printlogo


کد خبر: 259269تاریخ: 1401/8/17 00:00
یک زمانی مهاجمان حریف در فکر مهار دفاع راست پرسپولیس بودند
فاطمی مقدم: پرسپولیس باید قهرمان شود

یعقوب فاطمی مقدم، مدافع اسبق پرسپولیس، با وجود اینکه خط دفاعی پرسپولیس تاکنون بهترین عملکرد و کمترین گل خورده را داشته اما ایراداتی را متوجه آن می‌داند و با توجه به خاصیت هجومی پرسپولیس از گذشته تاکنون معتقد است که پرسپولیس باید هجومی‌تر بازی کرده و حتماً باید با دو مهاجم در هر بازی به میدان برود.

شرایط پرسپولیس را در لیگ این فصل چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پرسپولیس خوب یارگیری کرده اما من فکر می‌کنم به نسبت بازیکنان خوبی که گرفته پرسپولیس ترسو بازی می‌کند. مربی پرسپولیس با دو هافبک دفاعی بازی می‌کند و به نوعی سرعت بازی پرسپولیس قابل قبول نیست و بازیکنان خصوصاً عناصر دفاعی تیم به نوعی بیش از حد با بیرانوند بازی می‌کنند. این در حالی است که وقتی کار گره می‌خورد باید با دروازه‌بان بازی کرد و از او کمک گرفت تا تیم شکل بهتری به خود بگیرد. تیم پرسپولیس بهترین مهاجمان خارجی و جمعی از بهترین مهاجمان داخلی را در اختیار دارد اما شاهدیم که سرمربی فقط در صورتی که تیم پرسپولیس به لحاظ نتیجه دچار مشکل می‌شود از دو مهاجم خودش استفاده می‌کند دقیقاً مانند بازی با مس کرمان که وقتی دیاباته به زمین آمد ما شاهد این بودیم که فشار زیادی را بر حریف وارد و در نهایت به گل هم رسیدیم. اگر قرار بود ما با یک مهاجم بازی کنیم که می‌توانستیم با همان عبدی و پاکدل کار را ادامه دهیم اما وقتی تیمی دو مهاجم خارجی خوب و گلزن را به خدمت می‌گیرد و جمع مهاجمان داخلی‌اش را به سه می‌رساند ما حتماً باید با دو مهاجم بازی کنیم خصوصاً پرسپولیسی که از ابتدا هجومی‌ترین تیم ایران بوده است. مثلاً در زمانی که خودم بازی می‌کردم، مهاجمان تیم‌های حریف باید ابراهیم آشتیانی، مدافع کناری تیم ما را مهار می‌کردند؛ آنقدر که این بازیکن نفوذ می‌کرد. شرایط و خصوصیات پرسپولیس زمان ما به گونه‌ای بود که در 20 دقیقه ابتدای بازی با فشار و حملات زیاد معمولاً تیم‌های حریف را به ستوه در آورده و زیر فشار زیاد به نوعی کلافه و به لحاظ نتیجه کارشان را یکسره می‌کردیم.
زمان بازیگری‌تان در چه پست‌هایی بازی می‌کردید؟
پست تخصصی من مدافع وسط بود و معمولاً در کنار دکتر بیژن ذوالفقارنسب بازی می‌کردم اما در پست هافبک وسط و هافبک‌های کناری هم بازی می‌کردم.
از آنجا که در دهه پنجاه در پرسپولیس بازی می‌کردید در دربی معروف سال 1352 در پرسپولیس حضور داشتید؟
نه من در سال 1352 در پاس بودم و در سال 1353 به پرسپولیس پیوستم.
در رابطه با روند نتیجه‌گیری پرسپولیس که قاعدتاً باید رضایت داشته باشید؟
ما غیرتی بازی می‌کردیم و به تیمی اجازه نمی‌دادیم که مقابل ما راحت بازی کرده و امتیاز بگیرد. امسال هم ما تاکنون نتایج بدی نگرفته‌ایم اما در بازی مقابل تراکتور نباید راحت در خانه سه امتیاز را از دست می‌دادیم و به آن شکل قافیه را به حریف واگذار می‌کردیم. در بازی‌های این فصل‌مان هم بعضی از ستاره‌های تیم ما نظیر ترابی بسیار افت کرده‌اند. به همین دلیل من حضور چنین بازیکنانی در زمین را نمی‌فهمم. بازیکنی که از دید من باید در دسته سوم بازی کند. ما به ترابی بازی می‌دهیم اما به بازیکنی مانند سیامک نعمتی بازی نمی‌دهیم. بازیکنی که حتی در بازی‌های آسیایی پرسپولیس هم جزو بهترین‌ها بوده اما آنقدر او را به نیمکت چسبانده‌ایم که حالا به فکر جدایی از پرسپولیس افتاده است. بازیکنی که در چند پست توانایی بازی دارد.
دربی بعد از جام جهانی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
با توجه به اینکه بازیکنان ملی‌پوش دو تیم را مدت‌ها در اختیار نخواهیم داشت از وضعیت آنها در آستانه دربی بی‌اطلاع خواهیم بود و سایر بازیکنان هم قاعدتاً مدت‌ها در شرایط بازی نخواهند بود که این ناهماهنگی‌ها قطعاً دو تیم را در شرایطی ناآماده راهی بازی دربی خواهد کرد. هر چند سرمربی پرسپولیس تقاضای اردوی خارجی و بازی‌های دوستانه را داشته که باید منتظر ماند و تأثیر آن را در تیم پرسپولیس مشاهده کرد.
در رابطه با قهرمانی پرسپولیس چه نظری دارید؟
پرسپولیس امسال باید مثل آب خوردن قهرمان شود. چون هر بازیکنی که سرمربی پرسپولیس خواسته را مدیر عامل پرسپولیس به خدمت گرفته است و آنقدر بازیکن خوب در پرسپولیس زیاد است که بازیکنی مانند عالیشاه که جزو ستاره‌های پرسپولیس بوده، نیمکت نشین شده است. از همین جهت هیچ بهانه‌ای برای قهرمان نشدن پرسپولیس قابل قبول نیست.
از آنجا که مدافع میانی پرسپولیس بودید در رابطه با زوج دفاع میانی پرسپولیس چه نظری دارید؟
هر سه بازیکن خط دفاع میانی پرسپولیس جزو بهترین مدافعان ایران هستند اما این بازیکنان در شکل دو بازیکن کنار هم آنچنان که باید و شاید با هم هماهنگ نیستند که نمونه‌اش هم عقب کشیدن‌های گاهاً زیاد است و گاهی اوقات هم مدافعان ما آنقدر جلو می‌کشند که حریفان به راحتی حمله می‌کنند و دروازه پرسپولیس را با خطر مواجه می‌کنند. از این‌رو این ایرادات بزرگ در خط دفاعی پرسپولیس خصوصاً مدافعان میانی پرسپولیس باید برطرف شود و به نوعی مدافعان باید ذات همدیگر را پیدا و به گونه‌ای بازی کنند که فاصله بین خطوط خصوصاً هافبک‌ها و مدافعان را شاهد نباشیم و مربی باید دو بازیکن ایده‌آل‌اش را پیدا کند تا مهاجمان حریف گاهاً از فاصله بین دو مدافع میانی پرسپولیس و ناهماهنگی آنها استفاده نکنند.

 


Page Generated in 0.0050 sec