printlogo


کد خبر: 248218تاریخ: 1401/3/23 00:00
به بهانه انتخاب سرمربی جوانان ایران
تفـــــاوت بزرگ مــــــا و آنهـــــا

امیررضا همایون  
 
کمیته فنی فدراسیون فوتبال روز شنبه هفته جاری پس از کش و قوس‌های فراوان، عبدالصمد مرفاوی را به‌عنوان سرمربی تیم زیر 21 سال ایران منصوب کرد. اگرچه قطعی شدن این حکم نیاز به تأیید هیأت رئیسه فدراسیون دارد اما با توجه به انتخاب کمیته فنی باید این انتخاب را قطعی بدانیم. منتقدان به انتخاب مرفاوی معتقدند او تجربه لازم برای کار با تیم‌های پایه را ندارد. این همان آیتمی است که در فوتبال حرفه‌ای دنیا به آن توجه می‌شود. به همین دلیل کارنامه سرمربیان برخی کشورهای صاحب سبک فوتبال مانند آلمان، فرانسه و هلند را بررسی می‌کنیم.
آلمان
کریستین وورنز، هدایت تیم جوانان آلمان را برعهده دارد. او پیش از هدایت تیم زیر 21 سال آلمان سه سال سرمربی تیم نوجوانان بوخوم، شالکه 04 و اونترهاخینگ، 5/1 سال سرمربی تیم دوم آکسبورگ یکی از تیم‌های حاضر در بوندس‌لیگا و یک سال سرمربی رده زیر 19 سال مونیخ 1860 بود. وورنز همچنین پیش از رسیدن به نیمکت جوانان آلمان در مجموع 2 سال سرمربی زیر 18 ساله و 19 ساله‌های آلمان بود که نشان از طی کردن درجات مختلف مربیگری برای رسیدن به نیمکت تیم‌های پایه آلمان دارد.
انگلستان
اندی ادواردز، سرمربی تیم جوانان انگلیس هم مانند همتای آلمانی‌اش پیش از رسیدن به نیمکت زیر 21 سال سه شیرها در مجموع 13 سال به‌عنوان مربی پایه در تیم‌های زیر 18 سال آرسنال، لیتون اورینت و تیم زیر 19 سال انگلیس فعالیت کرده است. شاید یکی از دلایل موفقیت انگلیسی‌ها در رده‌های پایه انتخاب اصولی کادر فنی تیم‌ها باشد.
ایتالیا
آلبرتو بولینی که هم‌اکنون هدایت تیم نوجوانان آتزوی را برعهده دارد هم پیش از رسیدن به نیمکت تیم جوانان ایتالیا در مجموع سابقه شانزده سال حضور در تیم‌های پایه باشگاه‌های فوتبال ایتالیا را دارد. از جمله تیم‌هایی که بولینی هدایت آنها را پیش از هدایت ایتالیا برعهده داشته می‌توان به مودنا، لاتسیو، سمپدوریا و فیورنتینا اشاره کرد.
هلند
برت کونترمن پنجاه و یک ساله که در حال حاضر هدایت تیم زیر 21 سال لاله‌های نارنجی را برعهده دارد، هفده سال در فوتبال پایه حضور داشته و در تیم‌های پایه باشگاه‌هایی همچون زووله، نوئنته و تیم‌های زیر 18 و 20 هلند مربیگری کرده است که نشان از تجربه بالای این مربی در هدایت بازیکنان پایه دارد.
اسپانیا
حضور لوئیس دلافونته روی نیمکت تیم زیر 21 ساله لاروخا حکایتی مانند تیم المپیک ایران دارد. اسپانیا در رقابت‌های انتخابی المپیک اروپا موفق به کسب سهمیه المپیک در رشته فوتبال شد. شاگردان لوئیس دلافونته یعنی تیم زیر 21 ساله خودش را با برخی بازیکنان بزرگسال اسپانیایی به توکیو اعزام کرد. حاصل این اعتماد به جوانان سرانجام مدال نقره بازی‌های المپیک را برای اسپانیا به ارمغان آورد. شاید حضور این مربی در فوتبال به 10 سال هم نرسد اما با کسب مدال نقره المپیک خودش را جاودانه کرد.
فرانسه
سابقه حضور برنار دیومد، سرمربی فعلی زیر 21 ساله خروس‌ها شاید به پنج سال هم نرسد اما در طول سه سالی که در فوتبال پایه حضور داشته سرمربی تیم‌های ملی زیر 17 سال، 18 سال و 19 سال فرانسه بوده است که نشان می‌دهد کشورهای صاحب سبک برخلاف کشورمان به رده‌های پایه نگاه نتیجه‌گرایانه ندارند.
ژاپن و کره جنوبی
دو کشور آخر لیست ما کره جنوبی و ژاپن هستند. تیم‌هایی که در هر رده‌ای حریف مستقیم یوزهای ایرانی هستند. جالب اینکه این دو کشور هم از روش کشورهای اروپایی برای تعیین سرمربی رده‌های پایه استفاده می‌کنند. انتخابی که باعث رقم خوردن تفاوت‌ها در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا می‌شود. شاید اگر فدراسیون فوتبال در سال‌های گذشته برای تیم‌های پایه مانند تیم‌های دیگر آسیایی از مربیان متخصص در حوزه پایه استفاده می‌کرد، ایران جام ملت‌های 2019 را با قهرمانی به پایان می‌رساند.

Page Generated in 0.0058 sec