printlogo


کد خبر: 248478تاریخ: 1401/3/28 00:00
ازبکستان، جوان‌تر از تیم امید ایران
فاجعه‌ای بزرگتر از حذف؛ دروغ

امیر اسدی 

تیم امید در شرایطی راهی مسابقات مقدماتی جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا در تاشکند شد که هدفش صعود بود و به موضوعی غیر از این فکر نمی‌کرد. بخصوص که در گروه ایران، تیم‌هایی چون ازبکستان، ترکمنستان و قطر حضور داشتند. شاگردان مهدوی‌کیا پیش از حضور در تاشکند، 2 بازی تدارکاتی هم مقابل عراق انجام دادند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنند.
تیم امید در بازی نخست مقابل قطر به تساوی یک بر یک رسید. دیدار دوم و در یک شگفتی عجیب، ایران با نتیجه 2 بر یک مغلوب ترکمنستان شد و در بازی پایانی نیز مقابل ازبکستان به تساوی یک بر یک رسید. با این نتایج، ازبکستان به عنوان تیم اول و ترکمنستان در قامت تیم دوم راهی مرحله نهایی شدند و ایران از صعود باز ماند.
بعد از حذف از رقابت‌ها، مسئولان و کادرفنی تیم امید در توجیه کسب این نتایج، بحث جوانگرایی را به راه انداختند و بارها در این باره صحبت کردند. مهدوی‌کیا هم از تیم جوانی که برای حضور در این رقابت‌ها آماده کرد، حرف زد و مدعی شد یکی از دلایل ناکامی تیم امید، آینده‌نگری او و همکارانش بوده است. با این حال آماری از مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیای زیر 23 سال در آمده که در نوع خود جالب است.
تیم امید ایران، بین تمام تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله مقدماتی، در جایگاه نهم جوان‌ترین تیم‌ها قرار گرفته است. بنابراین 8 تیم جلوتر از ایران -‌از نظر میانگین سنی- حضور داشتند و همین مسأله می‌تواند جالب توجه باشد. از سویی دیگر، نگاهی گذرا به لیست بازیکنان ازبکستان، قطر و ترکمنستان نشان می‌دهد که تیم امید ایران، آنقدرها هم جوان‌تر از بقیه نبوده و فقط حدود دو سال با قطر اختلاف سنی دارد.
میانگین سنی تیم امید ایران در این رقابت‌ها، 6/20 بود. این تیم بازیکنانی نظیر پارسا جعفری و محمد خدابنده‌لو را در اختیار داشت که 23 ساله هستند و در مسابقات مقدماتی المپیک نمی‌توانند ایران را همراهی کنند. در کنار اینها و مقایسه میانگین سنی ایران با رقبا، نکته‌های دیگری آشکار می‌شود که به هیچ‌وجه با مصاحبه‌های مهدوی‌کیا و همکارانش پیرامون جوانگرایی همخوانی ندارد.
میانگین سنی قطر 6/22 بود که از این حیث، این تیم باتجربه‌تر از بقیه بود. ترکمنستان با میانگین سنی 3/21 جوان‌تر از قطر بود و البته توانست به مرحله نهایی صعود کند. ایران با 6/20 در رده دوم تیم‌های جوان گروه قرار داشت و البته ازبکستان را در این بخش بالاتر از خود می‌دید. 
جالب اینکه میانگین سنی ازبکستان که به عنوان تیم اول گروه به مرحله بعد راه یافت و البته 6 گل هم به قطر زد، 5/20 بود. یعنی حتی جوان‌تر از ایران که داعیه جوانگرایی در این رقابت‌ها را داشت و هنوز هم دارد.
ازبکستان با مربیگری تیمور کاپادزه و تیمی جوان توانست با اقتدار صدرنشین گروه شود و حالا سؤال اینجاست که ایران چه چیزی کمتر از حریف خود داشت که موفق نشد مجوز حضور در مرحله نهایی را کسب کند؟ آیا کادرفنی تیم امید، نگاهی به سن و سال بازیکنان تیم امید ازبکستان انداخته‌اند که مدام ادعای جوانگرایی می‌کنند یا اینکه فقط برای توجیه شکست، چنین صحبت‌هایی به زبان می‌آورند؟ فاجعه بزرگتر از حذف، همین دروغی است که با عنوان توجیه شکست به خورد رسانه‌ها و مردم داده می‌شود. موضوعی که با کمی موشکافی می‌توان به اصل آن رسید.

Page Generated in 0.0060 sec