printlogo


کد خبر: 259353تاریخ: 1401/8/18 00:00
اسب صحرای شماره ۲

آیسان سعیدی
روزنامه نگار
جام جهانی ۲۰۲۲ در آسیا برگزار می‌شود و این برای قاره عقب مانده و متحجر یک امتیاز است. خاورمیانه برای نخستین بار در طول تاریخ میزبان جام جهان‌نما است و همین یک فرصت ایده‌آل برای این منطقه محسوب می‌شود تا خود را پرزنت کند. منطقه‌ای استراتژیک در دنیا که به‌دلیل موقعیت ژئوپلتیکی و ذخایر عظیم نفت و همسایگی با اروپا و راه داشتن به آب‌های آزاد از اهمیتی دوچندان برخوردار است. این منطقه کلیدی اما هر اندازه در ثروت و لوکیشین، بی‌نظیر و بی‌همتاست، در حوزه‌های دیگر از جمله ورزش پیشرفتی نداشته. یکی از سنتی‌ترین و متحجرترین اقلیم‌های دنیا که تقریباً هیچ دستاوردی در هیچ حوزه‌ای ندارد. نگین انگشتری این منطقه بااهمیت بی‌تردید ایران است که همیشه پیشرو بوده؛ از فرهنگ گرفته تا ورزش که همیشه با تک مضراب‌هایش وتک مدال‌هایش سری در میان سرها داشته.
برگزاری جام جهانی در این منطقه یک فرصت ایده‌آل برای خاورمیانه محسوب می‌شود تا کیفیت و کمیت خود را در حوزه مهمی به‌نام فوتبال اثبات کند. از همین رو تمامی کشورهای منطقه کوشیده‌اند برای جام جهانی تدارک ویژه‌ای ببینند. حضور مربیان خارجی نامدار و کارنامه‌دار روی نیمکت خاورمیانه‌ای‌ها از همین انگاره نشأت می‌گیرد. فیلیکس سانچس در قطر، کارلوس کی‌روش در ایران و هروه رنار در عربستان در این جام مسئولیت سنگینی دارند و همه از آنها نتیجه می‌خواهند. ۳ مربی از ۳ خاستگاه متفاوت. سانچس از اسپانیا و مکتب لاماسیا، کی‌روش از پرتغال و سازنده نسل طلایی کشورش و رنار از فرانسه و فوتبال مفهومی.
در میان این ۳ نفر اگرچه کارلوس کی‌روش از همه معتبرتر و نامدارتر است اما هروه رنار مربی موفق‌تری محسوب می‌شود. عمده شهرت کی‌روش حضور در بزرگترین تیم‌ها از ۴ قاره بوده بدون اینکه دستاورد چندان چشمگیری داشته باشد. او معمار نسل نوین تیم ملی پرتغال بوده و در ساختار منچستر رؤیایی فرگوسن نقش کلیدی داشته و در تیم‌سازی و ساختارسازی استاد است اما موفقیت به معنای فتح جام و قهرمانی نداشته. در مقابل رنار درست نقطه مقابل کی‌روش قرار دارد. مردی که در فوتبال فرانسه یک مربی متوسط با کارنامه‌ای متوسط بوده اما در شاخ آفریقا قله نشین است. یک ابرستاره روی نیمکت که چمدان افتخاراتش حسابی پر و پیمان است.
 مردی که در قاره سیاه سکه رایجی دارد و یک چهره ممتاز محسوب می‌شود. رنار حالا به آسیا آمده و در یکی از مهم‌ترین تیم‌های قاره و خاورمیانه روی نیمکت می‌نشیند. او از عربستان تیم متفاوتی ساخته که در گام نخست سعودی‌ها را بدون دغدغه به جام جهانی رسانده و حالا با عرب‌ها در قطر به‌دنبال رویاپردازی است. حتی اگر در گروه مرگ قرار گرفته باشد. رنار می‌خواهد با سعودی‌ها خاطره جام جهانی ۹۴ را تکرار کند. جامی که برای دنیا با سعید العویران و اسب صحرا در یادها مانده است. آیا رنار می‌تواند اسب صحرا ۲ برای سعودی‌ها‌ باشد؟

 


Page Generated in 0.0055 sec