printlogo


کد خبر: 248172تاریخ: 1401/3/22 00:00
بررسی عملکرد تیم‌ها در لیگ بیست و یکم
جدایــــی ستاره‌هـــــــا

آنالیز
جعفر برزگر   
 
وقتی در پایان فصل قبل بازیکنانی مثل مهدی قایدی، دیاباته، مسعود ریگی، میلیچ و نادری از استقلال جدا شدند این نگرانی میان برخی از هواداران آبی‌ها ایجاد شد که فرهاد مجیدی چطور می‌خواهد جای خالی آنها را پر کند. سرمربی استقلال که تیم را با نظر نهایی خودش بسته بود با جذب جعفر سلمانی، زبیر نیک‌نفس، امیرحسین حسین‌زاده، امین قاسمی‌نژاد، یامگا، ژستد، جلالی و صادقی نقاط ضعف تیمش را پوشش داد.
 
چهار بازیکن کلیدی
مهدی‌پور هافبک میانی آبی‌های پایتخت به همراه امیرحسین حسین‌زاده در تمام بازی‌های فصل به میدان رفت. مهدی‌پور با 2654 دقیقه حضور بیشترین دقایق حضور در میدان را به خود اختصاص داد و با هفت پاس گل بهترین پاسور تیمش بود. حسین‌زاده هم هشت گل زد و دو پاس گل داد. اما کوین یامگا با 10 گل زده، ضمن عنوان بهترین گلزن استقلال شش پاس گل هم داد. البته باید به عملکرد بسیار خوب سیدحسین حسینی هم اشاره کرد که با 2258 دقیقه حضور در میدان 9 گل دریافت کرد.
 
دو بازیکن 14 کارت زرد
از میان 31 بازیکنی که برای استقلال به میدان رفتند دو بازیکن بیشترین کارت زرد را دریافت کردند. محمدحسین مرادمند و زبیر نیک‌نفس هر کدام هفت مرتبه از داوران بازی‌های‌شان اخطار گرفتند.
 
بدون باخت
ساختار دفاعی استقلال در تمام فصل که تا حدودی برگرفته از تفکرات مربی ایتالیایی هم بود باعث شد این تیم به یک رکورد جدید و بی‌سابقه دست پیدا کند. آ‌نها در تمام 30 هفته لیگ شکست را تجربه نکردند. از طرفی آنها با 10 گل خورده عنوان بهترین خط دفاعی را هم به خود اختصاص دادند که از این بابت هم رکورد جدیدی را به دست آوردند.
 
ممانعت از بازی خارجی‌ها و داستان باینامو
دقایقی قبل از بازی استقلال با گل‌گهر در هفته ششم اعلام شد کوین یامگا و رودی ژستد دو بازیکن خارجی استقلال اجازه بازی مقابل تیم امیر قلعه‌نویی را نخواهند داشت. اگرچه در همان موقع این خبر سر و صدای زیادی کرد‌ اما بعداً مشخص شد سازمان لیگ استقلالی‌ها را در جریان قرار داده بود. به طوری که فریبرز محمودزاده مدیر نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال ایران مدعی شد: «در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۰ سازمان لیگ در نامه‌ای رسمی و محرمانه به باشگاه استقلال اعلام کرد مجوز موقت و مشروط این دو بازیکن به‌دلیل عدم ارائه تضامین بانکی لغو شده است. حتی به‌صورت شفاهی نیز به عوامل باشگاه استقلال این موضوع یادآوری شد. باشگاه استقلال نسبت به تذکرهای قانونی سازمان لیگ بی‌توجهی کرد.»
بعد از همان بازی استقلالی‌ها و دو تیم دیگر نسبت به حضور غیرمجاز اریک باینامو بازیکن خارجی گل‌گهر معترض شدند که در نهایت پس از بررسی‌های زیاد نتیجه بازی صفر-صفر آنها تغییر و استقلال 3-صفر برنده شد.
 
نیمکت‌نشینی مظاهری
دروازه‌بانی که فصل قبل در 19 بازی از 30 مسابقه استقلال در لیگ به‌عنوان بازیکن ثابت به میدان رفته بود این فصل به شکل باورنکردنی نیمکت‌نشین شد. مظاهری که قبل از شروع فصل قصد جدایی داشت و حتی گفته می‌شد مذاکراتی هم با سپاهانی‌ها داشته در نهایت به استقلال برگشت.
 از طرفی او واکنش‌هایی هم به‌دلیل دریافت نکردن مطالباتش داشت و همه اینها باعث شد فرهاد مجیدی او را به‌عنوان دروازه‌بان دوم در بعضی بازی‌ها داخل لیست قرار ندهد. مظاهری فقط در بازی دوم به‌دلیل مصدومیت حسینی از دقیقه هشتم جای او را گرفت. 
محیدی حتی در سه بازی از علیرضا رضایی به‌عنوان نفر اول دروازه‌اش استفاده کرد. در نهایت هم مظاهری از استقلال جدا شد و همان‌طور که گفته می‌شد به سپاهان رفت.
 
حذف مقابل نساجی در جام حذفی
استقلال در اولین بازی حذفی‌اش مقابل تیم لیگ دویی نود ارومیه قرار گرفت و در حالی که تا دقیقه 88 از میهمانش عقب بود و فقط دو دقیقه تا خلق شگفتی از سوی حریف فاصله داشت ضربه سر آرمان رمضانی بازی را به وقت‌های اضافی و ضربات پنالتی کشاند که شاگردان مجیدی در نهایت با پیروزی 4-2 به مرحله بعد صعود کرده و حریف پیکان شدند. شاگردان مجیدی این بازی را هم با تک‌گل ارسلان مطهری در دقیقه 2+90 برنده از زمین خارج شدند تا حریف نساجی در مرحله یک‌چهارم نهایی باشند. مسابقه‌ای که در تهران برگزار شد و در پایان 120 دقیقه برنده نداشت و نساجی توانست با شکست استقلال در ضربات پنالتی ضمن خلق شگفتی اولین و آخرین شکست آنها را در فصل فوتبالی‌شان رقم بزند.
 
شروع صدرنشینی از هفته یازدهم
استقلال در فصلی که گذشت رکوردهای زیادی را به‌نام خود ثبت کرد. آنها بعد از پیروزی 3- صفر  مقابل شهرخودرو در هفته یازدهم به صدر جدول رفتند و تا پایان لیگ هم جای خود را به هیچ تیمی ندادند.
 
خریدهای نیم‌فصل دوم
هر چقدر در نیم‌فصل اول بعضی از خریدهای این تیم مثل بابک مرادی، رشید مظاهری و امین قاسمی‌نژاد نتوانستند انتظارات فنی سرمربی‌شان را برآورده کنند در عوض فرهاد مجیدی در نیم‌فصل دوم با به خدمت گرفتن رافائل داسیلوا، عزیزبک امانوف و صالح حردانی تا حدود زیادی تیمش را تقویت کرد و آنها بازی‌های قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشتند.
 
سرباز شدن یزدانی و مرادمند
بعد از بازی با تراکتور در هفته هجدهم بود که محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی به‌دلیل پایان مهلت‌شان از سوی حوزه نظام وظیفه باید به خدمت سربازی اعزام می‌شدند. اتفاقی که با پیوستن آنها به ملوان رنگ واقعیت به خود گرفت. سازمان نظام وظیفه در همین زمینه اطلاعیه کلی صادر کرد که در بخشی از آن این‌طور آمده بود: «در خصوص بازیکنان ورزش فوتبال، آقایان محترم سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند، با توجه به اینکه مجوز فعالیت ورزشی آنها برابر مقررات در باشگاه ورزشی استقلال به پایان رسیده است نامبردگان باید در زمان اعزام تعیین شده قبلی تاریخ یکم اسفند ماه 1400، به خدمت دوره ضرورت اعزام گردند. البته این ورزشکاران می‌توانند فعالیت ورزشی خود را در یگان‌های نیروهای مسلح ادامه داده و در صورت درخواست وزارت ورزش و جوانان و دعوت آنها به تیم ملی، شرکت آنان در اردوها و بازی‌های تیم ملی بلامانع است.»

 


Page Generated in 0.0046 sec