printlogo


کد خبر: 259132تاریخ: 1401/8/16 00:00
مقدماتی جام جهانی بسکتبال
چالش بزرگ؛ دویدن در میدان مین

رقابت‌های بسکتبال مقدماتی جام جهانی در شرایطی به مراحل پایانی خود می‌رسد که در کنار برخی تیم‌ها که صعود خود را قطعی کرده‌اند، تیم‌هایی نظیر ایران وجود دارند که در حساس‌ترین شرایط ممکن حضور دارند. راه رفتن روی لبه تیغ صعود به جام جهانی و یک حذف تلخ و بزرگ، کار شاگردان سعید ارمغانی را آنقدر دشوار کرده که شاید حالا از نیامدن حریف قدرتمند خود به تهران خوشحال بوده و روی این برد باد آورده حساب ویژه‌ای باز کنند. بردی که در صورت سفر استرالیا به قزاقستان و شکست احتمالی میزبان خود، حسابی به کار بسکتبالیست‌های ایران آمده و شاید حکم صعود را هم به تنهایی امضا کند.  جدول رده‌بندی گروه F رقابت‌های انتخابی جام جهانی می‌گوید که تیم ایران همچنان تیم چهارم جدول است و پایین‌تر از چین و قزاقستان قرار دارد. استرالیا که با هشت پیروزی و بدون باخت در صدر قرار گرفته و زمان زیادی است که صعودش را قطعی کرده. حالا چین، قزاقستان و ایران مانده‌اند که باید برای کسب دو سهمیه باقیمانده این گروه 6 تیمی بجنگند. ژاپن هم که تیم پنجم این گروه است، نیاز چندانی به جدی گرفتن مسابقات ندارد و به‌عنوان یکی از سه میزبان جام جهانی 2023، جواز حضور در این رقابت‌ها را در اختیار دارد.
 
بازی‌های حساس پنجره پنجم
با توجه به شرایط برابر ایران و قزاقستان در جدول، اصلی‌ترین رقابت صعود بین همین دو تیم جریان دارد. حالا در پنجره پنجم که رقابت‌های آن از جمعه همین هفته آغاز می‌شود، ایران باید با چین و استرالیا رقابت کند و قزاقستان هم به مصاف استرالیا و ژاپن برود. چهار مسابقه‌ای که می‌توان گفت تا حدود زیادی می‌تواند سرنوشت این گروه را مشخص کرده و دو سهمیه باقیمانده را هم تعیین تکلیف کند.
در بازی‌های روز جمعه از یک طرف ایران باید در تهران به مصاف چین برود و قزاقستان در خانه از استرالیا پذیرایی کند. رقابت حساس ایران و چین، جایی است که ملی‌پوشان ایران می‌توانند با شکست دادن این تیم قدرتمند، معادلات را در زمین بازی تغییر دهند و بتوانند یک قدم به کسب سهمیه نزدیک‌تر شوند. حالا شاید سؤال این باشد که آیا امکان تغییر جدول بدون بازی کردن هم ممکن است؟ پاسخ می‌تواند مثبت باشد. به شرطی که همه چیز همانطوری که به نظر می‌رسد باقی بماند و اتفاق‌های عجیب و غریب‌تری در راه نباشد!
 
رفتار دوگانه کانگوروها
یکی از حاشیه‌های مهم پنجره پنجم، بحث عدم حضور استرالیا در تهران برای بازی مقابل ایران است. چند هفته‌ای می‌شود که زمزمه افتادن این اتفاق شنیده می‌شود و حالا که زمان زیادی به بازی نمانده، قطعی به نظر می‌رسد. از لحاظ منطقی دیگر امکان آمدن استرالیا به ایران وجود ندارد و این یعنی یک برد فنی برای ایران در پنجره پنجم! اتفاقی که شاید بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز داشته باشد.
 البته که این برد زمانی ارزش پیدا می‌کند که رقیب ایران یعنی قزاقستان هم به آن دسترسی نداشته باشد. حالا این‌طور شنیده می‌شود که استرالیایی‌ها علیرغم نیامدن به تهران، قصد سفر به قزاقستان را کرده و لیست خود برای آن بازی اعلام کرده‌اند. اتفاقی که اگر بیفتد و کانگوروها با هر ترکیبی راهی آلماتی شوند، شانس بیشتری برای پیروزی دارند و این یعنی بهترین اتفاق ممکن برای تیم ایران. تیمی که واضح است استرس زیادی برای بازی با چین دارد و بازی در سالن خالی آزادی هم ممکن است بار بیشتری روی دوش‌شان بگذارد. پس باخت حریف و برد بی‌دردسر بدون حضور حریف، می‌تواند بخش زیادی از فشار را از دوش ملی‌پوشان ایران بردارد.

ZOOM

رفتار دوگانه استرالیایی‌ها که گفته می‌شد به خاطر بعد مسافت و قطعی شدن صعودشان به ایران سفر نمی‌کنند، با رفتن آنها به قزاقستان به طور واضحی آشکار می‌شود. اتفاقی که اگر بیفتد نشان می‌دهد که دلیل آنها مقاصد سیاسی یا هر دلیل دیگری به جز مسائل ورزشی و حرفه‌ای بوده است. تصمیمی که اگرچه در پس آن، نیت مثبتی برای ایران در بر نداشته اما عدو شود سبب خیر.
 


Page Generated in 0.0047 sec