printlogo


کد خبر: 250524تاریخ: 1401/4/28 00:00
بازگشت روزهای خوب؟


برد دلچسب مقابل  ژاپن با طعم صدرنشینی

ایران ورزشی - برد سوم تیم ملی بسکتبال در کاپ آسیا شیرینی خاصی داشت. بردن ژاپن با تیم آماده و بازیکنان برجسته‌اش، در کنار صعود به یک چهارم نهایی با صدرنشینی، اتفاق بسیار خوبی بود که شاید پیش از آغاز این تورنمنت قابل پیش‌بینی نبود. شکست 88 بر 76 ژاپن و برتری در تمام طول بازی، پس از سال‌ها عملکرد رضایت‌بخشی از تیم ملی بسکتبال را به نمایش گذاشت که خیلی‌ها از تکرار آن ناامید شده بودند.

برنامه و چینش بازی‌های مرحله مقدماتی کاپ آسیا، برای تیم متزلزل و زخم خورده ایران اتفاق مبارکی بود. چیده شدن بازی‌ها از ساده به سخت، باعث شد تا شاگردان سعید ارمغانی، در ساده‌ترین بازی خود برابر سوریه، چالش‌ها را پشت سر بگذارند و در اصطلاح ورزشی‌ها چرخ سفت شده برد‌های‌شان به حرکت دربیاید. در ادامه بردن قزاقستان به عنوان گربه سیاه ماه‌های اخیر بسکتبال ایران، تیم را از لحاظ روحی و همینطور فنی تقویت کرد تا برای رقابت حساس صدرنشینی با ژاپن آماده شوند.
هیچ بعید نبود که اگر تیم ملی کاپ آسیا را با ژاپن آغاز می‌کرد، شروع و حتی تورنمنت متفاوتی را پشت سر می‌گذاشتند و هیچ بعید نبود حتی دست‌شان به عنوان دومی هم نرسد.
 
صدرنشینی ارزشمند
در پایان رقابت‌های گروهی کاپ آسیا، اگرچه از هر گروه سه تیم به مرحله بعد صعود می‌کنند اما صدرنشینی سوای ساده‌تر بودن قرعه، یک مزیت فوق‌العاده دارد. طبق سیستم برگزاری این رقابت‌ها، تیم صدرنشین به طور مستقیم راهی مرحله یک چهارم نهایی می‌شود اما تیم‌های دوم و سوم، باید یک بازی بیشتر انجام داده و در صورت پیروزی به جمع هشت تیم برتر برسند.
به عبارت دیگر از میان هشت سهمیه این مرحله، همین حالا چهار سهمیه در اختیار تیم‌های صدرنشین قرار گرفته و هشت تیم دیگر صعود کرده، برای کسب چهار سهمیه دیگر با یکدیگر مسابقه می‌دهند.
 
چهار تیم در یک چهارم نهایی
پس از برگزاری دور مقدماتی، تیم‌های صدرنشین گروه‌های چهارگانه به طور مستقیم راهی یک چهارم نهایی شدند. ایران، لبنان، استرالیا و کره چهار تیمی هستند که از بالا تا پایین جدول مرحله حذفی قرار گرفته و منتظر مشخص شدن حریف خود هستند.
 
اردن یا چین تایپه؟
طبق برنامه، حریف ایران در مرحله یک چهارم نهایی کاپ آسیا، یکی از تیم‌های اردن یا چین تایپه خواهد بود. اردنی‌ها با دومی در گروه خود و تایپه با قرار گرفتن در جایگاه سوم راهی این مرحله شده‌اند و حالا تیم برنده تقابل آنها حریف ایران در جمع هشت تیم برتر خواهد بود.
به این ترتیب یکی دیگر از مزیت‌های صدرنشینی در مرحله گروهی هم نصیب تیم ایران شده و هر کدام از این دو تیم که به یک چهارم نهایی برسد، حریف چندان جدی و قدرتمندی برای بسکتبالیست‌های ایران نخواهد بود.
 
حذف عجیب قزاقستان
قزاق‌ها پس از اینکه در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی با دو بار شکست دادن ایران صدرنشین شدند، روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند. آنها در همان رقابت‌ها بازی پایانی خود را به سوریه باختند و حالا کاپ آسیا را هم با سه باخت به پایان بردند. باخت روز پایانی آنها به سوریه، اجازه صعود به مرحله حذفی را هم به آنها نداد تا قزاقستان جزو یکی از چهار تیم حذف شده کاپ آسیا در مرحله مقدماتی باشد.


Page Generated in 0.0049 sec