printlogo


کد خبر: 248640تاریخ: 1401/3/30 00:00
برکناری دیر هنگام عبداله عزیزی از ریاست هیأت کشتی
اشتباهی که تصحیح شد

ایران ورزشی - عبداله عزیزی، مرد مهم کشتی این بار هم از هیأت کشتی تهران برکنار شد تا جای او محمد ابراهیم امامی برای این مسئولیت انتخاب شود. عبداله عزیزی از چهره‌های مهم کشتی ایران بوده و همیشه هم مسئولیت داشته اما امروز که از هیأت کشتی کنار رفته شاید زمان مناسبی برای بررسی عملکرد او در هیأت کشتی تهران باشد. عبداله عزیزی از این حیث آدم مهمی در کشتی تلقی می‌شود که همیشه در انتخابات ریاست فدراسیون کشتی، نقش تأثیرگذاری را ایفا کرده و همیشه هم در کنار کاندیدای برنده مجمع قرار داشته است. از دوره‌ای که مرحوم پرویز سیروس به‌عنوان رئیس فدراسیون کشتی انتخاب شد تا همین آخرین انتخابات که علیرضا دبیر به‌عنوان رئیس انتخاب شد، او در کنار فرد برنده انتخابات بوده اما نکته عجیب این آدم مهم این بوده که او تقریباً با تمامی این برندگان مجامع انتخاباتی ریاست فدراسیون کشتی هم خیلی زود دچار مشکل شده است. عزیزی از مرحوم یزدانی‌خرم برای رسیدن به ریاست فدراسیون کشتی حمایت کرد و یزدانی‌خرم هم رئیس شد اما خیلی زود دچار مشکل شدند و از ریاست هیأت کشتی کردستان هم توسط یزدانی‌خرم کنار رفت. برکناری عجیب و پر سر و صدا که آن زمان برای رئیس فقید فدراسیون کشتی کلی دردسر درست کرد. همان موقع هم حرف و حدیث زیادی علیه عزیزی به راه افتاد که سالن تحت اختیار هیأت کشتی کردستان را با این بهانه خالی کرده است.
بازگشت با کمک خادم
 با این برکناری چند سالی عزیزی از کشتی دور ماند تا اینکه این ‌بار با حمایت رسول خادم به کشتی برگشت و در کنار او ایستاد اما چندی نگذشت که چنان اختلافات خادم و عزیزی بالا گرفت که در نهایت منجر به برکناری عزیزی شد. رسول خادم برای اینکه عزیزی رئیس هیأت نشود، چندین بار زمان انتخابات را به تعویق انداخت و لشکری را راهی هیأت تهران کرد تا برای ریاست ثبت‌نام کنند اما در نهایت با ثبت‌نام مجدد عزیزی به هیأت کشتی برگشت.وقتی عزیزی با حمایت خادم به ریاست هیأت کشتی تهران هم انتخاب شد، خیلی‌ها موضع گرفتند که چرا عزیزی؟ اما آن موقع خادم تصور داشت که او می‌تواند کشتی تهران را از رکوردی که دچارش شده نجات دهد اما حالا بعد از 8 سال بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشتی تهران هم به لحاظ زیرساختی و هم به لحاظ فنی هیچ حرکت رو به جلویی نداشته است. عزیزی بعد از خادم با علیرضا دبیر پیمان بست که اتفاقاً دبیر هم برنده مجمع شد اما حالا هم توسط علیرضا دبیر، آن ‌هم قبل از اینکه دوره اول ریاست دبیر به پایان برسد، دچار اختلاف نظر شده و در نهایت هم برکنار شد. از پایان دوره چهارساله دوم دبیر، هنوز چند ماهی باقی‌مانده اما حضور تقریباً 8 ساله در هیأت کشتی تهران که جایگاه مهمی را در کشتی ایران دارد، این سؤال را به وجود می‌آورد که عبداله عزیزی در کشتی تهران طی این مدت طولانی چه کرد و چه چیزی از خودش به جا گذاشت؟
 
8سال هدر رفت زمان و سرمایه
8 سال برای کار کردن زمان مناسبی هست اما در این مدت چه اتفاقی رخ داده؟ آیا کشتی تهران توانسته قهرمانانی را به تیم ملی معرفی کند؟ وقتی عزیزی بعد از مدت‌ها دور ماندن از کشتی قرار شد، مسئولیت هیأت کشتی تهران را برعهده بگیرد، خیلی‌ها این اعتقاد را داشتند که او بتواند باز هم کشتی تهران را به جایگاهی که در دهه 90 میلادی داشت، برگرداند اما حالا که رفته باید دید چقدر این خواسته برآورده شده است. بین عبداله عزیزی، رئیس برکنار شده هیأت کشتی تهران و علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی که سرسخت‌ترین مدافع عزیزی هم در این سال‌ها بود، اختلاف نظر جدی به وجود آمده اما سوای این اختلاف نظر باید عملکرد او را نقد کرد.
 
اختلاف نظر با مربیان
عزیزی در این 8 سال هرگز نتوانست ارتباط تنگاتنگ و خوبی را با مربیان کشتی تهران داشته باشد و غالباً مربیان کشتی تهران مقابل او موضع داشتند. نتایج کشتی تهران در این چند سال اخیر هم نشان‌دهنده همین موضوع است. در مسابقات جام تختی که به میزبانی تنکابن برگزار شد در بین نفرات برتر هیچ کشتی‌گیری از تهران حضور نداشت. در قهرمانی کشور که امسال برگزار شد، تهران در هیچ رده سنی، نتوانست قهرمان شود و از آخرین قهرمانی هم سال‌ها گذشته است. در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور در رده بزرگسالان هم اگرچه به لحاظ رده‌بندی تیمی، تهران در رده دوم ایستاد اما در 10 وزن فقط یک فینالیست داشت که آن‌ هم یونس امامی بود. در کشتی فرنگی هم 3 فینالست داشت، که یکی از تهران قهرمان شد و دو نفر هم از توابع تهران به فینال رسیدند. در کشتی فرنگی نوجوانان که اصلاً به سکو هم نرسیدند و چهارم شدند اما در آزاد رده دوم را به دست آوردند. در جوانان آزاد و فرنگی هم چهارم کشور شدند.
نمی‌توان به مدیریت عبداله عزیزی در کشتی تهران نمره قبولی داد و به نظر8 سال سرمایه مادی و انسانی تهران به هدر رفته است. شاید حالا حق با همان منتقدان 8 سال قبل رسول خادم باشد که به او ایراد گرفته بودند که چرا به سراغ عزیزی رفته و شاید این توقع وجود داشت که دبیر هم زودتر این تصمیم را بگیرد.
 
یک طلای جهان در 8 سال
 در 8 سال گذشته، کشتی آزاد تهران تنها 9 نفر را در ترکیب تیم ملی داشت که از این جمع هم فقط 4 مدال به دست آمد که دو مدال توسط حسن رحیمی، یک مدال توسط حسین‌خانی و یک مدال هم توسط یونس امامی که البته مدال‌آوری هیچ کدام از این افراد را هم نمی‌توان به پای مدیریت عزیزی نوشت. رحیمی و 
حسین خانی که قبل از حضور عزیزی به کشتی معرفی شده بودند و امامی هم که اصلاً ساکن شهریار بود. در کشتی فرنگی هم فقط 5 نفر در ترکیب تیم ملی بودند که فقط حمید سوریان، مهدی علیاری و پژمان پشتام به مدال رسیدند که باز هم مدال سوریان و علیاری هیچ ربطی به مدیریت عزیزی ندارد. نکته مهم ‌اینکه کشتی تهران در 8 سال فقط یک قهرمان در مسابقات جهانی دارد و آن ‌هم حمید سوریان است که سال 2014 به دست آمد. در ترکیب تیم‌های آزاد و فرنگی هم برای قهرمانی جهان که در صربستان برگزار می‌شود، ایران فقط در دو وزن شانس دارد؛ یک وزن آزاد و یک وزن هم فرنگی که یونس امامی و پژمان پشتام هستند.
 
 
 

 

 

 


Page Generated in 0.0065 sec