printlogo


کد خبر: 251097تاریخ: 1401/5/3 00:00
نیازی به ریخت و پاش‌های مالی گسترده نیست
«لیگ یک»؛ کم‌هیاهوتر از گذشته



وصال روحانـی
روزنامه‌نگار
فصل جدید لیگ دسته اول فوتبال کشور که دو هفته بعد از فصل تازه لیگ برتر به حرکت درمی‌آید، به گونه‌ای است که شاید دستاوردهای چند تیم مدعی در آن با زحمات کمتری در قیاس با فصل گذشته حاصل آید و قدری از فشردگی و سختی کارها کاهش یابد.
صعود ملوان و مس کرمان به لیگ برتر در پایان فصل گذشته رقابت‌های «لیگ یک» صحنه را از دو مدعی بزرگ خالی کرده و کار تیم‌های باقی‌مانده را قدری آسان‌تر ساخته است. فصل پیش آرمان‌گهر، خیبر خرم‌آباد، پارس جنوبی جم و خوشه طلایی ساوه سوم تا ششم شدند اما فاصله امتیازی آنها با ملوان و مس بسیار زیاد بود و لابد با استفاده از فقدان دو غول گیلانی و کرمانی در صحنه، اینگونه تیم‌ها می‌توانند یورش موفق‌تری به سوی موفقیت و کسب مجوز حضور در لیگ برتر داشته باشند و اگر هم به توفیق نهایی نرسند، آنقدرها هم دور از هدف نمانند و بخت خویش را از هر جهت بیازمایند.
 
قول بی‌نتیجه‌ای که به حمید درخشان دادند
در حدفاصل پایان فصل گذشته «لیگ یک» و «پیش‌فصل» لیگ جدید، برخی تغییرات در کادر فنی تیم‌های این لیگ اعمال شده که شاید عمده‌ترین آنها کنار رفتن حمید درخشان از سایپا و روی‌کار آمدن محمود فکری در این تیم بوده باشد.
وقتی «درخشان» در پنج، شش هفته پایانی فصل پیش سکاندار نارنجی‌ها شد، گفته شد که کافی است آنها را در جدول نگه‌دارد و از سقوط‌شان به «لیگ دو» جلوگیری کند و پاداش این امر ابقای حمیدخان برای فصل بعد خواهد بود، اما چنین چیزی روی نداد و سران سایپا تصمیم به تغییر مجدد گرفتند و رأی به انتصاب محمود فکری دادند که در بخشی از فصل گذشته نفت مسجدسلیمان را در لیگ برتر هدایت می‌کرد و پس از بحرانی شدن وضع این تیم جای خود را به رضا مهاجری داد.
حالا باید دید فکری که از آغاز فصل سکاندار سایپا می‌شود، چه فکر و طرحی برای احیای تیمی دارد که دو فصل پیش به «لیگ یک» رفت و راهی هم برای یک بازگشت سریع به لیگ برتر نیافت.
 
امیدهای تیم دونفره رجب‌زاده و طالبی
ابقای فراز کمالوند در خیبر خرم‌آباد و سرمربیگری سیروس پورموسوی در استقلال خوزستان دیگر وقایع جالب «لیگ یک» برای فصل آینده به حساب می‌آید و هر دوی آنها مربیانی هستند که فرمول‌های موفقیت در لیگ دسته اول را می‌شناسند. فجر سپاسی شیراز هم که در پایان فصل گذشته از لیگ برتر سقوط کرد و لیگ یکی شد، پس از انتصاب مهدی رجب‌زاده به‌عنوان سرمربی فصل تازه‌اش از فرشید طالبی هم در جایگاه دستیار اول این سرمربی استفاده خواهد کرد و امیدوار است به مدد این دو مرد بالنسبه جوان که هر دو سابقه بازی در این تیم را دارند، مجبور به چند سال حضور و تلاش کم‌اثر در «لیگ یک» نشود و راه بازگشت به بالاترین دسته لیگ کشور را بسرعت بیابد.
 
مسابقاتی که البته باز هم جانکاه است
هرچه هست، هیاهوی لیگ دسته اول فوتبال کشور شاید کمتر از فصول قبلی باشد و تیم‌ها هم خریدهای کمتری داشته باشند زیرا با همان نیروهای موجود هم می‌توان راه صعود را قدری آسان‌تر پیمود و صحنه مسابقات اگرچه باز هم جانکاه خواهد بود اما راه برای ابراز وجود آنقدر سخت و ناهموار نیست که در فصول اخیر بوده است. درست است که برابری قوای تیم‌ها مسائلی را موجب خواهد شد و فشردگی جدول محسوس خواهد بود، اما شاید امسال لیگ یکی را داشته باشیم که از هیاهوهای چند سال گذشته کمی تا قسمتی دور بماند و ریخت و پاش‌های مالی نیز کاهش واضحی داشته باشد.

 


Page Generated in 0.0075 sec