printlogo


کد خبر: 248164تاریخ: 1401/3/22 00:00
بارسلونا، نیوولز، لیگ برتر، MLS یا پاری‌سن‌ژرمن
حرکت بعدی لیونل مسی کدام است؟
تیم بعدی لیونل مسی کجاست؟ فوق‌ستاره آرژانتینی یک فصل دیگر با پاری‌سن‌ژرمن قرارداد دارد اما تردیدهای زیادی درباره آینده او وجود دارد و ESPN به پنج گزینه پیش روی او پرداخته است.

گزینه یک: بازگشت به بارسلونا
یک سال در فوتبال زمان زیادی است بخصوص در بارسلونا. آیا مسی می‌تواند در 36 سالگی به بارسلونا برگردد و یک وداع باشکوه با این تیم داشته باشد. خوان لاپورتا، رئیس بارسا، گفته مسی تنها به‌عنوان بازیکن آزاد می‌تواند به تیمش برگردد یعنی تابستان آینده بنابراین تصمیم در این باره بر عهده ژاوی است.
مربی بارسلونا در تلاش برای ساختن بارسلونا از پایه است و اگرچه ممکن است به خاطر شرایط مالی باشگاه تصمیم‌های استثنایی گرفته شود اما اساس کار بر استفاده از بازیکنان جوان و باانگیزه است اما مسی، مسی است و کارهایی که او در بارسلونا کرده مثل زدن 672 گل در 778 بازی و رکوردشکنی‌های هفتگی شاید هرگز تکرار نشود. علاوه بر این در تیم ملی آرژانتین نشان داده -اگر در پاری‌سن‌ژرمن ثبات نداشته- که توانایی‌هایی دارد که دیگران خوابش را می‌بینند. رابطه‌اش با ژاوی فوق‌العاده است، اگر بخواهد بیاید و مسأله دستمزدش مطرح نباشد، نمی‌شود به او نه گفت.  اما از طرفی احساس می‌شود فصل مسی به‌عنوان بازیکن در بارسا به پایان رسیده. او دیر یا زود به این شهر بر می‌گردد اما شاید وقتی کفش‌هایش را آویزان کرده باشد. خودش گفته دوست دارد مدیر ورزشی شود اما باید دید ماجرای پرجنجال بارسلونا در 12 ماه آینده به کجا می‌کشد.
 
گزینه 2: انتقال به لیگ برتر
لیگ برتر به مسی پول و رقابتی جدید می‌دهد اما باید دید آیا او در این مقطع از دوران حرفه‌ای، اینها را می‌خواهد یا نه. حتی در انگلیس هم چند تیم از عهده دستمزد او بر می‌آیند مثل منچسترسیتی، منچستریونایتد، چلسی و نیوکاسل. به خاطر پپ گواردیولا، تکسیکی بگیریستاین و فران سوریانو همیشه رفتنش به سیتی مطرح بوده اما دیگر نیست. مقامات سیتی همیشه از آمدن او استقبال می‌کردند اما در تابستان سخت گذشته پیدایشان نشد. سیتی روی مهاجمان جوان، جک گریلیش و ارلینگ هالند سرمایه‌گذاری کرده و بعید است رویه‌اش را عوض کند. منچستریونایتد هم دیگر قصد خرید فوق‌ستاره ندارد، برای پل پوگبا، الکسیس سانچس و کریستیانو رونالدو پول زیادی دادند اما بهره کافی نبردند. ریچارد آرنولد، مدیر اجرایی باشگاه بعد از اد وودوارد در تلاش برای ساختن یک تیم متعادل برای اریک تن هاخ است بعد از نزدیک به یک دهه جذب‌های اشتباه. آمدن مسی هیجان‌انگیز است اما یک تصمیم کوتاه مدت دیگر به حساب می‌آید که موفقیتی پشتش نیست. پول جدید نیوکاسل و مالکان جدید چلسی هم هست اما بعید است مسی به لیگ برتر برود.
 
گزینه 3: بازی در خانه، نیوولزاولدبویز
در طول سال‌ها مسی همیشه از آرزوی بازی در جایی صحبت کرده که فوتبالش را در آن شروع کرد، بازگشت به شهرش روساریو و بازی در نیوولز که در 13 سالگی از آن جدا شد. اما این ایده بهتر است همان آرزو بماند چون هر چه امکانش نزدیک‌تر می‌شود، وقوعش دورتر می‌شود. از زمان درگیری با بارسلونا، هوادارانش در وطن این‌طور برداشت کردند که اولویت او تیم ملی شده اما به دلایل متعدد این به معنای میل او برای بازی در لیگ کشورش نیست.
اول اینکه باید دید از فوتبال آرژانتین لذت می‌برد. هر بار که به کشورش برگشته از استاندارد زمین‌های امریکای جنوبی به‌شدت انتقاد کرده. در سبک فوتبال او که علاوه بر نتیجه، زیبایی هم اهمیت زیادی دارد، نقش زمین پررنگ است. او هرگز برای «پیروزی به هر قیمت» بازی نکرده که در امریکای جنوبی مرسوم است. دوم خانواده‌اش هستند. روساریو شاید زادگاه او باشد اما برای بچه‌هایش معنای خاصی ندارد، آنها عاشق بارسلونا هستند و از پاریس هم خوششان آمده. بازیکنان اهل امریکای جنوبی که دوران طولانی در اروپا هستند، در بازگشت به خانه با بچه‌هایشان دچار مشکل می‌شوند. قاره شاید برای پدر، خانه باشد اما برای فرزندها نیست که به این سطح از خشونت اجتماعی عادت ندارند. مثلاً امرسون رویال از تاتنهام در بازگشت به برزیل و تعطیلات، درگیر یک تیراندازی شدید شد. به خاطر جایگاه مسی، مخفیگاهی برای او و فرزندانش نیست بخصوص در شهر کوچکی مثل روساریو. بنابراین اگر نخواهد در اروپا بازی کند،امریکا محتمل‌ترین سناریو است.
 
گزینه 4: انتقال به MLS
شایعه‌ای به‌شدت جان گرفته که معلوم نیست چقدر صحت دارد: مسی به اینتر میامی می‌رود. مسی این احتمال را در ژانویه 2018 تقویت کرد وقتی به دیوید بکام، یکی از مالکان باشگاه، نامه تبریک فرستاد بعد از آنکه اجازه بازی از سال 2020 را پیدا کردند.
همین سه هفته پیش دوباره خبری در این مورد منتشر شد که مسی از تابستان سال آینده به اینترمیامی می‌رود و 35درصد در این باشگاه سهامدار می‌شود، خبر تکذیب شد اما احتمال رفتن او وجود دارد.
مسی در میامی بیچ یک ملک به ارزش 7/6 میلیون دلار دارد و آنجا برایش ایده‌آل است برای اینکه دو سه سال آخر بازی‌اش را سپری کند قبل از آنکه نقشی مدیریتی در بارسلونا داشته باشد. رفتن او به میامی و MLS شهرت و اعتبار می‌بخشد قبل از آنکه جام جهانی 2026 به میزبانی مشترک امریکا، کانادا و مکزیک برگزار شود. از طرف دیگر، MLS بازیکنان مشهور زیادی را خود دیده از بکام و تیری آنری گرفته تا زلاتان ابراهیموویچ. بنابراین حتی اگر ده‌ها میلیون دلار دستمزد بگیرد-چند برابر ژردان شاکری شیکاگو فایر که در حال حاضر پردرآمدترین بازیکن لیگ است- ارزشش را دارد. اما مسی همیشه با بهترین‌ها رقابت کرده و لیگ امریکا حوصله خیلی از فوق‌ستاره‌ها را سر برده. بکام و مدیران اینترمیامی تلاش خودشان را می‌کنند.
 
گزینه 5: ماندن در پاری‌سن‌ژرمن
وقتی مسی در تابستان گذشته با قرارداد آزاد به پاریس رفت، باشگاه فرانسوی می‌خواست او را برای سه سال نگه دارد. در نهایت به دو سال راضی شد با بند تمدید قرارداد یکساله حالا اما می‌خواهند او را برای سه سال حفظ کنند. بستگی زیادی دارد به اینکه فصل دومش در پایتخت فرانسه چطور سپری شود و این امید وجود دارد اگر مسی از فصل بعد لذت ببرد، در این تیم بماند. در فصل اولش پایین‌تر از حد انتظار بود چون زمان لازم داشت تا با زندگی و تیم جدید منطبق شود و او نتوانست به اندازه‌ای که در بارسلونا گل می‌زد، موفق باشد؛ در نهایت در 34 بازی 11 گل زد و 15 پاس گل داد. اما فصل را خوب تمام کرد و خودش گفته انتظار دارد فصل دوم برایش بهتر باشد. اگر این‌طور شود و انگیزه‌اش بالا برود و به کمک تیم بتواند یک قهرمانی دیگر در اروپا به دست آورد، شانس ماندنش زیاد است. او از نظر مالی برای پاری‌سن‌ژرمن عالی است و یک فصل دیگر پول بیشتری به همراه دارد. مثلث مسی، نیمار، امباپه(MNM) ارزش تیم را در بازار بالا برده و از نظر باشگاه ماندن مسی برای فصل سوم خیلی مهم است. پاری‌سن‌ژرمن هم باور دارد با مسی شانس خیلی بیشتری برای قهرمانی در اروپا دارد تا بدون او.
 

 


Page Generated in 0.0060 sec