printlogo


کد خبر: 250537تاریخ: 1401/4/28 00:00
از منچستریونایتد تا لومان
اطوار جذاب فابین بارتز!

آیا می‌دانستید دروازه‌بان سابق تیم ملی فرانسه و منچستریونایتد، فابین بارتز حالا یک راننده حرفه‌ای است که در یکی از معتبرترین مسابقات جهان یعنی لومان 24 ساعته شرکت می‌کند. رزومه فوتبالی بارتز طولانی و درخشان است. او مرد شماره یک فرانسه بود وقتی جام جهانی 1998 را در خانه بردند و دو سال بعد قهرمان یورو شدند. او همچنین در فینال جام جهانی 2006 حاضر بود و بعد از شکست برابر ایتالیا در ضربات پنالتی از فوتبال ملی کناره‌گیری کرد.
در رده باشگاهی هم همینطور. او عضو تیم مارسی بود که در سال 1993 تنها قهرمانی فرانسوی‌ها در لیگ قهرمانان را به دست آوردند. دو قهرمانی لیگ فرانسه هم داشت و دو بار در سال‌های 2001 و 2003 با منچستریونایتد قهرمان لیگ برتر شد. او هرگز کمتر از صددرصد نبود، چه وقتی می‌خواست سانتری را جمع و جور کند، چه در زمانی که با یک مهاجم تک به تک می‌شد یا هنگامی که دفاع را می‌آراست. او در سال 2000 با 7/8 میلیون پوند به منچستریونایتد رفت که برای یک دروازه‌بان بسیار قابل توجه بود، محبوب هواداران شد، هم به خاطر سیوهای به یادماندنی هم به خاطر اطوارش در مقابل مهاجمان حریف. در حالی که شیاطین سرخ در سال 2001 برای سومین بار متوالی قهرمان لیگ شدند، اما اشتباهات و کارهای اضافی او برایش گران تمام شد.
در بازی جام حذفی مقابل وستهم وقتی با پائولو دی کانیو تک به تک شد، دستانش را به نشانه آفساید بالا برد به جای تلاش برای تنگ کردن زاویه. دی کانیو هم متوقف نشد و تنها گل بازی را زد. در دو فصل بعد این اشتباهات بیشتر شد و در بازی‌های بزرگ برایش عادت شد مثل باخت لیگ قهرمانان برابر دپورتیوو لاکرونیا در فصل 2002-2001 یا رئال مادرید در فصل بعدش. در تابستان 2003 منچستریونایتد تیم هاوارد را خرید و شماره یک کرد و به بارتز اجازه داد به مارسی برگردد.
در سال 2007 دستکش‌هایش را آویخت و از همین جا بخش ورزشی دیگری در کارنامه او شروع شد. اما تصمیم او برای ورود به ورزش‌های موتوری یکباره نبود. در مستند «برادران ورزش» اکیپ در سال 2018، او فاش کرد این ایده از سال 1998 و دیدار با راننده سابق فرمول یک، الیویه پانی در ذهنش به وجود آمده. او گفت: «همیشه ورزش‌های موتوری را دوست داشتم حتی وقتی فوتبال بازی می‌کردم اما باید تا پایان دوران فوتبالم صبر می‌کردم. مثل فوتبال نیست، شما در 35 سالگی هم می‌توانید خیلی خوب باشید.»
او در سال 2008 رانندگی را آغاز کرد و در سطح منطقه‌ای در فرانسه موفق بود و در سال 2013 قهرمان مسابقات جی تی فرانسه شد. در سال 2014 برای اولین بار در لومان مسابقه داد و به رده قابل احترام بیست و نهم رسید، بعد از آن هم سه بار در مسابقات شرکت کرده. او به اکیپ گفت: «مسیرش را خیلی خوب می‌شناسم. سه ماه هر چه بود درباره این مسابقه یاد گرفتم. از نظر آماده‌سازی و فشاری که وجود داشت، مثل فوتبال بود. همه چیز برایم زنده شد.»
او در سال 2016 با گرندپری موناکو شریک شد تا یک تیم درست کند و سال بعد برای اولین بار در لومان مسابقه دهد اما در نهایت با نقص کلاچ مسابقه را واگذار کرد.
حساب اینستاگرام بارتز پر از عکس ماشین‌های مسابقه، خودش با کلاه کاسکت و چیزهای مربوط به این مسابقات است. این عشقی است که به این زودی‌ها فروکش نمی‌کند. اگر با همان اشتیاق و انگیزه دوران فوتبالش به رانندگی ادامه دهد، دیگران باید تماشایش کنند.

 


Page Generated in 0.0050 sec