printlogo


کد خبر: 259344تاریخ: 1401/8/18 00:00
یحیی از ساپینتو، حسینی، قلعه‌نویی و مطهری 10 امتیاز می‌خواهد
هدف؛ قهرمانــــی نیم فصل



محمد قراگزلو
خبرنگار
برخلاف آنچه دو روز قبل گفته شد دربی سرخابی‌ها نه در تاریخ دوم دی ماه بلکه در تاریخ سه‌شنبه 29 آذر ماه برگزار خواهد شد. پرسپولیس از شنبه هفته آینده تمریناتش را آغاز خواهد کرد و با این حساب 38 روز بعد از شروع تمرینات، دربی حساس پایتخت برگزار خواهد شد که شاید تعیین کننده قهرمان نیم فصل باشد. همین حالا پرسپولیس دو امتیاز با رقیب سنتی فاصله دارد اما برای حفظ این اختلاف یا بیشتر کردن آن تا رسیدن به قهرمانی نیم فصل باید در این بازی شکست نخورد و حتی برنده باشد.

چهار بازی خاص تا نیمه راه
اما برای قهرمانی نیم فصل عبور سلامت از دربی هم کافی نیست و بعد از آن سه بازی دیگر تا پایان نیم فصل در پیش داریم که هر کدام چالش‌های خاص خودش را خواهد داشت. پس از نخستین دوئل با ریکاردو ساپینتو و رقیب سنتی، طبق برنامه پرسپولیس در هفته سیزدهم روز یکشنبه 4 دی میزبان پیکان خواهد بود و یحیی باید با مجتبی حسینی دستیار و همکار سابق خود و تیم جوانش روبه‌رو شود. بعد از آن و در هفته چهاردهم پرسپولیس یکی از سخت‌ترین بازی‌هایش در نیم‌فصل را برگزار خواهد کرد و باید در سیرجان مقابل تیم مدعی گل گهر و امیر قلعه‌نویی بازی کند. بازی آخر نیم فصل هم مثل هر سه بازی قبلی مسابقه خاصی برای یحیی و تیمش خواهد بود. آنها در تاریخ پنجشنبه 15 دی ماه در هفته پانزدهم باید در تهران و ورزشگاه آزادی مقابل حمید مطهری نساجی قرار بگیرند که این بازی هم اصلاً راحت نیست.

10 امتیاز از چهار بازی؟
با توجه به اسامی ذکر شده و پیش زمینه رفاقت و رقابت آنها با یحیی و پرسپولیس هر چهار مسابقه پیش رو برای گل‌محمدی و تیمش خاص، ویژه و تعیین‌کننده هستند. روی کاغذ تنها بازی ظاهراً راحت دیدار با پیکان خواهد بود و سه مسابقه دیگر بخصوص دو بازی مقابل دو تیم مدعی بسیار دشوار است اما اگر پرسپولیس دنبال قهرمانی نیم فصل باشد باید از این چهار بازی 10 امتیاز بگیرد. این یعنی سه برد، یک مساوی و یک باخت. پرسپولیس اگر در این چهار بازی شکست نخورد می‌تواند با دو برد و سه مساوی و 9 امتیاز کار را تمام کند که باز هم عملکرد قابل قبولی خواهد بود اما هر نتیجه‌ای غیر از این می‌تواند قهرمانی سرخ‌ها در نیم فصل لیگ برتر را به خطر بیندازد.

 اهمیت تاریخی قهرمانی نیم فصل
در پنج فصل متوالی که پرسپولیس قهرمان شد تنها یک بار به قهرمانی نیم فصل نرسید (لیگ هجدهم آن هم به خاطر تفاضل گل کمتر) و از این حیث رسیدن به این عنوان و پیش افتادن از سایر مدعیان در نیمه راه اهمیت بالایی دارد. البته در تمام این سال‌ها از زبان اهالی فوتبال شنیده‌ایم که قهرمانی نیم فصل اهمیت چندانی ندارد و به قهرمان نیم فصل جام نمی‌دهند اما همه مربیان به پیش افتادن از سایر رقبا آگاهند و می‌دانند با توجه به دشوارتر شدن رقابت‌ها در نیم فصل دوم هر چقدر که در نیم فصل اول بیشتر امتیاز بگیرند به دردشان خواهد خورد و بعضاً در رقابت‌های میلیمتری پای رسیدن به جام تعیین کننده است.
استقلال فصل قبل با 35 امتیاز قهرمان نیم فصل شد و دو سال قبل پرسپولیس با 30 امتیاز به قهرمانی نیم فصل رسید. پرسپولیس در لیگ نوزدهم هم در نیمه راه 31 امتیاز جمع کرد و قهرمان شد. پرسپولیس در لیگ هجدهم 31 امتیاز از نیم فصل گرفت اما سپاهان با همین امتیاز و تفاصل گل بهتر قهرمان نیم فصل شد. فصل بعد از آن در لیگ هفدهم تیم برانکو با 36 امتیاز قهرمان نیم فصل شد و بالاخره در لیگ شانزدهم تیم برانکو با 32 امتیاز قهرمان نیم فصل شد.
استقلال با 68 امتیاز (دو امتیاز انضباطی) قهرمان فصل قبل شد و پرسپولیس با 67 امتیاز به قهرمانی لیگ بیستم رسید. در لیگ نوزدهم هم پرسپولیس با 67 امتیاز قهرمان شد. سه قهرمانی تیم برانکو هم به ترتیب با 68 امتیاز (لیگ هجدهم)، 64 امتیاز (لیگ هفدهم) و 66 امتیاز (لیگ شانزدهم) به دست آمده بود.

 دو مسابقه با دو مدعی
تعیین کننده است
پرسپولیس که همین حالا از 11 بازی 24 امتیاز جمع کرده در بهترین و رؤیایی‌ترین حالت با پیروزی در هر 4 مسابقه پیش رو 36 امتیازی خواهد شد و به رکورد قهرمانی نیم فصل تیم برانکو در لیگ هفدهم می‌رسد. غیر از این در صورت 4 برد و یک باخت کسب 12 امتیاز هم احتمال قهرمانی در نیم فصل وجود دارد و حتی در صورت کسب 10 امتیاز هم به احتمال بالای 50 درصد سرخ‌ها به این عنوان خواهند رسید. در عین حال اگر پرسپولیس از این چهار بازی 9 امتیاز بگیرد و مثلاً شش امتیاز آن را از مصاف با دو مدعی قهرمانی (استقلال و گل گهر) کسب کند باز هم احتمال قهرمانی وجود خواهد داشت چرا که برای سپاهان با 4 اختلاف امتیاز فعلی نسبت به پرسپولیس گرفتن 14 یا 13 امتیاز از 4 مسابقه باقیمانده‌اش اصلاً راحت نیست.


Page Generated in 0.0066 sec