printlogo


کد خبر: 248427تاریخ: 1401/3/26 00:00
چالش بزرگ با کمیته برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی
احتمال انصراف ایران از سفر به قونیه

ایران ورزشی - بازی‌های کشورهای اسلامی مردادماه در قونیه برگزار می‌شود آن‌هم در شرایطی که بعد از لغو بازی‌های آسیایی هانگژو، این رویداد مهم‌تر از قبل شده است. بسیاری از فدراسیون‌های ایران حالا که تیم‌هایشان فرصت حضور در بازی‌های آسیایی را از دست داده‌اند، می‌خواهند تیم‌هایشان را راهی قونیه کنند تا ورزشکاران شرایط حضور در یک رقابت جدی را داشته باشند. این هدف باعث شد در این یکی دو ماه قبل، تمرینات تیم‌های اعزامی به بازی‌های کشورهای اسلامی با جدیت زیادی دنبال شود اما حالا چالشی به وجود آمده که ممکن است اعزام کاروان ایران به این بازی‌ها منتفی شود.
قرار است 270 ورزشکار از ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی شرکت کنند اما سهمیه‌ای که از سوی کمیته برگزاری بازی‌ها برای کادر فنی، پزشکی و سرپرستی به ایران داده شده، 70 کارت است که این تعداد نیمی از نیاز کاروان ایران است. برای حضور هر تیم در هر رویدادی، الگوی بین‌المللی وجود دارد اما برنامه کمیته برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی با الگوی بین‌المللی بسیار متفاوت است. همین مسأله باعث شده کادر سرپرستی کاروان ایران با مشکلاتی مواجه شوند.
اصغر رحیمی، سرپرست کاروان اعزامی ایران به بازی‌های کشورهای اسلامی در این رابطه می‌گوید: «ما با چالش جدی روبه‌رو هستیم چراکه کمیته برگزاری بازی‌ها بسیار غیرحرفه‌ای عمل می‌کند. حداقل در 10 مورد بسیار بچگانه با این کمیته مسأله داریم. البته مهم‌ترین مشکل ما کارت تخصیصی برای کادر فنی و سرپرستی است. می‌خواهند به ما 25 درصد سهمیه بدهند در حالی که اختصاص سهمیه مربیان، فرمول مشخصی دارد و میزبان بازی‌ها نمی‌تواند به‌صورت دلخواه رفتار کند. ما 270 ورزشکار داریم و طبق اصول بازی‌ها، 150 سهمیه برای مربیان می‌خواهیم اما 70 کارت به ما اختصاص داده‌اند.»
او ادامه می‌دهد: «این عدد یعنی اینکه برای تیم کشتی آزاد که 10 کشتی‌گیر دارد، باید یک کارت به آقای دبیر بدهیم و بگوییم از بین مربیان، یک نفر را انتخاب کن! کشتی را مثال زدم. ما 40 تیم از 20 فدراسیون داریم که قرار است در این بازی‌ها شرکت کنند که هم در بخش مردان و هم در بخش زنان هستند. برای مثال شنا، خانم‌ها را نداریم اما کشتی دو تیم با دو کادر مجزا داریم. یا در کاراته، تکواندو و سایر رشته‌ها، کادر زنان و مردان متفاوت است. خب این موضوعات خیلی ساده است و حتی کمیته بین‌المللی المپیک به این مسائل خیلی توجه دارد. برای مثال حتی اگر در یک رشته، یک ورزشکار خانم باشد، برای او یک سهمیه مجزا مربی خانم اختصاص می‌دهد اما کمیته برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی، این موضوعات را مورد توجه قرار نداده است. برای رشته‌های تیمی به ما کتابچه فنی داده‌اند و خودشان در کتابچه اعلام کرده‌اند که هر رشته تیمی، 7 نفر را به‌عنوان آفیشیال باید همراه داشته باشد. اما در عمل این عدد را رعایت نکرده‌اند. اگر بخواهیم این موضوع را مد نظر قرار دهیم، باید 28 کارت را به چهار رشته فوتبال، والیبال (زنان و مردان) و هندبال مردان اختصاص دهیم. با این حساب 40 کارت می‌ماند که باید بین 36 رشته تقسیم شود. حالا شما حساب کنید چطور باید تقسیم کنیم؟»
رحیمی با اشاره به واکنش‌هایی که کمیته ملی المپیک انجام داده، می‌گوید: «در نشست آنلاینی که داشتیم، اعتراض خود را در این رابطه اعلام کرده‌ایم. بیش از 30 صفحه نامه‌نگاری کرده‌ایم و گفته‌ایم که باید سهمیه ما اضافه شود. حدود 10 روز دیگر جلسه سرپرستان کاروان‌های اعزامی در قونیه برگزار می‌شود. می‌خواهیم در آن جلسه پیگیر این مسأله باشیم. اگر نتیجه بگیریم که چه بهتر. در غیر این صورت وقتی برگردم، در نشست ستاد عالی گزارش می‌دهم و درخواست می‌کنم که از حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی انصراف دهیم. چراکه با این شرایط و بدون مربی امکان حضور در بازی‌ها را نداریم.»
 

Page Generated in 0.0061 sec