printlogo


کد خبر: 251027تاریخ: 1401/5/3 00:00
تاج رسماً به انتخابات اضافه شد
با ویلموتس رفت و با ویلموتس برگشت


خبر بزرگ دیروز این بود: «مهدی تاج برای ورود به انتخابات فدراسیون فوتبال در 8 شهریور توسط کمیته بدوی انتخابات تأیید صلاحیت شد». این خبر می‌تواند موازنه قوا در انتخابات پیش رو را به شکلی محسوس تغییر دهد. به این دلیل که مهدی تاج هم در مجمع نفوذ قابل توجهی دارد و هم در قیاس با دو رقیب باقیمانده، تجربه بیشتری در مدیریت دارد.

قرارداد ویلموتس
قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس، بزرگترین خطای مهدی تاج بود. قراردادی که 8 خرداد 98 با سر و صدای فراوان بسته شد تا مرد خندان بلژیکی جایگزین مرد عبوس پرتغالی شود. مشاور رسانه‌ای فدراسیون تاج تلاش فراوانی کرد تغییر روی نیمکت تیم ملی را این‌گونه به مردم معرفی کند: «یک مربی با تفکرات هجومی و فوتبال جذاب به جای یک مربی با تفکرات بسته دفاعی».
این قرارداد اما دوام زیادی نیاورد. آذر 98 بعد از دو شکست تلخ مقابل بحرین و عراق، قهر ویلموتس علنی شد. مشاوره غلط رسانه‌ای به تاج موجب شد فدراسیون این حقیقت بزرگ را پنهان کند. جدایی ویلموتس وقتی توسط فدراسیون تأیید شد که همه مردم عادی کوچه و بازار، آن را می‌دانستند.
 
حمله قلبی و استعفا
پس از رفتن ویلموتس تازه مشخص شد این مربی بلژیکی توسط همسرش که یک وکیل بین‌المللی است به فیفا شکایت کرده تا غرامتی سنگین از ایران دریافت کند. غرامتی به ارزش 10 سال کار این مربی متوسط. غرامتی 5/6 میلیون یورویی به اضافه هزینه بررسی و دیرکرد که تا 8 میلیون یورو افزایش می‌یافت. این ماجرا آنقدر فضای فوتبال ما را سنگین کرد که مهدی تاج تنها یک ماه بعد از استعفای ویلموتس مجبور به استعفا از فدراسیون فوتبال شد. اوضاع آنقدر خراب بود که تاج راهی پیدا نکرد جز اینکه پرونده پزشکی و حمله قلبی را دلیلی برای جدایی از فدراسیون بداند.
 
رد پای آقازاده
بعد از آنکه طوفان ویلموتس فروکش کرد، محمد دادکان درباره نقش وزیر وقت ورزش در قرارداد ویلموتس و نقش فرزند وزیر وقت ورزش در قرارداد اسکوچیچ حرف زد. حرف‌هایی که البته طوفانی دیگر به پا نکرد؛ اما آنقدر قدرت داشت که جریانی رسانه‌ای ایجاد کند.
 
بر باد رفتن ساختمان
ویلموتس پیش از دو بازی با عراق و بحرین در مرحله اول مقدماتی جام جهانی، دو میلیون یورو از قراردادش را دریافت کرد. این پول با وساطت جهانگیری معاون اول وقت رئیس‌جمهور و توسط شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) پرداخت شد. آن زمان یورو 12 هزار تومان بود و شستا برای پرداخت این پول 24 میلیارد تومان پرداخت. فدراسیون بعدها 30 میلیارد به شستا پرداخت کرد؛ اما یورو در آن هنگام افزایشی چشمگیر پیدا کرده بود و به 30 هزار تومان رسیده بود. به این ترتیب دایره حقوقی شستا مدعی شد که فدراسیون تنها نیمی از بدهی خود (یک میلیون یورو) را پرداخت کرده است و به‌دلیل عدم پرداخت نیمی از بدهی، ساختمان فدراسیون به رهن شستا رفت و تا امروز خارج نشد. فدراسیون عزیزی خادم می‌توانست با 210 میلیارد تومانی که در 10 ماه به خزانه فدراسیون آمد، این سند را به‌نام فدراسیون برگرداند؛ اما این کار را نکرد تا سند تک‌برگ فدراسیون به‌نام شستا در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.
همه اینها دلایل محکمی بود تا اهالی فوتبال و مردم، مهدی تاج را به‌دلیل عقد قرارداد با ویلموتس متهم بدانند و او را به انزوا برانند و تاج هم ترجیح داد هیچ مصاحبه‌ای انجام ندهد.
 
با فانوس به دنبالش بگردید
اتفاقاتی که از اسفند 99 (مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال) تا 28 بهمن 1400 (زمان عزل شهاب عزیزی خادم) و بخصوص پس از آن افتاد، همه را به این نتیجه رساند که باید با فانوس به‌دنبال همان رئیس سابق بگردند. اگرچه به شیوه مدیریت تاج هم انتقاداتی وارد بود؛ اما او در مقایسه با عزیزی خادم و ماجدی مدیری به مراتب بهتر بود.

بازگشت با ویلموتس
سه هفته قبل بود که خبر رسید مهدی تاج قصد دارد در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کند. این خبر هیاهویی غریب در میان فوتبالی‌ها به راه انداخت؛ اما تنها چند روز بعد مشخص شد تاج روی چه خبری حساب باز کرده است: رأی پرونده ویلموتس در دادگاه حکمیت ورزش (CAS) شکسته شد. به این ترتیب مهدی تاج که با استعفای ویلموتس و علنی شدن ماجرای شکایت او به فیفا مجبور به استعفا از فوتبال ایران شده بود، حالا با خبر شکسته شدن رأی ویلموتس در دادگاه CAS تصمیم به بازگشت گرفته؛ اما مشخص نیست خساراتی که این قرارداد به فوتبال ما تحمیل کرد را چه شخص یا اشخاصی باید پرداخت کنند و آیا مهدی تاج می‌تواند ساختمان از دست رفته فدراسیون فوتبال را پس بگیرد و آرامش را دوباره بر فوتبال ما حاکم کند؟
 

 


Page Generated in 0.0055 sec