printlogo


کد خبر: 250535تاریخ: 1401/4/28 00:00
تحلیل جالب شکست خریدهای گران‌قیمت
پول‌هایتان را دور نریزید

توضیح درباره ناکامی خریدهای گران‌قیمت از جنبه‌های مختلف امکان دارد. یان گراهام، مدیر تحقیقات لیورپول در تئوری جذب بازیکن خود شش دلیل برای این موضوع بیان می‌کند: اول بازیکن به اندازه‌ای که تصور می‌شده، خوب نبوده. دوم بازیکن به سبک تیم نمی‌خورد. سوم بازیکن در پست غیرتخصصی به بازی گرفته شده. چهارم مربی از بازیکن خوشش نمی‌آید. پنجم بازیکن مشکلات شخصی یا مصدومیت دارد و ششم بازیکن بهتری در ترکیب هست.ماه گذشته گابریله مارکوتی 10 خرید گران‌قیمت در پست‌های مختلف را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که از 41 انتقال، باشگاه‌ها مایل به تکرار 19 تا نیستند و اگر دروازه‌بان‌ها را کنار بگذاریم، این میزان 17 از 31 می‌شود یعنی بیش از نصف. اما چرا این همه ناکامی در انتقالاتی که با پول فراوان انجام می‌شود، وجود دارد؟
 
شکست در انتقال
از سال 2010 در پنج لیگ ممتاز اروپا 73 انتقال با حداقل 50 میلیون یورو انجام شده. با ملاک بازی در 70 درصد دقایق دیدارهای لیگ تنها 25 تا از این انتقال‌ها موفق محسوب می‌شود ؛ یعنی 34 درصد.
متوسط قیمت انتقال‌های موفق 80 میلیون یورو است در حالی که متوسط قیمت انتقال‌های ناموفق کمی پایین‌تر یعنی 76 میلیون یورو است. اول انتقال‌های خوب را بررسی می‌کنیم. از 25 انتقال موفق 13 نفر مهاجم بودند، هفت نفر مدافع، چهار نفر هافبک و یکی دروازه‌بان. این 25 انتقال موفق توسط 10 تیم انجام شده و اینجا متوجه می‌شوید ملاک 70 درصد بازی در دیدارهای لیگ سخاوتمندانه است.
تیمی که بیشترین انتقال موفق را داشته همان است که حق پخش بسیار خوبی دریافت می‌کند. بارسلونا پنج خرید موفق داشت، نیمار، لوییس سوارس، فرانکی دیونگ، آنتوان گریزمان و فران تورس همه حداقل 70 درصد در بازی‌های لیگ بازی کرده‌اند. بعد یوونتوس و منچستریونایتد با چهار خرید موفق دوم هستند، یووه با کریستیانو رونالدو، گونسالو ایگواین، ماتیس دلیخت و دوشان ولاهوویچ. یونایتد هم احتمالاً تنها تیمی است که بدتر از بارسلونا اداره شده و چهار نفرش عبارتند از: هری مگوایر، برونو فرناندز، روملو لوکاکو و آرون وان بیساکا. منچسترسیتی با سه نفر، رودری، روبن دیاز و رحیم استرلینگ چهارم است. بعد لیورپول (آلیسون، ویرجیل فان‌دایک)، پاری‌سن‌ژرمن (اشرف حکیمی، کیلیان امباپه)، آرسنال(پیر امریک اوبامیانگ، بن وایت) با دو خرید موفق قرار دارند. چلسی با ژورژینیو، اینترمیلان با لوکاکو و اتلتیکومادرید با گریزمان هم یک خرید موفق داشته‌اند. تنها هشت بازیکن بیش از 80 درصد دقایق بازی‌های لیگ حاضر بوده‌اند و از آنها سه نفر یک فصل یا کمتر در تیمشان حضور داشته‌اند (وایت، تورس و ولاهوویچ). در میان پنج نفر دیگر برونو فرناندز با 92 درصد اول است، آلیسون با 89 درصد، مگوایر با 88 درصد، لوکاکو با 86 درصد و رونالدو در یوونتوس با 81 درصد دوم تا پنجم هستند.
 
دلایل شکست
براساس این تعریف 48 انتقال ناموفق داشته‌ایم. منچسترسیتی با 10 انتقال ناموفق اول است. البته مثل تعریف موفق، تعریف ناموفق هم ناقص است؛ آیا کوین دبروین یا ژوائو کانسلو خریدهای بدی بوده‌اند؟ قطعاً نه اما هیچ یک در 70 درصد دقایق دیدارهای لیگ بازی نکرده‌اند. چلسی با هشت، منچستریونایتد و رئال مادرید با پنج، پاری‌سن‌ژرمن با چهار، آرسنال، اتلتیکومادرید و بارسلونا با سه خرید ناموفق در رده‌های بعدی قرار دارند. بایرن‌مونیخ دو خرید ناموفق و لیورپول، یوونتوس، تاتنهام، وستهم و ناپولی یک خرید ناموفق داشته‌اند.
این 48 نفر براساس مدل گراهام در شش دسته قابل تقسیم هستند که بیشترین آنها در دسته مصدومیت یا مشکلات شخصی قرار می‌گیرند، 18 نفر در این دسته هستند. کیفیت پایین‌تر از تصور بازیکن با 10 مورد، حضور بازیکنان بهتر در تیم با 8 مورد، بی‌علاقگی مربی به بازیکن با 6 مورد، انطباق نداشتن با سبک تیم و بازی در خارج از پست تخصصی با 3 مورد در رده‌های بعدی قرار دارند.
به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که حدود یک‌سوم ناکامی در خریدهای گران‌قیمت به‌دلیل مسائل شخصی و مصدومیت بوده، یک سوم با نقص در استعدادیابی ارتباط دارد و یک سوم به خاطر برنامه‌ریزی نامناسب و سوءمدیریت بوده.
هشت بازیکن هم هستند که در کمتر از 40 درصد دقایق بازی‌های لیگ حاضر بوده‌اند. معامله بین بارسلونا و یوونتوس نتیجه خوبی نداشت و آرتور و میرالم پیانیچ به ترتیب در 31 و 17 درصد بازی‌های لیگ باشگاه جدیدشان بازی کردند. بازگشت دیگو کاستا به اتلتیکومادرید در سال 2018 نتیجه خوبی نداشت، دمبله خیلی مصدوم شد، ایکاردی هرگز در پاری‌سن‌ژرمن جا نیفتاد، نبی کیتا چندان در دسترس لیورپول نبود، بنژامین مندی همیشه مصدوم بود و این اواخر به‌دلیل تجاوز به عنف در خانه‌اش دستگیر شد. رئال مادرید هم خیلی متضرر شده، خامس رودریگس در 39 درصد و ادن آزار در 23 درصد دقایق دیدارهای لیگ حضور داشت اما بدترین آمار به لوکا یوویچ تعلق دارد با 11 درصد. با قهرمانی‌هایی که در این بازه زمانی در اروپا به دست آورده‌اند، رقبا خوش‌شانس بودند که این همه پول رئالی‌ها به هدر رفته است.
 
نتیجه
ما به میانه یک فصل داغ نقل و انتقالات رسیده‌ایم و شایعات زیادی شنیده می‌شود که همه را هیجان‌زده می‌کند. اما این را در ذهن داشته باشیم و با خود مرور کنیم: آن بازیکنی که با دهها میلیون دلار خریداری شده، اگر خوش‌شانس باشید در نیمی از دقایق بازی‌های تیم‌تان در لیگ بازی می‌کند.


Page Generated in 0.0047 sec