیگ قهرمانان آسیا موفق به دستیابی به جامی نشده است اما به‌دلیل سوابق روشن خود در این عرصه همیشه با احترام مورد خطاب قرار گرفته است.
غیبت باشگاهی با این پیشینه بدون شک برای اعتبار فوتبال ایران نیز خبر خوشایندی نیست اما کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فصل پیش چاره‌ای جز اتخاذ این تصمیم نداشت و درنهایت استقلال و پرسپولیس را از لیگ قهرمانان آسیا کنار زد.
بعد از یک فصل غیبت در لیگ قهرمانان آسیا اما انتظار است که مدیران باشگاه بتوانند دوباره اقداماتی انجام دهند که استقلال به این رقابت برگردد اما روشن نیست که تلاش مدیران جدید باشگاه استقلال در این راستا به نتیجه‌ای برسد یا خیر؟!
یکی از مشکلات بزرگ این روزهای استقلال فقدان بودجه کافی برای پرداخت بدهی‌های کلان است و در دستورالعمل‌های صدور مجوز حرفه‌ای تأکید شده باشگاهی حائز دریافت مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود که اولاً هیچ بدهی نداشته باشد و از ترازنامه مالی مثبت بهره ببرد.
استقلال به‌دلیل حجم انبوهی از بدهی‌ها اکنون در یک مخمصه بزرگ قرار گرفته و اگر تا صدور مجوز حرفه‌ای همین روند ادامه داشته باشد، تردیدی نباید داشت که استقلال در فصل آتی نیز در لیگ قهرمانان آسیا شرکت نخواهد کرد.
درواقع باید تمام بدهی‌های استقلال تعیین تکلیف شود و اسناد به گونه‌ای به کمیته مجوز حرفه‌ای ارائه شود که جای هیچ شک و شبهه‌ای وجود نداشته باشد. هرچند که مشکلات دیگری هم در میان است، به شکلی که کاظم اولیایی مدعی شده باید از سوی مقامات بالاتر سیاسی مورد توجه قرار بگیرد اما به هرحال پرداخت بدهی‌ها می‌تواند قدم اول در به دست آوردن مجوز حرفه‌ای باشد و باشگاه استقلال را به سمت حضور دوباره در لیگ قهرمانان آسیا سوق دهد.
 


Page Generated in 0.0044 sec