printlogo


کد خبر: 259279تاریخ: 1401/8/17 00:00
قطر، اکوادور، سنگال، هلند
جزیره ثبات جام‌جهانی


سام ستارزاده
روزنامه نگار
قطر، هلند و سنگال، شاید در نگاه اول سه کشور تصادفی به‌ نظر بیایند که تیم‌های ملی‌شان در جام‌جهانی پیش‌رو به یکدیگر رسیده‌اند اما اگر روی نیمکت این سه تیم دقیق‌تر شویم، وجوه مشترک پررنگی میان این سه تیم پیدا می‌کنیم. تجربه و ثبات، دو ویژگی نیمکت‌های گروه A جام‌جهانی هستند که دیدارهای این گروه را چالش‌برانگیزتر از آن‌چه روی کاغذ به‌ نظر می‌رسد می‌سازند.

تقابل قطر و سنگال، در حقیقت رویارویی مدافعان قهرمانی آسیا و آفریقا است. ثبات و آینده‌نگری، فصل مشترک قهرمانی هر دو بوده‌ است. آلیو سیسه که کاپیتان سنگال شگفتی‌ساز جام‌جهانی ۲۰۰۲ بود و فلیکس سانچز که تجربه کار در آکادمی لاماسیا را دارد، هر دو از سال ۲۰۱۳ کارشان را در تیم‌های پایه قطر و سنگال کلید زده‌ بودند. البته سانچز از سال‌ها قبل به‌عنوان مربی در آکادمی اسپایر مشغول به فعالیت بود. از همین رو، هر دو سرمربی با وجود اینکه تنها ۴۶ سال دارند، در اوج پختگی و شناخت از تیم‌شان پا به آوردگاه بزرگ پیش روی‌شان می‌گذارند. در کنار این دو سرمربی، لوئی فان‌خال کارکشته و سرشناس نیز وزنه گروه A را سنگین‌تر می‌سازد. فان‌خال مانند همتایان اسپانیایی و سنگالی خود، فعالیت در رده پایه تیم‌ ملی تحت هدایتش را در کارنامه خود دارد؛ منتهی این تجربه برای وی به دو دهه قبل بازمی‌گردد.
در این میان، گوستاوو آلفارو که بیشتر دوران سرمربیگری‌اش را در لیگ آرژانتین سپری‌ کرده و تنها دو سالی است که هدایت اکوادور را در دست دارد، تنها سرمربی کم‌تجربه در زمینه فوتبال ملی به‌ شمار می‌رود. از این حیث، اکوادور تیمی متفاوت با همگروهی‌های خود به‌ شمار می‌رود. اما هلند، قطر و سنگال، بخصوص دو تیم آخر، قرار است بجنگند تا ثمره باارزش برنامه‌ریزی درازمدت و سرمایه‌گذاری در فوتبال پایه را با نتیجه‌ گرفتن با سرمربیانی که از دل همین تیم‌های پایه رشد کرده‌اند، به رخ فوتبال جهان بکشند. از این رو، تیم‌های هماهنگ سانچز و سیسه می‌توانند دردسری بزرگ و زودهنگام برای هلندی باشند که می‌خواهد در قواره یک مدعی صعود به فینال و حتی قهرمانی در قطر حاضر شود.

فلیکس سانچز (قطر)
برای فوتبال قطر که در دو دهه اخیر میزبان مربیان بزرگی از فلیپ تروسیه و برونو متسو گرفته تا خورخه فوساتی و سباستین لازارونی بوده و با هیچکدام از آنها به نتیجه نرسیده، فلیکس سانچز اسپانیایی یک انتخاب بلندمدت و بابرنامه بود. آنچه که در کشورهای حاشیه خلیج فارس هیچ خریداری ندارد. سانچز از آکادمی اسپایر آغاز کرد و پله پله و آرام آرام جلو آمد و برای عنابی‌ها نسل ساخت. او در تیم‌های نوجوانان، جوانان و امید قطر مربیگری کرد و با نسلی که جملگی ساخته و پرداخته خودش بودند، قطر را نخستین بار قهرمان جام ملت‌ها کرد. او حالا با عنابی‌ها در جام جهانی رؤیای جهانی شدن خود را دارد.
 
گوستاوو آلفارو (اکوادور)
گوستاوو آلفارو باتجربه، در جام جهانی 2022 روی نیمکت اکوادور خواهد نشست، او همراه با اکوادور در گروه سخت و نفسگیر مرحله مقدماتی در امریکای جنوبی موفق شد در رده چهارم کار خود را به پایان برساند و راهی جام جهانی قطر شود. این سرمربی آرژانتینی از آگوست 2020 هدایت زرد‌پوشان را برعهده دارد و در طول مراحل مقدماتی با اکوادور هفت برد و پنج تساوی به دست آورد تا دو امتیاز بالاتر از جایگاه پلی آف کار خود را به پایان برساند و مطمئن شود که تیم‌هایی مانند کلمبیا و شیلی موفق به صعود نمی‌شوند.

 
آلیو سیسه (سنگال)
آلیو سیسه، سرمربی سنگال، اوایل سال‌جاری با هدایت این تیم به اولین عنوان قهرمانی جام ملت‌های آفریقا، به مقام اسطوره‌ای در این کشور دست یافت و سرمربی تیم اکنون می‌خواهد در جام جهانی 2022 نیز سروصدا
به پا کند.
هافبک سابق که در دوران بازی خود در تیم‌هایی مانند پاری سن ژرمن، بیرمنگام سیتی و پورتسموث حضور داشت، از سال 2015 هدایت شیرهای ترانگا را برعهده داشت. انتصاب او پس از طلسم همکاری با تیم زیر 23 ساله سنگال و به‌عنوان دستیار تیم ملی بزرگسالان، یک ترفیع بود.
 
لوئیز فان‌خال (هلند)
لوئیز فان خال، سرمربی هلند، کشورش را در جام جهانی 2022 هدایت خواهد کرد و او را به یکی از با تجربه‌ترین و با افتخارترین مربیان قطر تبدیل می‌کند.
این سومین دوره سرمربیگری فان‌خال در تیم ملی هلند و مطمئناً غیرمنتظره‌ترین دوره است، زیرا او در آگوست 2021 از بازنشستگی خارج شد و این پست را بر عهده گرفت. او پس از حذف ناامیدکننده در مرحله یک شانزدهم نهایی از جمهوری چک در یورو 2020 تحت رهبری فرانک دی بوئر، وظیفه تغییر اوضاع را بر عهده داشت.
 
 

 


Page Generated in 0.0073 sec