printlogo


کد خبر: 248505تاریخ: 1401/3/28 00:00
حرکت پرشتاب وزنه‌برداری به سمت فروپاشی
بلاتکلیف و بی‌هدف!

رضا عباسپور     
 
 وزنه‌برداری ایران به همراه کشتی همواره از ابتدای شروع ورزش حرفه‌ای در ایران، جزو پرافتخارترین رشته‌های ورزشی بودند.رشته‌ای پرطرفدار و مدال‌آور در بین فدراسیون‌های ورزشی که این روزها البته به واسطه بلاتکلیفی و سوء‌مدیریت حاکم بر این مجموعه، خیلی تند و پرشتاب در مسیری که انتهایش به پرتگاه‌ تباهی ختم می‌شود حرکت می‌کند. حرکتی که هیچ مانع و ترمزی هم برای مهار و کنترلش از سوی سیستم بالادستی تا به امروز احساس و رؤیت نشده است.
 
ساختار به هم ریخته، مدیریت ناکارآمد
هیچ دوره‌ای مثل حالا، وزنه‌برداری از نظر سیستم مدیریتی و ساختار سازمانی اینقدر به هم ریخته و ناکارآمد نبوده است. شرایط این روزهای وزنه‌برداری به قدری بحرانی و ناامیدکننده است که اگر با همین فرمان پیش برویم، هر لحظه باید منتظر فروپاشی و نابودی این مجموعه در داخل و سیستم بین‌المللی باشیم. دلیل این هرج و مرج و ضعف محسوس مدیریتی نیز رها شدن این مجموعه از سوی تصمیم‌سازان بالادستی به حال خود است. قطعاً اگر 6، 7 ماه پیش (زمانی که حکم بازنشستگی علی مرادی به او ابلاغ شد و امضای او از سیستم مدیریتی فدراسیون خارج) کار رئیس بازنشسته و غیرقانونی وزنه‌برداری یکسره می‌شد و بلافاصله مسئولان ورزش برای فدراسیون وزنه‌برداری سرپرست موقت تعیین می‌کردند تا مجدداً انتخابات برگزار شده و رئیس جدید این فدراسیون سکان هدایت این مجموعه را در دست می‌گرفت، دیگر این همه حاشیه، بحران و مشکلات ریز و درشت گریبان وزنه‌برداری را نمی‌گرفت. تا این حد که در شرایط فعلی کار برای وزنه‌برداری به جایی برسد که یکی از پرافتخارترین فدراسیون‌های ورزش کشور را بین رشته‌های ورزشی دیگر اینچنین منزوی ببینیم و بحران‌زده! اگرچه خیلی دیر شده اما همین حالا هم اگر مجموعه مدیریتی بالادستی ورزش دست به کار شود و برای ایجاد تغییرات اساسی در وزنه‌برداری ایران آستین بالا بزنند، باز هم می‌شود حال وزنه‌برداری را با تحول و تزریق خونی تازه در رگ‌های این رشته بازسازی کرد و به شرایط خوب قبل بازگرداند.
وزنه‌برداران رودرروی مرادی
مشکلات ریز و درشت وزنه‌برداری کم بود، که اعتصاب دسته جمعی وزنه‌برداران ملی‌پوش به‌خاطر شرایط بد و غیرقابل تحمل کمی و کیفی اردویی و اخراج برخواه سرمربی تیم ملی هم به آن اضافه شد. اتفاقی تلخ که تقریباً تیر خلاص بود بر پیکر نیمه ‌جان و در حال احتضار وزنه‌برداری. علی مرادی نیز به جای اینکه درد وزنه‌برداران را دوا کند با تهدید مجدد ملی‌پوشان معترض و جایگزین کردن سعید علی حسینی به جای برخواه به‌عنوان سرمربی، نمک روی زخمشان پاشید و اوضاع را وخیم‌تر از قبل کرد. با این خیال که شاید بتواند با این ترفند، معترضین را به اردو بازگرداند! اما نه تنها در اردوی گلستان معترضین ملی‌پوش اردو را تحریم کرده و در آن حضور نیافتند، بلکه شنیده می‌شود سعید علی حسینی هم گفته تا زمانی که قراردادش امضا نشود به هیچ وجه در اردوی تیم ملی بزرگسالان حاضر نخواهد شد! حالا به این شرایط اسفبار و مبهم وزنه‌برداری، ماجرای ابطال انتخابات و رأی تجدید نظر دیوان را هم اضافه کنیم، می‌بینیم که وزنه‌برداری ایران در چه وضع نابسامانی به سر می‌برد، اوضاع خرابی که هیچ اراده و عزمی هم برای تحول، ترمیم و بازسازی آن احساس نمی‌شود.

Page Generated in 0.0052 sec