printlogo


کد خبر: 259355تاریخ: 1401/8/18 00:00
فرانسه، دانمارک، استرالیا و تونس
یک مدعی و سه تماشاچی

هومن جعفری
روزنامه نگار
در گروه چهارم جام جهانی قطر، فرانسه با دیدیه دشان، دانمارک با کسپر هیولمند، استرالیا با گراهام آرنولد و تونس با جلال القادری، حضور دارند. چهار مربی که همه بین پنجاه تا پنجاه و نه سال سن دارند، یعنی در یک یا دو نسل نزدیک به هم رشد کرده‌اند. این چهار مربی آمده‌اند تا چهار فوتبال متفاوت را به سمت صعود به مرحله حذفی رقابت‌ها هدایت کنند. فرانسه از قدیم صاحب سبک بوده و هست. نمی‌شود نقش فرانسه را خاصه در تکمیل تئوری‌های فوتبال نادیده گرفت و از یاد برد که مربیان فرانسوی چه انقلابی را در فوتبال جهان راه انداختند یا هر جا رفتند چه اثرگذاری خیره‌کننده‌ای داشتند. دانمارک وجهه منطقه‌ای‌تری دارد. دنیش‌ها، همیشه یک تیم وایکینگی و جنگاور را روانه مسابقات مختلف کرده‌اند. شاید دانمارک کمتر پیش آمده که توانسته باشد روی سکویی برود اما روحیه جنگندگی و همچنین غنای تکنیکی آنها انکار‌ناپذیر است.
استرالیا و تونس حکایت دیگری دارند. استرالیایی‌ها، همیشه در تله فوتبال قاره‌ای خود گیر افتادند و کمتر این فرصت را به دست آوردند که فوتبال ملی خود را به یک کالای صادراتی تبدیل کنند. آنها همیشه بازیکنان خوبی داشته‌اند اما از منظر فوتبال ملی و ساختن مربیان بزرگ، همیشه در مضیقه بوده‌اند. تونس هم هیچ وقت نتوانسته فراتر از قاره آفریقا باشد. آنها آمده‌اند تا با دفاع اتوبوسی از این گروه صعود کنند. تونس در کل ادوار جام جهانی تنها دو برد مقابل مکزیک (1978) و پاناما (2018) را تجربه کرده. آنها امیدوارند بتوانند مقابل استرالیا یک برد دیگر را به کارنامه خود اضافه کنند. این خلاصه گروه چهارم است. فرانسه یکی از بزرگترین مدعیان قهرمانی در این مسابقات است اما روی تیم‌های دیگر کسی به‌عنوان مدعی یا شگفتی‌ساز حسابی باز نکرده. دانمارک احتمالاً با سیر طبیعی خود از این گروه صعود می‌کند اما اینکه بتواند خودش را به چهار تیم آخر برساند، خیلی امکان‌پذیر نیست.

دیدیه دشان (فرانسه)
دیدیه دشان سرمربی فرانسه کار سختی در جام جهانی 2022 خواهد داشت زیرا او قصد دارد از تاجی که چهار سال پیش به دست آورده دفاع کند. فرانسه پس از رسیدن به فینال یورو 2016، تنها برای باخت در فینال مقابل پرتغال با تمام قدرت خود را به روسیه رساند و زیر نظر دشان، آنها شایسته قهرمانی در جام جهانی بودند. درست است که تابستان گذشته در یورو 2020 در مرحله یک‌هشتم نهایی در ضربات پنالتی مقابل سوئیس شکست خوردند، اما آبی‌ها قطعاً یکی از شانس‌های قهرمانی در قطر هستند.

کسپر هیولمند (دانمارک)
کسپر هیولمند سرمربی دانمارک در جام جهانی 2022 خواهد بود و وظیفه دارد یک نمایش قدرتمند دیگر برای این کشور در یک تورنمنت بین‌المللی ارائه دهد. هیولمند مدافع سابق تیم‌های لیگ پایین دانمارک، به‌دلیل مصدومیت شدید زانو در سن 26 سالگی مجبور به بازنشستگی شد. او مربیگری را خیلی زود با تیم زیر ۱۸ سال لینگبی سوپرلیگا دانمارک آغاز کرد. دانمارک در یورو نمایش خوبی داشت و توانست به نیمه نهایی یورو برسد و در وقت اضافه پس از اعلام یک پنالتی جنجالی مغلوب انگلیس شد. کسپر هیولمند از زمانی که سرمربی دانمارک شد، 34 بازی را برعهده داشت که 23 برد و تنها 9 باخت به دست آورد. دانمارک رقابت جذابی در جام جهانی 2022 با تونس، فرانسه و استرالیا خواهد داشت.
 
جلال القادری (تونس)
پس از اینکه در اوایل سال‌جاری هدایت تونسی‌ها به القادری رسید، آنها در جام جهانی 2022 این سرمربی را روی نیمکت خود خواهند داشت. او در سال 2013 به‌عنوان دستیار در تیم ملی مشغول بود و بخشی از تیم مربیگری تونسی بود که در مرحله پایانی به کامرون باختند و نتوانستند به جام جهانی راه پیدا کنند. القادری بعد از آن به فوتبال باشگاهی بازگشت اما در نهایت در ژوئن 2021 به‌عنوان دستیار روی نیمکت تیم ملی تونس نشست و بلافاصله پس از آن برای اولین بار به طور کامل نقش اصلی نیمکت این تیم را بر عهده گرفت.

گراهام آرنولد (استرالیا)
کانگوروها چندی است که استفاده از مربیان داخلی را به نام‌های بزرگ روی نیمکت خود ترجیح داده‌اند. در راستای این سیاست هیچ کس شایسته‌تر از گراهام آرنولد برای نشستن روی نیمکت سرمربیگری استرالیا نبوده. مردی که دوران چندان پرباری در بازیگری ندارد اما سالیان طولانی در مربیگری روی نیمکت استرالیا حضور داشته و کاملاً اتمسفر این تیم را می‌شناسد. آرنولد در چندین مقطع به‌عنوان دستیار و کمک مربی در کادر فنی تیم ملی استرالیا حضور داشته و تیم‌های پایه استرالیا را نیز هدایت کرده و تجربه کافی دارد. برای تیمی که تقریباً همه بازیکنانش لژیونر هستند، یک مربی وطنی که به آنها نزدیک‌تر باشد، می‌تواند شانس موفقیت کانگوروها را گارانتی کند؛ حتی در یک گروه دشوار.


 


Page Generated in 0.0054 sec