printlogo


کد خبر: 259170تاریخ: 1401/8/16 00:00
کمبودهای نگران کننده صدرنشین لیگ امسال
این پرسپولیس «آسیایی» است؟

شاید بسیاری چیزها در ارتباط با پرسپولیس مثبت نشان بدهد. هر چه باشد، این تیم در صدر جدول لیگ برتر فوتبال کشور قرار دارد و خوردن فقط 3 گل در 11 دیدار برگزار شده این تیم دستاوردی بزرگ و شاهکاری از جانب علیرضا بیرانوند و البته اعضای خط دفاعی این تیم بوده که به بهترین شکل از این سنگربان سرپنجه حمایت کرده‌اند.

وصال روحانی
خبرنگار

با این حال اکتفا به 11 گل زده در 11 هفته نخست لیگ رقمی نیست که از صدرنشین یک لیگ توقع آن می‌رود و چیزی در مایه‌ها و اندازه‌های تیمی نشان نمی‌دهد که داعیه جدی قهرمانی دارد. در چنین مقطعی از فصل که یک سوم لیگ سپری شده، شاید 16 و 17 گل زده و یا حداقل 15 گل زده کمتر و بدیهی‌ترین توقع از پیشاهنگ لیگ باشد و چون این ارتقا حاصل نیامده لاجرم به این نتیجه می‌رسیم که سهم خط دفاعی پرسپولیس و قدرت‌نمایی آن در پیشتازی این تیم اگر بسیار بیشتر از سهم مهاجمان نبوده باشد، قطعاً کمتر هم نبوده است.
 
خطرات یک استحکام شکننده
معدل یک گل زده در هر بازی رقمی کاملاً ناکافی برای هر پنج، شش تیم بالای جدول به شمار می‌آید و میزان این ناکافی بودن طبعاً برای پیشاهنگ لیگ چند برابر بیشتر تلقی خواهد شد. این در حالی است که آمار و اعداد به ثبت رسیده در لیگ بیست و دوم نشان می‌دهد که از بین هفت تیم بالای جدول فقط آلومینیوم اراک که مثل قرمزهای تهرانی خط دفاع قدرتمندی دارد، کمتر از آ‌نها گل زده است. در میان هفت تیم مورد بحث گل‌گهر با 17 گل زده پیشتازی می‌کند و در همین حال سهم سپاهان 15 گل، اندوخته نساجی 14 گل و برداشت تراکتور هم 14 گل بوده است. یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس باید در ایام طولانی تعطیلی لیگ در این خصوص اندیشه کند که چرا تدابیر تهاجمی‌اش کم ثمر بوده و به این دل خوش نکند که چون تیمش در صدر جدول جاخوش کرده، نیازی به کاوش و تلاش بیشتر ندارد. ایستادگی عالی دروازه‌بان و مدافعان یک تیم در راستای یک لیگ ممکن است در هر زمان و موقعیتی شکسته شود و این برای یاران کامیابی‌نیا و ترابی هم صدق می‌کند. در آن هنگام است که نقش خط حمله خطیرتر می‌شود زیرا فقط با افزایش گل‌های زده است که یک تیم می‌تواند لرزش‌های دفاعی‌اش را جبران و پیروزی‌هایی تازه را تصاحب کند.
 
نیاز به مکانیسمی فراگیرتر
اینکه شش گل از 11 گل زده پرسپولیس هم به نام یک فرد (یورگن لوکادیای هلندی) نوشته شده، مسأله نگران کننده اضافه‌ای است زیرا نشان می‌دهد اگر وی مصدوم و محروم باشد یا به هر دلیل دیگری به میدان نیاید، تا چه میزان کار تیم وی لنگ‌تر خواهد شد و ادامه لیگ بیست و دوم تا چه حد می‌تواند برای آنها با احوالاتی ناخوش همراه شود. شاید هم دلگرمی گل‌محمدی به این نکته باشد که با جا افتادن تدریجی شیخ دیاباته در ترکیب تیمش، این مهاجم آفریقایی همچون لوکادیا به یک گلزن موفق و پراستمرار در تیم وی تبدیل می‌شود اما این مهاجم سابق تیم استقلال بسیار آسیب‌پذیر و به همین سبب معمولاً در نیمی از اوقات فصل حاشیه‌نشین است. سوابق به ما این را هم می‌گوید که از مهدی عبدی و حامد پاکدل دیگر فورواردهای پرسپولیس هم آبی گرم نمی‌شود و اگر روزی یک گل بزنند، در ازای آن حداقل پنج، شش گل مسلم را در دیدارهای بعدی به در و دیوار خواهند کوبید. بنابراین گل‌محمدی باید مکانیسمی را به کار گیرد که گلسازی و گلزنی را بین تقریباً تمامی هافبک‌ها و مهاجمان تیم تقسیم کند و انگاره‌های تهاجمی سرخ‌ها را وسعت بخشد. فقط از این طریق است که پرسپولیس می‌تواند فشار بیش از حد مسئولیت را از روی دوش مدافعان و دروازه‌بان خود هم بردارد. مردانی که اگر یک روز کم بیاورند و حتی لحظه‌ای بلغزند و گلی در دروازه‌شان بروید مهاجمان پرسپولیس (به‌جز لوکادیا) بازیکنانی نشان نداده‌اند که بتوانند جورکش آنها باشند.
 
نماینده احتمالی ایران در کدام اندازه‌ها است؟
همه این مسائل زمانی مهم‌تر و رسیدگی به آنها الزامی‌تر می‌شود که به یاد آوریم اگر سرخ‌ها در پایان فصل در همین نقطه از جدول بمانند و قهرمان شوند، از کاندیداهای اصلی شرکت در فصل 2024-2023 لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود. با توجه به عدم برگزاری این مسابقات در فصل 2023 – 2022 (و برگزاری ادامه پیکارهای نیمه تمام مانده فصل 2022 -2021 به جای آن) «AFC» از تمامی فدراسیون‌های فوتبال کشورهای عضو این نهاد خواسته است به انتخاب خود و بر اساس شرایط و ملاک‌هایی که باشگاه‌های برتر این کشورها دارند و البته بر اساس سهمیه‌ای که در لیگ قاره‌ای برای‌شان مقرر شده، دو تا چهار تیم را برای فصل 2024 – 2023 لیگ قهرمانان قاره معرفی کنند و با توجه به اینکه گستره انتخاب برای ما همچون سایر کشورهای قاره وسیع است و اضافه بر لیگ امسال لیگ سال پیش هم باید مبنای عمل فدراسیون قرار گیرد، با سران این نهاد و مدیران سازمان لیگ است که طبعاً استقلال را هم که قهرمان لیگ بیست و یکم شد در ملاحظات خود قرار دهند و به نساجی هم که جام حذفی را برد فکر کنند و طبعاً قهرمان لیگ و فاتح جام‌حذفی فصل جاری را هم وارد چرخه بررسی خود کنند.
 


Page Generated in 0.0046 sec