printlogo


کد خبر: 259230تاریخ: 1401/8/17 00:00
حسن رنگرز: قهرمانی جام جهانی مهم بود اما مغرور نمی‌شویم
می‌دانیم باید به فکر المپیک باشیم


محسن وظیفه
روزنامه‌نگار
تیم ملی کشتی فرنگی ایران در اولین رویدادی که با هدایت حسن رنگرز حضور پیدا کرده بود، به قهرمانی رسید. یک قهرمانی مهم و میلیمتری که در بهترین شرایط ممکن به دست آمد تا شرایط برای تیم ملی تغییر کند. تیمی که با چهره‌های جوان درخشید و توانست بعد از غلبه بر ترکیه از سد آذربایجان هم بگذرد و سکوی نخست را به خودش اختصاص بدهد.
 
 جوانان شایسته‌ای داریم
تیمی جوان و شایسته که چند سالی روی آنها کار شد تا به اینجا رسیدند. ایمان محمدی در قهرمانی آسیا برای اولین بار در بزرگسالان روی تشک رفت یا اینکه دانیال سهرابی در جام تختی به‌ عنوان نخست رسید اما با نظر محمد بنا و خواست حمید باوفا به تیم جوانان رفت تا حالا آماده‌تر به تیم بزرگسالان برسد. تیمی خوب و شایسته که حالا حسن رنگرز را برای آینده امیدوار می‌کند: «افتخارآفرینی بی‌نظیری بود که به مردم ایران تقدیم می‌کنم که ولی‌نعمت ما هستند و همه افتخارات را مدیون آنها هستیم. این قهرمانی محصول کار تیمی ما بود، همه خوب کشتی گرفتند. جوانان شایسته‌ای داریم که خیلی خوب و شجاعانه ظاهر شدند و همه ما از درخشش آنها شگفت‌زده شدیم.»
 
داور در خدمت
 آذربایجان بود
پیروزی بر آذربایجان در باکو کار آسانی نیست اما این اتفاق را شاگردان حسن رنگرز بخوبی رقم زدند.
هر چند که او اعتقاد دارد نیروی جوانی تیم به کمک آنها آمد تا حتی داور هم نتواند کاری انجام بدهد: «در شرایطی قهرمان جام‌جهانی شدیم که میانگین سنی تیم ما 21 سال بود و تیم‌های اول و دوم جهان که همه داشته‌های‌شان را در ترکیب داشتند، شکست دادیم. البته رقابت ما با آذربایجان خیلی نزدیک شد اما واقعیت این بود که یکی از کشتی‌ها را با ناداوری باختیم که اگر چنین نبود قهرمانی ما قبل از مسابقه آخر قطعی می‌شد.»
رنگرز ادامه داد: «آذربایجان نسبت به تیم جهانی بلگراد فقط صباح شریعتی را در اختیار نداشت با این ‌حال به‌دنبال استفاده از امتیاز میزبانی برای رسیدن به ‌عنوان قهرمانی بود. شرایط میزبانی که فضای داوری را به سود آنها کرده بود هم داشتیم، انصافاً بچه‌های ما فوق‌العاده ظاهر شدند. البته بعد از غلبه بر ترکیه که قهرمان جهان شده بود، این قهرمانی را حس می‌کردم.»
 
فریب این قهرمانی را نمی‌خوریم
قهرمانی در مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی تا قبل از سال 2010 بسیار سخت بود و هرگز هم به دست نیامده بود.
یعنی مسابقاتی که از 1980 شروع شده بود تا قبل از سال 2010، کشتی فرنگی ایران فقط دوبار رنگ سکوی دومی و سومی را دیده بود. از سال 2010 به بعد فرنگی‌کاران با هدایت محمد بنا سه بار پیاپی قهرمان این مسابقات شدند. از 2012 تا به حال با قهرمانی اخیر در باکو سه بار قهرمان جام جهانی شدیم. با این ‌حال بسیاری عقیده دارند که این مسابقات سطح بالایی ندارد و حائز اهمیت نیست. موضوعی که حسن رنگرز هم به آن واقف است: «می‌دانیم که باید دنبال چه چیزی بگردیم و خوب هم می‌دانیم که باید به فکر بازی‌های آسیایی هانگژو، جهانی مجارستان و بازی‌های المپیک 2024 پاریس باشیم. قهرمانی در جام جهانی ارزش چندانی ندارد و به این موضوع واقفیم، بلکه ارزش و اهمیت کار تیم ما به خاطر درخشش جوانانی است که در ترکیب تیم بودند. تیمی جوان که تا سال‌ها می‌تواند بدرخشد. امروز خوشحالیم به خاطر درخشش جوان‌ها و خودباوری که آنها به دست آوردند اما می‌دانیم که نباید فریب این قهرمانی را بخوریم.»
 
 
از همین حالا به فکر جهانی سال بعد هستم
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی حالا نسبت به قبل هم دقیق‌تر تیم را زیر نظر دارد و شناختش از این تیم به اوج رسیده و به همین خاطر هم می‌گوید که از همین حالا به فکر درخشش در قهرمانی جهان سال آینده است: «خیلی به این قهرمانی بسنده نمی‌کنیم. بازی‌های المپیک و قهرمانی جهان سال آینده برنامه اصلی ماست. از همین حالا هم به جهانی سال آینده فکر می‌کنم. هم گزینشی المپیک است و هم اینکه سطحش نسبت به دو جهانی قبل بالاتر خواهد بود. امیدوارم این جوانان آذر ماه سال آینده هم در جام‌جهانی تهران شایستگی‌شان را اثبات کنند. به سهم خودم از همه کسانی که در کسب این افتخار نقش داشتند بویژه مربیان سازنده و فدراسیون کشتی که همه امکانات لازم را در اختیار ما قرار داد، تشکر می‌کنم.
 


Page Generated in 0.0065 sec