printlogo


کد خبر: 250531تاریخ: 1401/4/28 00:00
از بحران تا ولخرجی در فصل نقل و انتقالات
مانور اقتصادی بارسلونا

بارسلونا در فاصله دو هفته از تیمی در وضعیت قرمز اقتصادی به تیمی تبدیل شده که سومین خرج‌کننده در فصل نقل و انتقالات است. این به خاطر اهرم اقتصادی خوان لاپورتا است که برای انجام خریدهای بزرگ از آن استفاده کرد. باید دید او چطور خریدهایش را در لالیگا که نسبت به رعایت قوانین مالی‌اش سختگیر و انعطاف‌ناپذیر است، ثبت می‌کند، شاید هم بارسلونا آینده خود را به خطر انداخته و بخشی از دارایی‌های خود را برای خرید بازیکنان به فروش گذاشته است.
بارسلونا فرانک کسیه، آندرس کریستنسن، عثمان دمبله، رافینیا و روبرت لواندوفسکی را خریده و اگرچه اینها هنوز ثبت نشده‌اند اما تا آخر فصل نقل و انتقالات یعنی حدود شش هفته دیگر فرصت وجود دارد. دمبله بازیکن بارسا بود اما چون قراردادش به پایان رسید، عملاً یک بازیکن جدید برای این تیم به حساب می‌آید.
سه نفر اول رایگان بودند در حالی که بازیکن برزیلی 55 میلیون یورو هزینه داشت که می‌تواند به 65 میلیون یورو برسد. کاپیتان تیم ملی لهستان هم با 45 میلیون یورو آمده که با افزونه‌ها 50 میلیون می‌شود. این یعنی بارسلونا همین الان 100 میلیون هزینه کرده. در رده اول تیم‌های پرخرج منچسترسیتی قرار دارد که برای ارلینگ هالند و کالوین فیلیپس 108 میلیون یورو داده. تیم دوم فهرست هم لیدز است که 105 میلیون یورو هزینه کرده.
 
بارسلونا باید بفروشد
بارسلونا حالا تمرکز خود را روی فروش قرار می‌دهد. تا به حال فروش فیلیپه کوتینیو به 20 میلیون یورو و ری مانای به  5/ 2 میلیون یورو قطعی شده به اضافه قرض ترینکائو به اسپورتینگ لیسبون که 3 میلیون یورو هزینه داشته. بارسا انتظار دارد فرانکی دیونگ را به قیمت 75 میلیون یورو به منچستریونایتد بفروشد و تا وقتی او بماند، بارسا فشار را احساس می‌کند چون بازیکنی که بتواند چنین مبلغی را برایشان جذب کند، ندارند.

مثل لیگ برتری‌ها
بارسلونا مثل باشگاه‌های لیگ برتری بازیکن می‌خرد؛ مثل اینکه اصلاً بحران اقتصادی در کار نیست. چلسی، آرسنال و تاتنهام به ترتیب 97، 94 و 87 میلیون یورو هزینه کرده‌اند و در رده‌های چهارم تا ششم پرهزینه‌ها قرار دارند. بوروسیادورتموند، لیورپول، رئال مادرید و پاری‌سن‌ژرمن 10 تیم اول را کامل می‌کنند. اما همه شگفت‌زده‌اند از اینکه بارسلونا چطور با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسبش این‌طور خرج کرده. مثلاً رئال مادرید شرایط مالی خوبی دارد اما فقط اورلین شوامنی را با 80 میلیون یورو خریده و آنتونیو رودیگر را به‌عنوان بازیکن آزاد جذب کرده.
بارسلونا اصرار دارد تنها راه برون‌رفت از مشکلات بازگشت به پیروزی است. این صد میلیون یورو می‌تواند افزایش یابد چون شایعاتی درباره تلاش آنها برای جذب ژول کنده از سویا مطرح شده است. با وجود ولخرجی بارسلونا هنوز شرایط مالی آنها مشخص نیست و باید دید این هزینه‌ها برایشان جواب می‌دهد یا شرایط بدتری در انتظارشان است.


 


Page Generated in 0.0055 sec