printlogo


کد خبر: 251019تاریخ: 1401/5/3 00:00
تکرار چیدمان فصل قبل در بازی‌های تدارکاتی استقلال
سا پینتو فرمول برنده را تغییر نمی‌دهد

دو بازی دوستانه استقلال در اردوی ترکیه فرصت خوبی برای سا پینتو بود تا شاگردان جدیدش را محک بزند و از طرف دیگر اطلاعاتی از ایده‌های مربی پرتغالی بدهد. بعد از جدایی ناگهانی فرهاد مجیدی، زمان زیادی نیست که سا پینتو به عنوان سرمربی جدید استقلال انتخاب شده و تصمیمات و تغییرات او برای هواداران و رسانه‌ها یک ابهام بزرگ بود، ولی بعد از این دو بازی راحت‌تر می‌توان درباره افکارش قضاوت کرد.

آرمن ساروخانیان
@armen9971
با سابقه‌ای که از سا پینتو موجود است، انتظار می‌رفت که او بخواهد استقلال را دوباره با چهار مدافع به زمین بفرستد و از سیستم 1-3-2-4 یا 3-3-4 استفاده کند. مربی پرتغالی گفته بود که می‌خواهد استقلال نسبت به فصل قبل هجومی‌تر بازی کند و این تغییر سیستم می‌توانست به معنی کم شدن یک مدافع و اضافه شدن یک مهره هجومی باشد. با این حال استقلال در این دو بازی تدارکاتی با سیستم 1-2-4-3 فصل قبل بازی کرد و ترکیبش شباهت زیادی به روزهای پایانی فصل قبل داشت.
تصمیم پینتو برای انتخاب سیستم فصل قبل را باید نتیجه مشاهدات دو هفته اخیر او دانست. مربی پرتغالی در تمرینات به این نتیجه رسیده که بازیکنان با سیستم سه دفاعه راحت‌ترند و احتمالاً هنوز نفرات کافی برای تغییر سیستم تیمش را ندارد. با این حال ادامه دادن با چیدمان فصل قبل به معنی این نیست که استقلال هجومی‌تر نخواهد شد و ممکن است که او شرح وظایف متفاوتی را برای بازیکنان تیمش در نظر بگیرد.
استقلال بازی با «فاتح کاراگومروک» را با ترکیب حسینی درون دروازه، سیلوا، چشمی و جلالی در خط دفاع، زوج مهدی‌پور و نیک‌نفس در میانه زمین، حردانی و سلمانی در پیستون راست و چپ، یامگا و بابایی پشت مهاجم و شهباززاده در نوک حمله شروع کرد؛ مشابه فهرستی که در شروع نیمه دوم بازی با گنجلربیرلیگی به زمین رفت. این ترکیب شباهت زیادی به ترکیب استقلال در هفته‌های پایانی فصل دارد که جلالی به عنوان مدافع جلوزن چپ بازی می‌کرد. دو تغییر استقلال به فاز حمله برمی‌گردد که بابایی جانشین حسین‌زاده شده و شهباززاده به جای ژستد بازی می‌کند.
البته کاوه رضایی، مرادمند و عارف غلامی که دیرتر به تیم اضافه شده‌اند و هنوز شرایط بازی ندارند، انتخاب‌های بیشتری به پینتو در خط دفاع و خط حمله می‌دهند و انتظار می‌رود که حداقل دو نفر اول به ترکیب اصلی برسند.
یکی از نگرانی‌های هواداران استقلال برای فصل جدید وضعیت خط دفاع بود که فصل گذشته با جدایی یزدانی و مرادمند دو مهره اصلی‌اش را از دست داد، ولی حالا پینتو با داشتن سیلوا، مرادمند، چشمی، غلامی و صادقی دست پری برای انتخاب سه مدافع اصلی‌اش دارد. وضعیت در سایر پست‌ها هم مناسب است و مربی پرتغالی تقریباً برای هر پست می‌تواند روی دو گزینه حساب کند. درباره نوک حمله حتی می‌توان گفت که با حضور رضایی، شهباززاده، بابایی، مطهری و رمضانی ترافیک شدیدی وجود دارد و این مربی انتخاب‌های زیادی دارد.
 
محبی، تنها حسرت پینتو
تنها نقطه این ترکیب که پینتو هنوز نتوانسته بازیکن دلخواهش را پیدا کند، جایی است که حسین‌زاده جدا شده و مربی پرتغالی اصرار داشت محبی را جانشین او کند. گوش چپ پای سانتاکلارا می‌توانست با بازی در نقطه قرینه یامگا توازن خوبی به حملات استقلال بدهد و سمت چپ تیم را فعال‌تر کند. اضافه شدن محبی که پینتو شناخت خوبی از او دارد، مثلث زهرداری در خط حمله می‌ساخت، ولی به نظر می‌رسد که جذب او از سانتاکلارا فعلاً ممکن نباشد و استقلال مجبور است پیش از شروع فصل سراغ گزینه جدیدی برای این پست برود.
امیرعلی صادقی که در نیمه دوم بازی با فاتح کاراگومروک به زمین رفت و هر دو گل استقلال را زد، این ایده را به پینتو می‌دهد که برای جانشینی محبی روی این بازیکن جوان هم حساب کند. صادقی که از طرف مهدوی‌کیا به تیم امید هم دعوت شده بازیکن مستعدی است، ولی پینتو احتمالاً ترجیح خواهد داد که برای این پست گزینه مطمئن‌تری داشته باشد و انتظار می‌رود که استقلال در روزهای آینده سراغ یک بازیکن خارجی برود.



 


Page Generated in 0.0053 sec