printlogo


کد خبر: 255246تاریخ: 1401/6/22 00:00
ماجرای پخش زنده مسابقات جام‌جهانی در سینماها چیست؟
فوتبال بر پرده نقـــــــــــــره‌ای

رسول مجیدی
روزنامه‌نگار

تماشای جام جهانی بر پرده نقره‌ای و بزرگ سینما، برای آنهایی که امکان یا پول سفر به قطر را ندارند، جذاب به نظر می‌رسد.
دسترسی به آن آسان است، امکان حضور با خانواده را دارد و ضمناً به‌دلیل قرار‌گیری در جو و دیدن مسابقه با صدها نفر دیگر، شما تجربه‌ای نزدیک به حضور در ورزشگاه خواهید داشت.
با این همه موضوع تماشای فوتبال در سینماها همیشه با اما و اگرهایی همراه است. سینمادارها به‌دلیل عواید مالی آن علاقه‌مند به اختصاص دادن سالن‌های‌شان به طرفداران فوتبال هستند اما نهادهای نظارتی و همچنین فیلمسازهایی که در آن مقطع فیلم روی پرده دارند، خیلی تمایلی به انجام چنین کاری ندارند.
با این حال دیروز خبرگزاری ایسنا نامه‌ای منتشر کرد که به نظر می‌رسد امسال قرار است کار بدون  اما و اگر باشد و مسئولان سینمایی کشور از الان به فکر استفاده درست از این ظرفیت افتاده‌اند.
ماجرا از این قرار است که سازمان سینمایی و اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش اخیراً در نامه‌ای به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها دستورالعملی را برای پخش مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در سینماهای کشور تنظیم کرده است.
در این دستورالعمل تأکید شده پخش مسابقات باید با استفاده از آنتن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام گیرد و استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است.
در واقع تماشاگران همان تصویری را در سینما تماشا می‌کنند که بینندگان تلویزیونی در خانه‌هایشان به نظاره نشسته‌اند.
همچنین تأکید شده با توجه به اینکه سالن‌های سینما طبق برنامه به‌صورت سانس‌بندی فعالیت دارند، ضروری است برای احترام به حقوق سایر شهروندان برای حضور در سالن‌های نمایش دهنده، ورود و خروج تماشاگران برای دیدن هر مسابقه به سالن سریعاً صورت پذیرد و امنیت تماشاگران در فضای درون سینما هم برعهده سینمادار خواهد بود. در این نامه تأکید شده دادن شعارهای هنجارشکنانه و غیراخلاقی و جنجال‌آفرین ممنوع است. موضوعی که احتمالاً یکی از دلایلی است که فوتبال کمتر در سینماهای کشور به روی پرده می‌رود.
نکته مهم دیگر در این بین، بحث فیلم‌های متضرر از پخش فوتبال است. حالا مدیریت سینما موظف به پرداخت حق‌السهم تعیین شده صاحبان فیلم‌هایی شده که به‌دلیل نمایش فوتبال، حق نمایش فیلم آنها مبتنی بر قرارداد مربوط سلب شده است.
کلیدی‌ترین نکته‌ای که هنوز تکلیف آن روشن نشده بحث قیمت بلیت تماشای مسابقات جام جهانی در سینما است. در نامه منتشر شده اعلام شده رقم بلیت فروشی باید بر اساس مبلغ تعیین شده فروش فیلم باشد. رقمی که فعلاً سقف آن در سینماهای مدرن 45 هزار تومان است. اما بسیار بسیار بعید به نظر می‌رسد که 29 آبان 1401 که بیاید، صندلی‌های سینما با همین قیمت میزبان هواداران فوتبال باشند!‍

 


Page Generated in 0.0054 sec