printlogo


کد خبر: 251052تاریخ: 1401/5/3 00:00
ساپینتو مثل فرهاد استقلال دفاعی نمی‌سازد
نقطه پایان استقلال دفاعی؟


پیش از اینکه ساپینتو همراه استقلال در بازی‌های تدارکاتی دیده شود، از اردوگاه آبی خبرهایی درباره پایان اندیشه‌های صرفاً دفاعی که فصل پیش مورد وثوق سرمربی استقلال بود، به گوش می‌رسید تا اینکه ورود استقلال به بازی‌های تدارکاتی این اخبار را به اثبات رساند و نشان داد سرمربی استقلال با اندیشه‌های متفاوتی قرار است تیمش را به میدان بفرستد.
نه اینکه دو گل زده مقابل فاتح کاراگومروک که سرمربیگری آن را پیرلو به عهده دارد، دلیلی بر این تفاوت باشد؛ از نوع تمریناتی که استقلال قبل از ورود به بازی‌های تدارکاتی انجام می‌داد نیز مشخص بود ساپینتو در فصل جاری راه دیگری را خواهد رفت و استقلال را به یک تیم مدافع تبدیل نخواهد کرد.
او در تازه‌ترین اظهاراتش تأکید کرده که باید یاد بگیریم خوب حمله کنیم. او به پرس تیمی نیز اشاره داشته است. فاکتوری که اگر بخوبی اجرا شود مالکیت توپ در استقلال را بالاتر خواهد برد.
فصل پیش تیم مجیدی بیشتر روی ضدحملات متمرکز بود. درواقع استقلالی‌ها به واسطه خواسته‌های تاکتیکی سرمربی خود گاهاً توپ را به حریف می‌دادند، به زمین خود می‌آمدند و سپس با استفاده از سرعت بازیکنان کناری به سمت دروازه حریف حمله می‌کردند و گل می‌زدند.
استفاده از ضربات کاشته نیز یکی دیگر از خصوصیات مهم تاکتیکی تیم مجیدی بود. درواقع تیم او با انعطاف‌پذیری کمتر در خط حمله ظاهر می‌شد و تاکتیک‌های آنچنان متنوعی را به کار نمی‌گرفت و یک فوتبال سختگیرانه توأم با استفاده از تک موقعیت‌ها را در دستور کار قرار داده بود. آن استقلال در اجرای تاکتیک‌های مجیدی بسیار کامیاب بود و درنهایت نیز موفق شد جام قهرمانی را بدون اینکه شکستی در کارنامه خود به ثبت برساند، به دست آورد. استقلال ساپینتو اما قرار است راه دیگری را برود. او به بازی هجومی تأکید دارد. گرچه مرد پرتغالی نیز قصد دارد از سه دفاع متمرکز بهره بگیرد، اما نوع تمرینات و خواسته‌های فنی‌اش از بازیکنان نشان‌دهنده تمایل بیشتر به اجرای بازی هجومی است. حال اینکه مرد پرتغالی بتواند با این حربه استقلال را به جایگاه رفیعی در لیگ بیست و دوم برساند و تیم را قهرمان کند، مسأله دیگری است که در طول بازی‌های لیگ آرام آرام پاسخ این سؤال عیان خواهد شد.
اینکه تصور کنیم کلین‌شیت در بازی اول تدارکاتی یا دو گلی که استقلال مقابل تیم پیرلو زد، مظنه‌ای قطعی برای داشتن تیمی هجومی و سختگیر در خط دفاع است، تحلیل درستی نخواهد بود و استقلال باید در لیگ آتی مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرد. تردیدی نیست ساپینتو نیز به ویژگی‌های استقلال فصل پیش واقف است اما او می‌خواهد کاری نو را انجام دهد تا شاید به مانند مجیدی این بار استقلال هجومی مورد تحسین قرار بگیرد.


Page Generated in 0.0046 sec