printlogo


کد خبر: 248205تاریخ: 1401/3/22 00:00
ایران - الجزایر؛ به یاد مسابقه فراموش نشدنی در آزادی
خاطره‌بازی با حریف ۴۱ ساله

بالاخره طلسم دیدارهای تدارکاتی ایران امشب شکسته می‌شود. تیم ملی کشورمان اولین بازی دوستانه خود پس از انجام مراسم قرعه‌کشی جام جهانی را برگزار خواهد کرد. بعد از اینکه حریفان خود را در قطر شناختیم، همه بر این باور بودند که اگر تیم ملی به خوبی حمایت شود و دیدارهای تدارکاتی مناسبی برایش فراهم آید شاید بتوانیم به رؤیای صعود از گروه خودمان جامه عمل بپوشانیم ولی مهم‌ترین فرصت برگزاری مسابقات تدارکاتی که خرداد‌ماه بود و می‌توانستیم در آن ۳ بازی مطلوب انجام بدهیم را به دلایل مختلف از دست دادیم و حالا فقط باید به تقابل مقابل الجزایر بسنده کنیم. دیدار با تیمی که البته پیرامون استفاده از نفرات اصلی‌اش هم هنوز حرف و حدیث وجود دارد.
سابقه رویارویی ایران و الجزایر به ۴۱ سال قبل می‌رسد و البته در رابطه با دو مسابقه دو تیم همچنان حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد.
 
 رویارویی عجیب
ایران و الجزایر اولین‌بار تیر‌ماه سال ۱۳۶۰ به مصاف یکدیگر رفتند. مسابقه‌ای که در کشور لیبی برگزار شد و الجزایری‌ها توانستند با یک گل ما را شکست بدهند. البته این دیدار در تاریخ فیفا به عنوان مسابقه رسمی ثبت نشده چون فدراسیون فوتبال کشورمان در آن مقطع مدعی شده بود تیمی که فرستاده شد، تیم منتخب نیروهای مسلح کشورمان بود نه تیم ملی! این ماجرا بالغ بر ۲۰ سال بعد هم دوباره به شکلی دیگر تکرار شد. 
ما اسفند سال 1380 در تورنمنت چهارجانبه به میزبانی مراکش به مصاف الجزایر رفتیم و بازی در وقت‌های قانونی و اضافه با تساوی بدون گل خاتمه پیدا کرد اما توانستیم در ضربات پنالتی آنها را شکست بدهیم. ایران مسابقه را برد اما از این بازی هم به عنوان تقابل رسمی دو تیم یاد نمی‌شود چون ظاهراً الجزایری‌ها پیش از آغاز تورنمنت مذکور مدعی شده بودند با تیم دوم خودشان به مراکش سفر می‌کنند.
 
مسابقه فراموش نشدنی
قطعاً مهم‌ترین و جذاب‌ترین بازی ایران و الجزایر به مهرماه سال ۱۳۷۰ برمی‌گردد. جدالی در چهارچوب رقابت‌های جام بین قاره‌ای که آن سال به صورت رفت و برگشت در تهران و الجزیره برگزار شد. ما در مسابقه رفت میزبان بودیم و تیم ملی در یکی از بهترین نمایش‌های خود تحت هدایت علی پروین توانست الجزایر را که آن زمان از وجود بازیکنان بزرگی همچون رباح ماجر سود می‌برد، در حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر با نتیجه دو بر یک شکست بدهد. محمد پنجعلی کاپیتان ارزشمند فوتبال ایران در آن مسابقه برای همیشه با عرصه ملی خداحافظی کرد و مجید نامجومطلق یکی از بهترین نمایش‌های تاریخ فوتبال خود را به رخ کشید. صمد مرفاوی هم شب بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و توانست هر دو گل ما را وارد دروازه الجزایر کند.
البته در بازی برگشت شرایط طبق تصور ما پیش نرفت و با یک گل شکست خوردیم تا در نهایت الجزایر قهرمان جام بین قاره‌ای شود.
  
پیروزی به لطف سردار و طارمی
تیم ملی ایران در فروردین‌ماه ۱۳۹۷ هنگامی که خود را برای حضور در جام جهانی روسیه آماده می‌کرد نیز یک جدال دوستانه با الجزایر برگزار کرد مسابقه‌ای که به میزبانی اتریش برگزار شد و شاگردان کارلوس کی‌روش توانستند با اتکا بر گلزنی سردار آزمون و مهدی طارمی الجزایر را شکست بدهند. کلاً این دو تیم همواره جدال‌های پایاپایی داشته‌اند و به احتمال زیاد امشب هم شاهد نبردی نزدیک و پر برخورد خواهیم بود.
 
 
داستان عجیب حریفان تدارکاتی تیم ملی
حتی اگر پول بدهیم، بازهم با ما بازی نمی‌کنند
اگرچه انتقادات زیادی به عملکرد فدراسیون در یافتن حریفان تدارکاتی برای تیم ملی وارد است و بخش زیادی از این نقد‌ها هم درست به نظر می‌رسد چون اصلاً نمی‌توان تصور کرد فرصت ایجاد شده در خرداد ماه به همین راحتی از دست‌مان رفته باشد ولی برخی مسائل هم وجود دارد که از اختیار مدیران فوتبالی خارج است. یکی از همراهان تیم ملی در اردوی قطر پیرامون مشکلات اخیر می‌گوید: « ما طی روزهای حضور در دوحه با چند مقام مسئول فدراسیون‌های مختلف که تیم‌شان به جام‌جهانی راه پیدا کرده پیرامون بازی‌های تدارکاتی صحبت کردیم و به این واقعیت مهم رسیدیم که حتی اگر به لحاظ مالی مشکلی هم نداشته باشیم باز نمی‌توانیم شرایط برای انجام دیدارهای تدارکاتی را به همین راحتی فراهم کنیم چون رقبای‌مان می‌گویند اگر با ایران بازی کنیم با توجه به تحریم‌های بانکی برای نقل و انتقال پول دچار مشکل می‌شویم و عملاً نمی‌توانیم از منافع مالی این دیدار استفاده کنیم، روی همین اصل ترجیح می‌دهیم سراغ حریفانی برویم که چنین مسائلی را نداشته باشند.»
 

 


Page Generated in 0.0050 sec