printlogo


کد خبر: 258539تاریخ: 1401/8/9 00:00
لیست بازنشستگی اجباری در دست افشاریان
داوران سوپرجام را گردن نمی‌گیرند!


مهدیه دریابیگی
روزنامه نگار
«داوران بازی سوپرجام را گردن نمی‌گیرند.» در روزهایی که صدای اعتراض به داوری گوش لیگ را کر کرده است و باشگاه‌ها راه نجات خود را سیستم‌های رادیویی می‌دانند، افشاریان به فکر غربالگری در این جامعه افتاده و لیستی از بازنشستگان داوری (البته بازنشستگی اجباری) تهیه کرده است و این روزها همانند فصل پیش از داورانی که تا چهل و پنج سالگی؛ یکی دو سال دیگر بیشتر وقت ندارند، زنگ می‌زند و با پیشنهاد قضاوت سوپرجام از آنها می‌خواهد برای همیشه سوت خود را کنار بگذارند. اما نکته اینجا است آقای رئیس برای طرحی که فصل پیش هم قصد داشت آن را اجرا کند، دوباره به بن‌بست خورده است و همان نفرات یعنی سیدعلی و یکی دو نفر دیگر به پیشنهاد آقای رئیس پاسخ منفی داده‌اند. به همین دلیل افشاریان که این روزها پیشنهاد قضاوت سوپرجام را به نفرات زیادی داده است، با طرح شکست خورده‌ای مواجه شده و باید فکر تازه‌ای برای این بازی بکند.
 
حساسیت بیش از حد دو تیم
 از ابتدای فصل تاکنون آن قدر استقلال بیانیه علیه داوری صادر کرده است که دقیقاً نمی‌توان تعداد آن را شمرد اما استقلالی‌ها خودشان را زخم خورده اشتباهات داوری می‌دانند و دلشان نمی‌خواهد در بازی سوپرجام هم از داوری لطمه بخورند. طرف مقابل این تیم در بازی سوپرجام؛ نساجی است که در رأس خود حمید مطهری را دارد که تا فصل پیش در قامت یک پرسپولیسی جلوی استقلالی‌ها قرار می‌گرفت و هرگز دلش نمی‌خواهد بازنده میدان باشد و جام را در کرمان به استقلال بدهد به همین دلیل تیم نساجی به همراه مطهری هم در سوی دیگر ماجرا این جنگ رسانه‌ای را راه انداختند که استقلال با اعتراضاتش تأثیر مستقیم روی تصمیمات داور می‌گذارد و قطعاً داوری که برای بازی سوپرجام انتخاب می‌شود، کار سختی پیش رو دارد.
 
زوم روی ساپینتو
 ساپینتوی پرتغالی هنوز یازده هفته از لیگ نگذشته به‌دلیل اعتراضات مکرر خود به داوری و رفتارهای تندش سه جلسه محروم شده است! سرمربی استقلال حتی از روی سکوها هم دست از اعتراض بر نمی‌دارد و مهار چنین مربی قطعاً در کنار زمین سخت است. به همین دلیل داوران روی این مربی به‌شدت زوم هستند و یک رفتار جنجالی او کنار زمین کار منجر به گرفتن کارت می‌شود و رنگ این کارت را هیجانات ساپینتو مشخص می‌کند. این مربی زیر ذره‌بین گروه داوری است و داوران روی او بیش از حد حساس هستند.
 
پای یک جام وسط است
 پای یک جام وسط است. تنها یک بازی تکلیف قهرمان را مشخص می‌کند به همین دلیل بازی به خودی خود آن‌قدر حساس هست که هیچ کس نمی‌تواند منکر این قضیه شود. داوران نیز شدت حساسیت را می‌دانند و خیلی تمایل ندارند که قربانی اتفاقات این بازی شوند. یک سوت این ور و آن ور می‌تواند فضایی را برای آنها درست کند که حتی برای چند روز رفت و آمدشان در سطح شهر نیز به مشکل بخورد. این فضا می‌تواند هر داوری را برای این بازی حساس بترساند.
 تکلیف دربی چه می‌شود
 وقتی خداداد افشاریان برای انتخاب داور سوپرجام با چنین بن‌بستی مواجه شده است و نمی‌داند که کدام یک از داوران لیگ برتر را به کرمان بفرستد، برای انتخاب بازی دربی چه فشاری را تحمل می‌کند. نکته اینجا است که بعد از گذشت یازده هفته از لیگ برتر آن قدر به داوری‌ها اعتراض شد که حتی وزیر ورزش هم خواهان آوردن سیستم رادیویی شد اما واقعیت ماجرا این است که در صورت ورود این سیستم هم زمان زیادی وقت لازم است تا داوران لیگ برتر آموزش ببینند و بتوانند از وی‌ای‌آر استفاده کنند. در شرایطی که لیگ برتر به خاطر بازی‌های جام جهانی تعطیل شد، تنها یک بازی که در آن جام رد و بدل می‌شود معضلی برای افشاریان شده که دو سالی است لیست داوران بازنشسته (اجباری) روی میزش سنگینی می‌کند.
 


Page Generated in 0.0049 sec