printlogo


کد خبر: 259354تاریخ: 1401/8/18 00:00
آرژانتین، لهستان، مکزیک و عربستان
خوشتیپ فرانسوی و گروه مرگ

سام ستارزاده
روزنامه نگار
شاید اگر مسئولان فدراسیون فوتبال ایران زودتر دست به کار می‌شدند و با شروط هروه رنار مبنی بر امضای قرارداد بعد از جام ملت‌های آفریقا و پایان کارش در مراکش موافقت می‌کردند، حالا این فرانسوی خوشتیپ به جای عربستان روی نیمکت تیم ملی ما می‌نشست. هروه رنار بعد از کسب قهرمانی با دو تیم آفریقایی در جام ملت‌ها، سال 2019 در شرایطی روی نیمکت عربستان نشست که این تیم با نسلی از بازیکنان پا به سن گذاشته مواجه بود و گروهی جوان که تجربه‌ بین‌المللی نداشتند. رنار اما ظرف یک سال انقلابی در تیم ملی عربستان به پا کرد و در نهایت این تیم را مقتدرانه به جام جهانی رساند. آن هم در گروهی که ژاپن و استرالیای پرقدرت و مدعی حضور داشتند. عربستان در جام جهانی 2022 در گروه مرگ قرار دارد. جایی که باید مقابل آرژانتین، لهستان و مکزیک بازی کند. در این گروه طبیعتاً نباید انتظار صعود از تیم ملی عربستان داشت. با این حال رنار که با مراکش سابقه مربیگری در جام جهانی را دارد، امیدوار به یک معجزه است تا راهی دور دوم شود. اتفاقی که مربی فرانسوی را به مردی موفق در تاریخ فوتبال عربستان تبدیل می‌کند.

هروه رنار (عربستان)
برای سعودی‌ها او یک انتخاب جامع و مانع است. مردی از مکتب فرانسه و فوتبال مفهومی که با یک رزومه پربار در شاخ آفریقا حالا به آسیا آمده تا چمدانش را پربارتر کند. او از سعودی‌های ملال‌آور یک تیم متفاوت ساخته. تیمی که فوتبال را زیبا و چشمنواز بازی می‌کند و این همان مؤلفه‌ایست که رنار را بدل به یکی از متفاوت‌ترین مربیان تاریخ صحرای حجاز کرده. سعودی‌ها با این مربی فرانسوی برای جام جهانی 2022 رویاپردازی می‌کنند. مردی که در گروه مرگ و برابر آرژانتین مدعی چشم به جادوی او دوخته‌اند.

لیونل اسکالونی (آرژانتین)
لیونل اسکالونی هدایت آرژانتین را برای قهرمانی در جام جهانی 2022 به خدمت خواهد داشت. این مرد 44 ساله به سرعت و به شکلی چشمگیر به اوج رسیده است. آرژانتین اولین تجربه اسکالونی به‌عنوان سرمربی است، مهم‌ترین دستاورد او پایان دادن به انتظار 28 ساله کشورش برای کسب یک جام بزرگ در کوپا امریکا سال گذشته بود. اسکالونی در دوران بازی مدافع راست بود و این پست او را به سراسر جهان برد. او در سال 1998 پس از حضور در نیوولز اولد بویز و استودیانتس زادگاهش آرژانتین را ترک کرد و به دپورتیوو لاکرونیا در اسپانیا پیوست. او به‌مدت هشت فصل و نیم در آنجا ماند و یک قهرمانی غافلگیرکننده با لاکرونیا در لالیگا به دست آورد.
 
تاتا مارتینو (مکزیک)
امیدهای مکزیک برای سر و صدا در جام جهانی 2022 در دستان باتجربه جراردو تاتا مارتینو، سرمربی این تیم است. شاید این مربی 59 ساله در اروپا به خاطر دوران کوتاهش در بارسلونا به یاد آورده شود، اما شجره بین‌المللی او شامل رسیدن به فینال کوپا امریکا با آرژانتین و قهرمانی در جام طلایی با مکزیک است. تاتا مارتینو در دوران بازی خود در نیوولز اولد بویز در زادگاهش آرژانتین به مقام اسطوره‌ای دست یافت و با این باشگاه سه عنوان قهرمانی را به دست آورد و با 505 بازی رکورددار حضور در تمام دوران آنها شد. دوران مربیگری او در سال 1998 آغاز شد و لیبرتاد را به سه عنوان قهرمانی در لیگ پاراگوئه و سرو پورتنو را به یک قهرمانی بین سال‌های 2003 تا 2006 رساند.
 
چسلاو میخنیویچ (لهستان)
لهستان با کادر فنی جدیدی وارد جام جهانی 2022 می‌شود، زیرا چسلاو میخنیویچ کمتر از یک سال است که هدایت لهستانی‌ها را بر عهده دارد. این انتقال پس از آن صورت گرفت که پائولو سوزا با پرداخت بند آزادسازی از این نقش کناره‌گیری کرد و در ژانویه به تیم برزیلی فلامینگو ملحق شد. این مربی 52 ساله، نام خود را اولین بار با رساندن لخ پوزنان به جام حذفی و سوپرکاپ لهستان در اولین فصل خود سر زبان‌ها انداخت. او بعداً زاگلبی لوبین را به‌عنوان قهرمانی لهستان هدایت کرد و سپس از طریق باشگاه‌های مختلف در سرزمین مادری به پیشرفت ادامه داد. او بعدها زاگلبی لوبین را قهرمان لهستان کرد.
 


 


Page Generated in 0.0073 sec