printlogo


کد خبر: 248442تاریخ: 1401/3/26 00:00
بهترین برنامه‌ تدارکاتی کدام است؟
فرصت کوتاه برای نجات تیم ملی

شکست و البته نمایش ناهماهنگ مقابل الجزایر زنگ خطری برای تیم ملی بود و در صورت تکرار چنین نمایشی در جام جهانی چیزی جز شکست‌های سنگین در انتظار فوتبال ایران نخواهد بود. اگر پیش از این برنامه‌های تدارکاتی جدی گرفته نمی‌شد، حالا همه به فکر پیدا کردن راه حلی برای کمک به تیم ملی هستند.
علی پروین، سرمربی دهه 70 تیم ملی پیشنهاد کرده که شروع لیگ بیست و یکم تا بعد از جام جهانی به تأخیر بیفتد تا تیم ملی در زمان باقی‌مانده به اردو برود؛ فرمولی که مربوط به دوران مربیگری پروین است و در فوتبال امروز منسوخ شده است. حضور طولانی بازیکنان در اردو کارآیی چندانی ندارد و حتی ممکن است آنها را از نظر بدنی و ذهنی مستهلک کند. از طرف دیگر آنها از شرایط مسابقه فاصله می‌گیرند، در حالی که برگزاری لیگ کمک می‌کند که آنها آمادگی‌شان را حفظ کنند. حتی اگر فرض کنیم که اردوی طولانی راه‌حل مؤثری است، اکثر بازیکنان تیم ملی که لژیونر هستند، اجازه شرکت در این اردو را پیدا نخواهند کرد و عملاً تأثیرش را از دست خواهد داد.
باید بپذیریم که تیم ملی فرصت‌هایش را از دست داده و تنها فرصت باقی‌مانده فیفا دی شهریور ماه است. فدراسیون فوتبال از حالا باید به فکر هماهنگی بازی‌های دوستانه در آخر تابستان باشد تا بتوان ضعف‌های تیم ملی را شناسایی و تا جای ممکن رفع کرد. مشکلات و محدودیت‌های هماهنگی بازی‌های دوستانه را همه می‌دانیم و سخت‌گیری روی سبک بازی حریفان تدارکاتی وسواس بیهوده است. حریفان اروپایی به‌دلیل برگزاری فشرده لیگ ملت‌ها در دسترس نیستند و تیم ملی چاره‌ای جز بازی با حریفان آفریقایی، امریکای جنوبی یا شمالی و حتی آسیایی ندارد. اولین بازی ایران در جام جهانی 30 آبان است و انتظار می‌رود که تیم ملی بتواند با هماهنگی سازمان لیگ پیش از این بازی اردوی کوتاهی برگزار کند. البته این اردو بدون لژیونرها خواهد بود، چرا که طبق تصمیم فیفا لیگ‌های اروپایی تا یک هفته مانده به شروع جام جهانی تعطیل نمی‌شود. اهمیت این اردوی کوتاه می‌تواند تقویت بدنی بازیکنان و برخی هماهنگی‌های دفاعی باشد. بعد از بازی الجزایر نیمکت اسکوچیچ لرزانتر از همیشه است و مصاحبه اخیر میرشاد ماجدی هم نتوانست تردیدها را برطرف کند. اگر در روزهای آینده سرمربی جدیدی برای تیم ملی انتخاب شود، طبعاً برنامه‌های تدارکاتی با هماهنگی او خواهد بود. به خاطر داریم که کی‌روش جزئی‌ترین موارد را هم برای کمک به موفقیت تیم ملی در نظر می‌گرفت و اگر او یا مربی سطح بالایی جانشین اسکوچیچ شود، قطعاً از این زمان کوتاه باقی‌مانده به بهترین شکل برای برنامه‌ریزی استفاده خواهد کرد.
 

Page Generated in 0.0058 sec