printlogo


کد خبر: 251080تاریخ: 1401/5/3 00:00
درس‌های تاکتیکی فصل نقل و انتقالات
مهاجم نوک؛ گمگشته فوتبال


رسول مجیدی
rasoulmajidi@gmail.com
به نقل و انتقالات امسال نگاه کنید. خریدهای جذابی انجام شده. بازیکنان بزرگی جابه‌جا شده‌اند. فصل نقل و انتقالات هنوز تمام نشده و باید منتظر چند خبر بزرگ‌تر هم باشیم. هنوز سرنوشت رونالدو مشخص نیست. گفته می‌شود پاریس هم بدش نمی‌آید از دست نیمار خلاص شود. با اینکه سال گذشته یک فصل نقل و انتقالات خاص داشتیم و با جابه‌جایی ۲ ابرستاره فوتبال یعنی مسی و رونالدو همه شوکه شدند، اما وضعیت امسال نقل و انتقالات هم پر از نکته است و شاید مهم‌ترین موضوع به پایان یافتن تیم‌های بدون مهاجم مرکزی برگردد!
۱۵ سال اخیر فوتبال دنیا شاهد سیطره یافتن ایده بازی بدون مهاجم نوک بود. فوتبال شناوری که شماره ۹ کلاسیک را حذف کرده بود و جای آن شماره ۹ کاذب را به کار گمارده بود. این ایده البته همچنان مورد استقبال اکثر مربیان دنیاست اما تیم‌هایی بودند که به‌صورت افراطی دست به پیاده‌سازی این تاکتیک می‌زدند. تیم‌هایی که عملاً مهاجم نوک نداشتند و شمار زیادی از هافبک‌های تهاجمی را نزدیکی‌های دروازه رقیب می‌فرستادند.
معروف‌ترین این تیم‌ها بدون شک ابتدا بارسلونا و بعد سیتی پپ گواردیولا بودند. با این همه نقل و انتقالات امسال نشان داد آنها به این نتیجه رسیده‌اند که بدون داشتن یک مهاجم نوک کامل نمی‌توانند برای فصل بعد به حیات ادامه دهند. بارسلونا سراغ کامل‌ترین مهاجم نوک بازار یعنی لواندوفسکی رفت و منچسترسیتی هم رقیب او در بوندس‌لیگا، ستاره آینده دنیای فوتبال یعنی ارلینگ هالند را به خدمت گرفت تا بعد از سال‌ها تیم پپ یک شماره ۹ واقعی داشته باشد.
این روند جدید حتی در لیورپول یورگن کلوپ هم دیده می‌شود. تیم او در این سال‌ها همواره بر داشتن شماره ۹ کاذب تأکید داشته و در سال‌های گذشته از فیرمینو بخوبی در این پست استفاده کرده. فصل پیش هم ژوتا بود که بیشتر اوقات به‌عنوان مهاجم نوک وارد زمین می‌شد و بعد بیشتر اوقات به عقب می‌آمد تا صلاح و مانه به دروازه نزدیک شوند. با این همه کلوپ در تابستان داروین نونیز، یکی از بهترین مهاجمان نوک فصل پیش لیگ قهرمانان را به خدمت گرفت تا نشان دهد تیم او هم قرار است فصل بعد با یک شماره ۹ واقعی به میدان برود.
رئال مادرید سال گذشته با داشتن یک مهاجم نوک تمام عیار به‌نام کریم بنزما فاتح لیگ قهرمانان شد، آیا این یک درس برای سرمربیان بزرگ دنیا بوده؟ باید منتظر فصل بعد ماند.
 


Page Generated in 0.0065 sec