printlogo


کد خبر: 255168تاریخ: 1401/6/22 00:00
رویای بر باد رفته کشتی فرنگی در قهرمانی جهان
بلگراد، اسلو نشد



مسابقات کشتی فرنگی به روز آخر خود رسید اما تیم ملی کشتی فرنگی که در سر رؤیای قهرمانی در جهان را داشت، از این افتخار بزرگ ناکام ماند. این تیم در حالی راهی این مسابقات شد که بسیاری از علاقه‌مندان توقع داشتند نتایجی مشابه جهانی 2021 در اسلو نروژ به دست بیاید اما واقعیت این بود که مسابقات جهانی بلگراد با وجود غیبت روس‌ها تفاوت زیادی با جهانی اسلو داشت. بعد از بازگشت تیم ملی کشتی فرنگی از جهانی نروژ هم مربیان تیم ملی اذعان کردند که بلگراد هرگز شبیه اسلو نخواهد بود و حالا این اتفاق را همه به وضوح درک می‌کنند.

تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات قهرمانی جهان سال 2021 چهار مدال طلا و دو برنز کسب کرد و بعد از روسیه به‌ عنوان نایب قهرمانی رسید. نتیجه‌ای که در تاریخ بی‌نظیر بود. وقتی روسیه با تحریم کمیته بین‌المللی المپیک روبه‌رو شد این توقع به وجود آمد که امسال هم تیم ملی کشتی فرنگی در قهرمانی جهان بتواند نتایج اسلو را تکرار کند یا حتی به‌ عنوان قهرمانی جهان برسد اما چرا بلگراد برای کشتی فرنگی ایران اسلو نشد؟ بلگراد برای کشتی فرنگی بیش از اینکه به اسلو شبیه باشد، شبیه به هرنینگ دانمارک شد. جایی که سال 2009 تیم ملی کشتی فرنگی بعد از فاجعه پکن دوباره جان گرفت و با یک طلا و سه برنز نایب‌قهرمان دنیا نام گرفت.
در این چند روز مدام این سؤال مطرح شده که چرا تیم ملی کشتی فرنگی نتوانست نتایج اسلو را دوباره تکرار کند و چرا از قهرمانی دور شد و حتی در برخی از روزها این سؤال را به وجود آورد که آیا این تیم می‌تواند روی سکو برود یا نه؟
رسیدن به جواب این سؤال چندان کار سختی نیست و باید اندکی اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ داده را مورد بررسی قرار داد تا متوجه بسیاری از موارد شد. تیم ملی کشتی فرنگی برای حضور در جهانی 2021 در اسلو نروژ به واسطه بازی‌های المپیک توکیو که یک ماه قبل از قهرمانی جهان برگزار می‌شد، نزدیک به یک سال اردوی آماده‌سازی داشت. اتفاقی که برای جهانی 2022 تکرار نشد. شاگردان محمد بنا برای حضور در جهانی بلگراد با توجه به برنامه‌ریزی فدراسیون کشتی اردوهای آماده‌سازی خود را از اواخر اسفند ماه و بعد از برگزاری جام تختی شروع کردند. در حالی‌ که در تمامی سال‌هایی که کشتی فرنگی توانسته بود قله‌های موفقیت را به دست بیاورد، اردوی تیم ملی از آذر یا نهایت از دی ماه استارت می‌خورد. این یعنی فرصتی کمتر از شش ماه برای آماده‌سازی تیم ملی کشتی فرنگی که نتیجه کسب شده در جهانی بلگراد هم مشابه همین برگزاری اردوهای تیم ملی است.
نکته مهم بعدی به ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی برمی‌گردد، جایی ‌که تیم ملی کشتی فرنگی با رعایت چرخه انتخابی تیم ملی برای قهرمانی جهان انتخاب شد. تمام نفراتی که به ترکیب تیم ملی رسیدند، با رعایت این چرخه بود که همین چرخه هم حکم به کنار ماندن علی اکبر یوسفی و میثم دلخانی دو قهرمان کشتی فرنگی جهان در وزن 130 و 63 کیلوگرم در سال 2021 داد. محمد بنا برای انتخاب تیمش برای جهانی سال 2022 تمام نفرات خود را در رویدادهای مختلف محک زد که در یکی از همین تورنمنت‌ها بود که میثم دلخانی قهرمان جهان در وزن 63 کیلوگرم در جهانی نروژ از ناحیه آرنج آسیب دید و شانس حضور در مسابقات بلگراد را از دست داد. علی‌اکبر یوسفی هم در انتخابی رودررو با امین میرزازاده شکست خورد و شانس رسیدن به بلگراد را از دست داد.
این یعنی محمد بنا با اعتماد به چرخه انتخابی دو قهرمان خود در جهانی نروژ را از دست داد و البته اعتماد به همین چرخه باعث شد تا در ترکیب تیم او 4 کشتی‌گیر قرار بگیرند که برای اولین بار دوبنده تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان را به تن کرده بودند.
 


Page Generated in 0.0049 sec