printlogo


کد خبر: 251054تاریخ: 1401/5/3 00:00
محسن سوریان: به آینده فکر می‌کنیم نه قهرمانی
با اصرار دبیر سرمربی شدم

تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان از صبح امروز رقابت‌های خود را در قهرمانی جهان شروع می‌کند. به همین بهانه با محسن سوریان که سرمربی این تیم است، گفت‌و‌گو کردیم تا در جریان آخرین وضعیت تیم قرار بگیریم. با محسن سوریان از هر دری حرف زدیم، از تیم نوجوانان و از برادرش حمید که به یکی از نابغه‌های دنیا تبدیل شد و از اینکه چرا هیچ وقت طلای او در امیدهای جهان دیده نشد؟ سرمربی نام آشنای نوجوانان کشتی فرنگی هم درباره همه موارد حرف زد و مهم‌ترین موضوعی که به آن اشاره کرد، توجه به آینده و تلاش برای ساختن یک تیم خوب برای بزرگسالان و رسیدن به المپیک است.

محسن وظیفه
 خبرنگار اعزامی ایران ورزشی به ایتالیا
مسابقات نوجوانان از امروز شروع می‌شود، کمی درباره وضعیت تیم صحبت کنید.
از امروز مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان در 5 وزن شروع می‌شود. این مسابقات حاصل زحمات 5 ماهه کادرفنی و کشتی‌گیران است. 5 اردو برای قهرمانی آسیا داشتیم که نایب قهرمان شدیم و دو اردو هم برای قهرمانی جهان برگزار کردیم که خدا را شکر تیم در شرایط بسیار خوبی قرار دارد که امید داریم از همین 5 وزن اول مسابقات را خوب شروع کنیم.
به قهرمانی فکر می‌کنید؟
هدف فدراسیون کشتی و کادرفنی ساختن یک تیم قوی برای آینده کشتی فرنگی است. البته می‌خواهیم با نتیجه گرفتن در نوجوانان قهرمانی جهان پایه را محکم بنا کنیم اما هدف مهم ما ساختن یک تیم قوی و قدرتمند برای مسابقات قهرمانی جهان و المپیک در سال‌های آینده است.
از موقعی که شما به‌عنوان سرمربی انتخاب شدید، کلی حرف علیه شما مطرح شد. مثلاً گفتند چون برادرش حمید سوریان نایب رئیس فدراسیون بود، به این مسئولیت رسید.
این حرف‌ها همیشه بوده و فقط مختص من هم نیست. شما تصور کن حالا یک قهرمان جهان دیگر هم بیاید و مسئولیت بگیرد، مورد گزند قرار می‌گیرد که حالا درسته مدال داره اما جایی تمرین نکرده! این حرف‌ها همیشه هست و نباید به آن توجه کرد.
ولی خب درباره شما به خاطر حضور حمید سوریان در فدراسیون جنس حرف‌ها فرق می‌کند.
بله فرق می‌کند اما اصرار علیرضا دبیر باعث شد که من به‌عنوان سرمربی بیایم. از قبل هم بارها این پیشنهاد را داشتم اما به‌دلیل درگیری در لیگ برتر و حضور در این مسابقات به تیم ملی نیامدم. 6 سال در لیگ برتر کار کردم که دو سال خودم سرمربی بودم که قهرمان شدیم. به خاطر همین ترجیح دادم که به مربیگری در لیگ برتر ادامه بدهم.
ولی انتقادات به نحوی است که گویا شما اصلاً سابقه مربیگری ندارید؟
خیلی به این حرف‌ها اهمیت نمی‌دهم ولی من چند سال مربی تیم ملی نوجوانان و چند سال هم سرمربی تیم ملی ناشنوایان بودم. چندین بار گفتند که به خاطر برادرش سرمربی شده و از این حرف‌ها. حتی به خود من هم گفتند، ولی واقعیت این است که اصلاً اهمیت نمی‌دهم و برای من مهم توجه به کشتی و کمک به این رشته است و دوست دارم که هر چه بلد هستم را در اختیار نوجوانان و جوانان کشتی فرنگی قرار بدهم. دوست داشتم تجربیاتی که در رده سنی نوجوانان در اختیار حمید سوریان قرار داده بودم را در اختیار بقیه نوجوانان هم قرار بدهم. به بقیه موارد نه اهمیت می‌دهم و نه ناراحت می‌شوم. تمرکزم کمک به کشتی است.
در این مدتی که در رده نوجوانان کار کردید، مشکل بزرگ این رده سنی را کجا دیدید؟
وزن کم کردن قطعاً بزرگترین مشکل برای رده سنی نوجوانان است. الان کمی نسبت به قبل کمتر شده اما واقعاً از همه مربیان سازنده در استان‌ها می‌خواهم که بحث آمادگی جسمی را در این رده سنی خیلی جدی نگیرند. باید روی فن کار کنند. تمرین بدنسازی برای نوجوانان اگر از حد خودش خارج شود، باعث آسیب می‌شود. کشتی‌گیر رده نونهال و نوجوان نیازی به بدنسازی ندارد و فقط باید در حدی که بدن آسیب نبیند آموزش درستی ببیند.
ولی اگر وزن کم کردن و استفاده از بهترین‌ها در هر شرایطی نباشد، تیم قهرمان نمی‌شود.
قهرمان نشود چه اهمیتی دارد؟
همین الان در تیم ما کشتی‌گیری بود که چون وزن کم کن بود، یک وزن بالاتر رفت. می‌شد به او فشار آورد تا وزن کم کند و بعد هم به قهرمانی تیم کمک کند اما دنبال نتیجه‌گیری مقطعی نیستیم. 90، 95 درصد بزرگان کشتی دنیا مدال طلای نوجوانان را ندارند. خب چرا ندارند؟ باید روی این موضوع فکر کرد. آنها مدال جهانی نوجوانان را ندارند چون بهترین دوران خود را صرف آموزش دیدن کردند.
اگر امکانش هست، چند نفر را نام ببرید؟
حمید سوریان، مدال طلای نوجوانان را ندارد. یعنی اصلاً در رده سنی نوجوانان فقط به تیم ملی رسید. علیرضا دبیر مدال طلای نوجوانان را ندارد. همچنین امید نوروزی و طالب نعمت‌پور. از بین نوابغ خارجی هم اگر اشتباه نکرده باشم، سایتی‌اف بزرگ و سرافیم بارزاکوف هم این مدال را ندارند. خیلی‌ها هستند که قهرمانان بزرگی شدند اما مدال نوجوانان را ندارند. خب باید روی این موضوع فکر کرد. اینها کسی بالای سرشان بوده که اجازه وزن کم کردن را ندادند و بعد آمدند و قهرمانان بزرگی شدند. کشتی را اصولی یاد گرفتند.
با این حساب نباید اصلاً به مدال نوجوانان فکر کرد؟
کار را باید درست انجام داد و اگر هم کشتی‌گیری در این رده به مدال رسید حتماً به یک پایه قوی برای او تبدیل می‌شود ولی به نظرم هیچ تضمینی نیست که کسی قهرمان نوجوانان شود بعد هم در رده سنی بزرگسالان بتواند قهرمان شود.
شاید به همین خاطر هم هست که خیلی از آنها که در رده نوجوانان قهرمان شدند، در بزرگسالان دیگر دیده نشدند.
به لحاظ روانی تأثیر بسیار زیادی دارد. وقتی یک نوجوان قهرمان جهان می‌شود و یا در رده سنی جوانان به مدال طلا می‌رسد، به لحاظ روانی ارضا می‌شود. باید خیلی به این موارد با دقت پرداخت. گاهی اوقات اعتقاد دارم که نباید طلای نوجوانان و جوانان را بزرگ کرد.
در واقع این مدال سم می‌شود.
وقتی یک نفر در این سن به مدال می‌رسد و فکر می‌کند که چه کار بزرگی را انجام داده، از خیلی چیزها دورش می‌کند. خوش به حال کسی که یک مربی با تجربه و با دانش بالای سرش هست که به همه این موارد فکر می‌کند.
اجازه ‌دهید دوباره درباره حمید صحبت کنیم. شما اول طلای جهان را گرفتید و بعد از شما حمید قهرمان جهان شد اما در تمامی این سال‌ها زیر سایه حمید ماندید.
حمید متعلق به من و خانواده من و شهرم نیست. چهره ملی و جهانی است و من واقعاً افتخار می‌کنم. تمام مدال‌هایی که حمید گرفت، همانی بود که من دنبالش بودم و با تک تک این مدال ارضا می‌شدم و احساس می‌کردم که خودم این مدال‌ها را گرفتم. به نظرم زیر سایه حمید قرار نگرفتم. هر وقت حمید مدال می‌گرفت هم خودش و هم سایر بزرگان لطف داشتند و اسم من را هم می‌بردند که کمکش کردم تا به این مدال برسد و آیا همین کافی نیست.
ولی مدال شما خیلی مهم بود.
در دوره‌ای قهرمان جهان شدم که هم تیمی‌هایم برای حضور در مسابقات راهی قهرمانی جهان می‌شدند. نگاه به الان نکنید که همه از تیم مدال جهانی می‌خواهند.
چه شد کشتی فرنگی این همه تغییر کرد؟
خودباوری. کشتی فرنگی ایران در خاک دچار ضعف بود تا اینکه ورشنین روس آمد که کمی خاک بهتر شد و سپس محمد بنا آمد و اعتماد به نفس و خودباوری را به تیم القا کرد و آن محشر بازی‌های المپیک 2021 لندن به پا شد و بعد از آن کشتی فرنگی ایران به یکی از بهترین‌های دنیا تبدیل شد.

 


Page Generated in 0.0056 sec