printlogo


کد خبر: 254525تاریخ: 1401/6/14 00:00
اسکوچیچ هم شایستگی مربیان کروات را ثابت کرد
بگوویچ: خدمت 30 ساله مربیان کروات نادیده گرفته شد


وینکو بگوویچ، مربی که 17 سال در فوتبال ایران سابقه مربیگری دارد از اینکه فوتبال ایران به ناگهان تمایلش را به جذب مربیان کروات از دست داده تا حدوی ابراز ناراحتی کرده و از تمایل مدیران ایرانی به جذب مربیان پرتغالی صحبت می‌کند.

ناصر قراگزلو
روزنامه نگار
چرا فوتبال ایران ناگهان از مربیان کروات به جذب مربیان پرتغالی گرایش پیدا کرد؟
از صمیم قلبم حرف می‌زنم و به شما می‌گویم که ایران را به ‌دلیل 17 سال کار در آن، واقعاً کشور دوم خودم می‌دانم. البته خودم هم در فوتبال ایران زحمات زیادی کشیده‌ام اما با وجود این باید از زحمات مربیان بزرگی مانند ایویچ، استانکو، لوکا، چیرو، برانکو و همچنین اسکوچیچ حرف بزنم که تیم ملی ایران را با شایستگی به جام جهانی رساند. مربیان کروات بازیکنان زیادی ساختند و خدمات زیادی را در برای فوتبال ایران انجام دادند اما با وجود این، توجهات نسبت به مربیان کروات در فوتبال ایران کمتر شده است. مربیان کروات به فرهنگ ایرانی بسیار نزدیک هستند و با مردم ایران همخوانی زیادی داشته و دارند و به نوعی مربیان بسیار زحمتکشی هستند که ساعت‌های بسیاری از عمر فوتبالی‌شان در ایران را در مستطیل سبز سپری کردند.
اما ما می‌خواستیم شفاف‌تر علت ناراحتی‌تان را بدانیم؟
به هر حال ممکن است مدیران باشگاه‌ها که تصمیم‌گیرنده‌های اصلی تیم‌ها هستند به مربیان پرتغالی بیشتر تمایل پیدا کرده‌اند یا شاید مدیر برنامه‌های مربیان پرتغالی هم حضور فعال‌تری نسبت به سایر ایجنت‌های دیگر کشورهای اروپایی در فوتبال ایران داشته‌اند. جدا از این مسائل من فکر می‌کنم بیشتر از 30 سال، کروات‌ها و حتی شاید بیشتر از آن در فوتبال ایران حضور فعال و مؤثری داشتند به همین دلیل ناراحتم که چرا این همه خدمات به یک باره نادیده گرفته شد چون مربیان کروات بسیار خوب و بزرگی در فوتبال ایران بوده‌اند که به نوعی در فوتبال ایران و سبک این فوتبال و ساختن بازیکنان بسیار خوب و نتایجش تأثیر گذاشته‌اند. مثلاً زمانی که در فولاد بودم، هفت بازیکن به تیم ملی بزرگسالان ایران و 3 بازیکن هم تحویل تیم امید دادم البته نمونه کار مرا مربیان دیگر کروات هم زیاد انجام دادند. به همین دلیل است که معتقدم کروات‌ها زحمات زیادی برای فوتبال ایران کشیدند.
از اسکوچیچ حرفی نزدی، عملکرد تنها بازمانده فوتبال کرواسی را در فوتبال ایران چگونه ارزیابی می‌کنی؟
به هر حال همه دیدند که ویلموتس چه نتایجی گرفت و چگونه ایران را در معرض حذف از جام جهانی قرار داد اما اسکوچیچ در شرایطی بسیار سخت و خطرناک سکان هدایت تیم ملی ایران را در اختیار گرفت و سریع‌ترین صعود تیم ایران را به جام جهانی رقم زد بنابراین اسکوچیچ هم نشان داد که مربیان کروات چه توانایی دارند و از چه پتانسیل بالایی برخوردارند.
اما شاید این مربی هم جای خودش را به کی‌روش پرتغالی بدهد!
به نظرم اسکوچیچ به‌دلیل زحمات زیادی که در راه صعود به جام جهانی قظر کشیده، شایسته‌ترین فرد برای نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران است. من هم همیشه ایران را به‌عنوان کشور دوم خودم می‌دانم و آرزو می‌کنم که ایران هم از گروهش صعود کند. در گروه سختی قرار دارید اما تیم ایران هم تیمی شایسته با بازیکنان توانا و مربی خوب است بنابراین حتماً برای ایران هم شانس صعود قائل هستم و امیدوارم که صعود کنید و نمایش‌های خوبی را از ایران در قطر ببینیم.
در خصوص پرسپولیس و تیم سابق‌تان و شاگردتان یحیی که سرمربی پرسپولیس است چقدر شانس موفقیت قائل هستید؟
20 سال است که یحیی را می‌شناسم. او در زمان بازیگری جزو بهترین‌ها بود و در مربیگری هم نتایج خیلی خوبی گرفت تا در ادامه به شایستگی‌های قبلی‌اش صحه بگذارد و پرسپولیس را هم به چند عنوان قهرمانی برساند. امسال هم یحیی تیم خیلی خوبی بسته و به نظرم با وجود چند تیم مدعی دیگر شانس اول قهرمانی است.


Page Generated in 0.0055 sec