printlogo


کد خبر: 250576تاریخ: 1401/4/28 00:00
کیان‌طهماسبی: اریکسون به من گفت که چرا مربیگری ایران را قبول نکرده
پروین می‌گفت نبریم بعضی‌ها با خانواده‌شان درگیر می‌شوند

ابراهیم کیان‌طهماسبی از جمله بازیکنان تاریخ‌ساز دهه 60 فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس بود اما سال‌هاست به خارج از کشور رفته و در سوئد اقامت دارد. او یک سالی هم برای تیم سندویک سوئد بازی کرد و پس از آن برای همیشه کفش‌ها را آویخت. کیان‌طهماسبی پدر و مادری گیلکی دارد اما در تهران متولد شده است. او بعد از 35 سال زندگی در خارج از کشور، قصد دارد به وطن بازگردد.

ناصر قراگزلو
روزنامه نگار
دوست داریم از زبان شما، شرایط پرسپولیس در دوران گذشته را بشنویم.
فوتبال در زمان ما عشق بود و تعصب. برای دل خودمان و خوشحالی مردم بازی می‌کردیم. یک بار گودرز حبیبی که در پیام بازی می‌کرد از قول مربی‌شان عباس رضوی گفت این پرسپولیسی که من می‌بینم، برای دل مردم بازی می‌کند نه جیب مردم. این حرف رضوی همیشه در ذهنم مانده است.
الان وضعیت را چطور می‌بینید؟
فوتبال مدرن‌تر شده و سرعتش بالا رفته اما حس و حالی که ما و تماشاگران‌ نسبت به هم داشتیم، اصلاً با الان قابل مقایسه نیست. شاید در طول یک فصل، فقط یک بار می‌باختیم اما فردای همان روز از خجالت و ناراحتی روی آن را نداشتیم که از خانه بیرون بیاییم. قلب ما، قلب طرفداران‌ بود و با نفس آنها و انگیزه‌ای که به ما می‌دادند، بهترین بازی‌ها را می‌کردیم. آن زمان، هجومی‌ترین تیم ایران بودیم و همان 20 دقیقه اول کار حریف را تمام می‌کردیم. الان قصه فرق کرده و فوتبال مانند قلکِ دستگاه‌های بازی در شهربازی شده؛ همان‌قدر که درونش پول می‌اندازید، بچه‌تان را سرگرم می‌کند!
فکر می‌کنید چرا پرسپولیس نتوانست برای ششمین بار پیاپی قهرمان ایران شود؟
به دلیل اینکه از فوتبال ایران دورم، فقط چند بازی پرسپولیس را در طول فصل دیدم اما به من گفته‌اند فصل قبل دست‌هایی در کار بوده که نمی‌خواستند این تیم برای ششمین بار قهرمان شود؛ هر چند قهرمانی پنجم پرسپولیس هم یک رکورد استثنایی است و فکر نمی‌کنم تیم دیگری بتواند به زودی آن را بشکند.
از نظر شما بهترین مدافع چند سال اخیر فوتبال ایران چه کسی است؟
نمی‌توانم قضاوتی داشته باشم اما یک بار که بازی سیدجلال حسینی را از نزدیک و مقابل تیم ملی سوئد دیدم به نظرم مدافع کاملی بود.
از نسل قبل چطور؟
زمان ما بازیکنان خوبی بودند، مثلاً پنجعلی بهترین مدافع بود و عالی کار می‌کرد. به لحاظ کلی قلیچ‌خانی، پروین و روشن بهترین بازیکنان زمان ما بودند.
دوست داریم از حال و هوای آن زمان رختکن پرسپولیس برای ما حرف بزنید.
آرام و قرار نداشتیم که مقابل هزاران هوادار به زمین برویم و آنها را خوشحال کنیم. یکبار از حریف عقب افتادیم، علی پروین در رختکن گفت باید پیروز شوید چون در غیر این صورت، ممکن است بعضی‌ از هواداران با اعضای خانواده‌ خود درگیر شوند! به همین دلیل از ما خواست هر طور شده بازی را ببریم.
با چهره‌های معروف فوتبالی در سوئد ملاقات داشتید؟
با زلاتان نه اما با اسون‌گوران اریکسون به شکل اتفاقی در یکی از هتل‌ها رودررو شدم و چند دقیقه‌ای صحبت کردیم. خودم را معرفی کردم و او هم گفت در مقطعی از تیم ملی ایران پیشنهاد داشته اما بنا به دلایلی این پیشنهاد را رد کرده است.
در رابطه با شرایط تیم ملی ایران در جام جهانی 2022 چه صحبتی دارید؟
آرزوی هر ایرانی است که پرچم کشورش را در بالاترین سطح فوتبال دنیا ببیند. من هم قطعاً با تمام وجود منتظر شروع جام جهانی هستم. به خصوص بازی ایران و امریکا که دیدن دارد.
بازی اول ما با انگلیس است. فکر می‌کنید تیم ملی بتواند از پس انگلیس و ستاره‌هایش بربیاید؟
همه چیز در فوتبال امکانپذیر است. اگر آن روز، روز بازیکنان ما باشد، حتماً می‌توانند حتی انگلیس را شکست بدهند. اگر همه چیز خوب پیش برود، حتی می‌توانیم به مرحله بعدی صعود کنیم.


Page Generated in 0.0079 sec