printlogo


کد خبر: 248234تاریخ: 1401/3/23 00:00
اگر فرهاد نتیجه نگرفته بود 50 نفر برای نیمکتش صف بسته بودند
میثم بائو: قلعه‌نویی بهترین گزینه برای استقلال است

ایمان گودرزی 
 
میثم بائو پیشکسوت استقلال معتقد است که در فوتبال حرفه‌ای تصمیم فرهاد مجیدی کاملاً منطقی است و سرمربی خارجی که با شرایط فوتبال ایران آشنایی نداشته باشد در استقلال موفق نخواهد شد. او از مربیگری قلعه‌نویی در استقلال دفاع می‌کند.
  
استقلال در بلاتکلیفی به سر می‌برد، نظرتان در این مورد چیست؟
   قابل پیش‌بینی بود. تیمی که 2، 3 هفته قبل از پایان لیگ قهرمانی‌اش قطعی می‌شود باید از همان زمان برنامه فصل بعدش را بنویسد و به‌دنبال بازیکن و سرمربی باشد. می‌دانستم با این شرایط فرهاد از تیم می‌رود، این اتفاق برای هواداران غیر قابل باور بود. نمی‌شود از تصمیم فرهاد خرده گرفت، مطمئن باشید اگر فرهاد نتیجه نمی‌گرفت بی‌احترامی‌های زیادی به او می‌شد. این تصمیم‌ها در فوتبال حرفه‌ای طبیعی است. هیچ کس از آینده خبر ندارد، هر بازیکن و سرمربی حرفه‌ای به‌دنبال انتخاب و تصمیم بهتر است. در فوتبال مخصوصاً در ایران نباید احساسی تصمیم گرفت. مجیدی تیم را قهرمان کرد و خودش هم نخواست که بماند. کسی که دلش با تیم نباشد نتیجه نخواهد گرفت و باید از تیم جدا شود. همه دنیا همین داستان وجود دارد. خیلی از تیم‌ها را می‌بینیم که سرمربی تیم را قهرمان می‌کند و می‌رود و سرمربی بعدی که می‌آید تیم را باز هم قهرمان می‌کند. این روزها در فضای مجازی همه برای خود کارشناس شده‌اند و از بچه 10 ساله تا مرد 70 ساله همه نظر خودشان را می‌دهند و این موضوع نیز باعث ایجاد جو‌های منفی در اطراف تیم می‌شود.
ترس نتیجه نگرفتن در افکار گزینه‌های جانشینی فرهاد وجود دارد؟
    بحث ترس نیست. متأسفانه ما ایرانی‌ها حرفه‌ای فکر نمی‌کنیم. در ایران این باور غلط وجود دارد که باید به تیمی بروی که فصل قبل نتیجه نگرفته است. در صورتی که دیدیم گل‌محمدی بعد از برانکو که سه قهرمانی پیاپی داشت آمد و باز هم موفق شد. بعضی‌ها فکر می‌کنند نرفتن به تیم قهرمان از زرنگی آنهاست. به تیمی می‌روند که فصل قبلش نتیجه نگرفته تا اگر باز هم نتیجه نگرفتند کسی به آنها ایرادی وارد نکند. در ایران هیچ چیز حرفه‌ای نیست، در یک شب می‌بینیم یک بازیکن بدون تجربه سرمربی می‌شود. مطمئن باشید اگر فرهاد نتیجه نگرفته بود همین حالا 50 مربی برای هدایت استقلال صف کشیده بودند، اما حالا هیچ کس نیست! یک‌سری افراد خودشان را گزینه سرمربیگری استقلال می‌کنند که 6 ماه هم سرمربی نبوده‌اند، یا اینکه طرف تازه از تیمش اخراج شده است. کجای دنیا چنین رزومه‌ای خودش را مستحق نیمکت تیم قهرمان می‌داند؟ همین آقای استراماچونی به خاطر نتایج ضعیفی که در ایتالیا گرفت چندین سال در ایتالیا تیم نداشت. قانون دنیا این را می‌گوید که اگر نتیجه نگرفتید فصل بعد باید خانه‌نشین باشید اما در ایران نتیجه هم که نگیرید فصل بعد تیم داشتن شما تضمین شده است.
ترجیح شما برای هدایت تیم سرمربی داخلی است یا خارجی؟
    در ایران تنها کسی که می‌تواند تیم را جمع کند آقای قلعه‌نویی است که متأسفانه با گل‌گهر قرارداد دارد. اگر بنا بر آوردن سرمربی خارجی است باید کسی به ایران بیاید که با شرایط و حواشی فوتبال ایران آشنایی داشته باشد. اگر اینچنین نباشد مخصوصاً با قهرمانی بدون باخت فصل قبل حتی اگر کاپلو را هم بیاورند نتیجه نخواهد گرفت.
گزینه‌های داخلی از ترس نتیجه نگرفتن و محو شدن این مسئولیت را قبول نمی‌کنند؟
    در فوتبال ایران مگر کسی حذف شده است؟! منصوریان نتیجه نگرفت، نکونام فصل دوم با نساجی نتیجه نگرفت، می‌بینیم که همه در لیگ تیم دارند. در فوتبال ایران از این خبرها نیست، خیلی از سرمربی‌ها تیم را به دسته یک می‌برند اما باز هم فصل بعد تیم دارند. کسی در این فوتبال حذف نمی‌شود.
حاشیه‌های ایجاد شده این نگرانی را در بین هواداران به وجود آورده که تیم برای فصل بعد دچار افت بشود.
    تنها کسی که می‌تواند این حواشی را جمع کند آقای قلعه‌نویی است. هر کس دیگر با این شرایط به تیم بیاید به مشکل خواهد خورد. مثل آقای فکری که در استقلال نتیجه نگرفت و مشکلات و حواشی زیادی به‌وجود آمد. در فوتبال امروز ایران تعامل بین مدیریت و سرمربی حرف اول را می‌زند. سرمربی‌ها باید با مدیریت هماهنگ بوده و صبح تا شب برای تیم در حال برنامه‌ریزی باشند؛ اتفاقی که فصل گذشته بخوبی در استقلال شاهد بودیم. فرهاد این فصل مهره‌های خاصی نداشت اما دیدیم که با تعامل و مدیریت خوب آقای آجورلو نتیجه گرفتند. مطمئن باشید اگر مدیریت‌های قبلی در استقلال بودند فرهاد نتیجه نمی‌گرفت.
برای فصل بعد در کدام پست‌ها تیم احتیاج به تقویت دارد؟
    به نظر من این تیم فقط به یک مهاجم تمام‌کننده و یک بازیساز نیاز دارد. در بقیه پست‌ها بازیکنان خوبی داریم و با تقویت در پست‌هایی که گفتم می‌توانیم تیم کاملی داشته باشیم و امیدوارم هر کسی که سرمربی استقلال می‌شود بتواند تیم را در اوج نگه دارد و قهرمانی را تکرار کند.

Page Generated in 0.0046 sec