printlogo


کد خبر: 251012تاریخ: 1401/5/3 00:00
بارسلونا در خطر ورشکستگی
این قمار آخر است

جوزپ ماریا بارتومئو ایده خاصی داشت، می‌گفت بارسلونا آنقدر بزرگ است که شکست نمی‌خورد اما تیم محبوب کاتالونیا را تا مرز ورشکستگی پیش برد. بی‌احتیاطی مستمر او باعث شد در سال‌های 2019-2014 بیش از یک میلیارد یورو برای نقل و انتقالات هزینه کنند و تقریباً همه را هدر داد، در این دوره بارسلونا فقط دو بازیکن خوب خرید. بدتر از آن، مغرورانه به طرح لالیگا برای اینکه هیچ باشگاهی نباید بیشتر از 70 درصد درآمد سالانه‌اش را برای دستمزدها بپردازد، بی‌اعتنایی کرد. او می‌گفت بارسلونا یک مورد استثنایی در جهان ورزش است. شاید درست می‌گفت اما دلیلش غلط بود. آنها شبیه هیچ تیم دیگری نیستند و قوانین برایشان مثل بقیه نیست. چطور می‌شود توضیح داد تیمی روبرت لواندوفسکی، رافینیا، فرانک کسیه و آندریاس کریستنسن را خریده در حالی که بیش از 3/1 میلیارد یورو بدهی دارد و در حال حاضر نمی‌تواند هیچ بازیکنی را برای فصل 2023-2022 ثبت کند؟  می‌بینید، رئیس شاید در بارسا عوض شده باشد اما خریدها همچنان درخشان است. یولین ناگلسمان، مربی بایرن‌مونیخ هفته گذشته اظهارات درستی داشت: «فقط روبرت را نخریده‌اند، خیلی‌های دیگر هم هستند. بارسلونا تنها باشگاه جهان است که بدون پول بازیکن می‌خرد، عجیب و دیوانه‌کننده است.» همه در مدل اقتصادی بارسلونا مبهوت شده‌اند. آنها کلمه «اهرم» را وارد واژه‌نامه فوتبال کرده‌اند. خوان لاپورتا قطعاً اقدامات هوشمندانه‌ای برای بهبود وضعیت اقتصادی باشگاه انجام داده، دستمزدها کاهش یافته و بازیکنان مازاد به فروش رسیده‌اند. مشکل اینجا است که موانع زیادی باقی مانده و اگر این بار بارسلونا در قمارش بازنده شود، کارش تمام است.
 
اهرم‌های لاپورتا
لاپورتا اخیراً با فروش 25درصد سهم بارسلونا از حق پخش لالیگا در 25 سال آینده 582 میلیون یورو به دست آورده و حالا قصد دارد با فروش 9/49 درصد حق تجارت و مجوز بارسلونا، اندوخته باشگاه را افزایش دهد. در واقع بارسلونا در حال قربانی کردن آینده خود است با این امید که درآمدهای کوتاه مدت بتواند به سرعت تیم را به اوج برگرداند. لاپورتا در این تابستان از تمام اهرم‌های خود استفاده می‌کند تا موقتاً فشار اقتصادی روی تیم را کم کند به این امید که یک تیم برنده دیگر بسازد. می‌گویند موفقیت، موفقیت می‌آورد، در زمین و بیرون آن و اگر بارسلونا دوباره پیروزی را شروع کند و مثل ال کلاسیکوی دوستانه در لاس وگاس در ادامه فصل هم برنده باشد، جایگاهش را در صدر جدول «لیگ پول فوتبال» پس می‌گیرد. صحبت از اخلاق نیست که در فوتبال مدرن بیگانه شده بلکه حرف این است که آیا این اقدامات عاقلانه است یا اینکه جواب می‌دهد یا نه؟
 
لواندوفسکی
 خرید شاخص لاپورتا
استراتژی جسورانه لاپورتا محکوم به پیروزی است و بستگی زیادی به روبرت لواندوفسکی دارد که خرید شاخص لاپورتا است اما آیا خرید لوا لازم بود؟
بارسا در بخش‌هایی از زمین نقص دارد اما در ژانویه ضعف گلزنی‌اش را رفع کرد و پیر امریک اوبامیانگ در 17 بازی لالیگا 11 گل زد. البته لواندوفسکی کامل‌ترین شماره 9 حال حاضر جهان است اما او ماه آینده 34 ساله می‌شود هر چند به گفته خودش از نظر بدنی در بهترین شرایط است و تا سال‌ها می‌تواند ادامه دهد. او قطعاً می‌تواند در لالیگا و لیگ قهرمانان گل‌های زیادی بزند اما آیا نمی‌شد این پول را بهتر خرج کرد؟
 
اثر لواندوفسکی
 هواداران اهمیتی به این حرف‌ها نمی‌دهند و پیراهن لوا در فروشگاه بارسا کمیاب شده. آنها حق دارند؛ بعد از شایعه غم‌انگیز ورشکستگی، تیم محبوبشان یک فوق‌ستاره گرفته، بازیکنی که نشان می‌دهد بارسا هنوز و بدون توجه به شرایط وخیم مالی برای جذب بازیکنان بزرگ توانایی دارد. علاوه بر این لواندوفسکی خیلی تلاش کرد تا این انتقال رخ دهد آنقدر که با رفتارش، بایرن را ناراحت کرد. البته این مشکل ژاوی نیست. او حالا بازیکنی دارد که می‌تواند از بازی جلوی دو هافبک جوان و خارق‌العاده تیم، گاوی و پدری لذت ببرد. فران تورس، رافینیا و عثمان دمبله هم می‌توانند سوخت لازم را برای لواندوفسکی فراهم کنند.
 کاستی‌های دفاعی
سؤال‌های جدی در مورد دفاع همچنان وجود دارد که توسط سرخیو بوسکتس 34 ساله حمایت می‌شود و در کناره‌ها نیز ضعیف است. خوردی آلبا 33 ساله است و سرجینیو دست هنوز چشمگیر نبوده، برای همین بارسا به‌دنبال مارکوس آلونسو و سزار آسپیلیکوئتا از چلسی است. بارسا امید دارد با اهرم فروش حق تجارت و مجوز، بازیکنان بیشتری بیاورد. اگر این کار صورت بگیرد، فشار برای رسیدن به موفقیت افزایش می‌یابد. آنها باید به اسپانسرها و سرمایه‌گذاران اطمینان بدهند که باشگاه مرده قبلی احیا شده و دوباره راهش را پیدا کرده است. اما لاپورتا نمی‌تواند برای دومین بار بارسلونا را احیا کند. اهرم دیگری وجود ندارد اگر لواندوفسکی و بقیه موفق نباشند، این قمار آخر است و بارسلونا دیگر آنقدر بزرگ نخواهد بود که شکست نخورد.

Page Generated in 0.0071 sec