printlogo


کد خبر: 255219تاریخ: 1401/6/22 00:00
شش نکته از لیگ برتر در پایان هفته ششم
کمبود گلزن و پدیده وفور تساوی‌های بدون گل



آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار

اولین تعطیلی لیگ بیست و دوم بعد از برگزاری بازی‌های هفته ششم شروع شد و این فرصت خوبی برای بررسی وضعیت تیم‌ها و بازیکنان است. یک پنجم لیگ پشت سر گذاشته شده و مربی‌ها توانستند با آزمون و خطا تا حدودی به خواسته‌های‌شان نزدیک شوند. این گزارش نگاهی به روند اتفاقات این فصل است.

بدون شگفتی‌ساز
در لیگ بیست و دوم فعلاً خبری از تیم شگفتی‌ساز نیست و رتبه‌های بالای جدول در اختیار همان تیم‌هایی است که در شروع فصل مدعی بودند. پرسپولیس، گل گهر، استقلال، سپاهان، فولاد، تراکتور و مس رفسنجان که اول تا هفتم هستند، در نقل و انتقالات فعال‌تر بودند. مربیان و بازیکنان خارجی مطرح و چهره‌های مهم پنجره تابستانی به این تیم‌ها پیوستند و قابل انتظار بود که با توپ پر وارد مسابقات شوند. اولین همسایه این گروه نفت مسجدسلیمان در رده هشتم است؛ تیمی که توانسته فراتر از انتظار بازی کند و نتایج خوبی گرفته. پیکان هم که در شروع فصل نتایج خوبی گرفت و در بالای جدول قرار داشت، بعد از نفت در رده نهم ایستاده.

5 تیم بدون باخت
با گذشت شش بازی، پنج تیم بدون باخت هستند. پرسپولیس صدرنشین فقط در بازی با نفت مسجدسلیمان از حریف عقب افتاد، ولی در نیمه دوم دو گل زد و به سه امتیاز رسید. گل گهر، تیم دوم جدول در دو بازی مقابل سپاهان و مس کرمان تا یک قدمی باخت رفت، ولی با گل‌های دقایق پایانی نجات پیدا کرد. فولاد هم بدون شکست است و تنها تیمی است که در هیچکدام از بازی‌ها از حریفان عقب نیفتاده. مس رفسنجان، دیگر تیم بدون شکست جدول هم تنها در بازی هفته اول مقابل نساجی عقب افتاد. ذوب‌آهن هرچند در رده دهم است، ولی به لطف تساوی‌های پیاپی توانسته همچنان بدون شکست بماند. در میان تیم‌های مدعی استقلال و سپاهان یک شکست دارند.

بهترین گلزن
یک خارجی است
در سال‌های گذشته لیگ برتر با کمبود مهاجم تراز اول روبرو شده یا به عبارت دیگر تمام مهاجمان مطرح ایرانی با اولین پیشنهاد ترجیح می‌دهند به لیگ‌های خارجی بروند تا لیگ برتر با کمبود گلزن روبرو شود. در پنجره نقل و انتقالات تابستانی اکثر تیم‌ها به دنبال مهاجم بودند و آنها که توان مالی بهتری داشتند، سراغ مهاجمان خارجی رفتند.
پرسپولیس هم پس از جستجوی فراوان سرانجام توانست یورگن لوکادیا را بخرد و مهاجم هلندی هرچند دیرتر اضافه شد، توانسته با 4 گل زده صدرنشین جدول گلزنان شود. فصل گذشته بهترین گلزنان لیگ به ترتیب گادوین منشا و کوین یامگا بودند و این بار هم بعید نیست عنوان آقای گلی به یک بازیکن خارجی برسد.
فعلاً پیمان رنجبری و رضا اسدی با 3 گل زده در تعقیب لوکادیا هستند، ولی انتظار می‌رود مهاجمان مطرح لیگ به این کورس اضافه شوند.

بدون پدیده
با گذشت شش هفته هنوز هیچ خبری از پدیده‌های جوان در لیگ برتر نیست. پرسپولیس، استقلال، سپاهان، فولاد و گل گهر ترجیح دادند سراغ بازیکنان باتجربه و امتحان پس داده بروند. حتی نفت مسجدسلیمان که بودجه پایینی دارد هم تیمش را با بازیکنان باتجربه بسته و نریمان‌جهان، شنانی و رنجبری بازیکنان جوانی نیستند.
پیکان و ذوب آهن و تا حدودی صنعت نفت و ملوان سراغ بازیکنان جوان رفتند، ولی هنوز هیچکدام از این تازه‌واردها نتوانسته نام خودش را مطرح کند. سامان فلاح که در قلب دفاع پیکان درخشیده و به تیم ملی دعوت شده، فصل گذشته چهره شد و در تیم امید هم حضور داشت.

میانگین گل پایین
در پایان هفته ششم میانگین گل 1.76 در هر بازی ثبت شده که آمار ضعیفی است. اصرار مربیان روی بازی بسته و دفاعی، نداشتن طرح‌های حمله و دل بستن به ضدحملات و ضربات ایستگاهی و بالاخره کمبود مهاجمان باکیفیت مهمترین دلایلی است که بازی‌های لیگ گل‌های زیادی ندارد و برای هواداران جذاب نیست.
در بررسی 31 لیگ معتبر اروپا، لیگ روسیه با متوسط گل 1.99 در هر بازی ضعیف‌ترین آمار را دارد که باز هم از لیگ برتر ایران بیشتر است. در این جدول متوسط گل زده لالیگا 2.90، لیگ برتر انگلیس 2.84، لیگ ایتالیا 2.80، لیگ هلند 2.77، بوندس‌لیگا 2.71، لیگ فرانسه 2.60 و لیگ پرتغال 2.32 ثبت شده که فاصله زیادی با لیگ برتر ایران دارد و تفاوت نگاه، آموزش و انتظارات را نشان می‌دهد.
بیشترین نتیجه تکراری در لیگ بیست و دوم تساوی بدون گل بوده. 13 بازی بدون گل به پایان رسیده که معادل 28 درصد بازی‌هاست. در این شش هفته دو بار نتیجه 2-3 ثبت شده که پرگل‌ترین بازی‌های فصل بوده. فولاد موفق شد تراکتور را 2-3 شکست دهد و نفت مسجدسلیمان در هفته اول با همین نتیجه مس کرمان را شکست داد.

ذوب‌آهن، استاد تساوی
لیگ بیست و دوم با رقابت ذوب‌آهن و مس رفسنجان برای رسیدن به رکورد تساوی شروع شد و هر دو تیم در پنج بازی اول مساوی شدند. مس سرانجام در هفته ششم برنده شد، ولی ذوب‌آهن در هفته ششم هم به تساوی رسید تا این رکورد را به تنهایی در اختیار داشته باشد. فصل گذشته آلومینیوم با 16 تساوی رکورددار این نتیجه بود و ذوب‌آهن با ادامه این روند شاید بتواند این رکورد را بشکند.
برنامه اصلی تیم تارتار مهار حریفان با دوندگی زیاد و تشکیل لایه‌های دفاعی است و توانسته پرسپولیس و سپاهان را هم متوقف کند، ولی در فرمول سه امتیازی تساوی تفاوت زیادی با شکست ندارد و این تیم برای صعود در جدول باید تلاش و ریسک بیشتری برای بردن داشته باشد. البته ذوب در هفته دوم می‌توانست مقابل تراکتور برنده شود و بدشانس بود که دروازه‌اش در آخرین لحظات باز شد.
 


Page Generated in 0.0070 sec