printlogo


کد خبر: 248158تاریخ: 1401/3/22 00:00
فاتحه این فوتبال را بخوانید
اشجاری: برای صعودچوکا، همه یکدل بودیم

گفت‌و‌گو
امیر اسدی     
 
حسن اشجاری را می‌توان در زمره مربیان جوان اما آینده‌دار فوتبال ایران قرار داد؛ مدافع - هافبک سال‌های دور ملوان، ذوب‌آهن، سپاهان و استقلال که چند فصلی است مربیگری را آغاز کرده و البته موفقیت‌های بسیاری هم به دست آورده که آخرینِ آن صعود به چوکای تالش به لیگ دسته اول است. اشجاری که سابقه همکاری موفق با شهرداری آستارا و شهرداری فومن را نیز در کارنامه دارد، درباره پروسه صعود چوکا صحبت می‌کند و البته حمایتی که از سوی مالک و مدیرعامل باشگاه محبوب شمالی صورت گرفته است. او معتقد است برای فصل بعد، برنامه‌ریزی چوکا باید ابتدا بقا و ثبات در لیگ یک باشد و سپس صعود به لیگ برتر. به بهانه صعود چوکا سراغ اشجاری جوان رفتیم تا صحبت‌های او را درباره این موفقیت بزرگ بشنویم.
 
دوست داریم درباره پروسه صعود چوکا به لیگ یک صحبت کنید. چه مراحلی را طی کردید و چه اتفاقاتی را رقم زدید که در پایان موفق شدید؟
من ابتدای فصل سرمربی سپیدرود بودم و با این تیم نتایج خوبی هم به دست آوردم اما مالک جدید آمد و او هم علاقه‌مند بود تا تغییراتی انجام بدهد. بعد از اینکه با سپیدرود در 3 بازی نخست نیم‌فصل دوم 7 امتیاز کسب کردم، تشخیص دادند که من نباشم و مربی دیگری را استخدام کنند. من هم روی چوکا شناخت داشتم و مسئولان این باشگاه ابتدا هم مرا مدنظر داشتند. آنها دوباره پیشنهاد همکاری دادند و فکر می‌کنم روز سوم یا چهارم فروردین‌ماه امسال بود که همکاری را آغاز کردیم.
هدف‌تان از این همکاری، صعود به لیگ یک بود؟
باور کنید جلسه من با آقای نامداری و مدیرعامل محترم باشگاه فقط 20 دقیقه طول کشید. خیلی زود به توافق رسیدیم و من کارم را شروع کردم. زمانی که هدایت چوکا را به دست گرفتم، تیم در رده چهارم جدول حضور داشت و در فاصله 5 امتیازی با صدرنشین که شهرداری بندرعباس بود. تیم 20 روز تمرین نکرده بود و برخی از بازیکنان نیز میل به رفتن و جدایی 
 
 
 
داشتند. همان ابتدا سعی کردیم رفاقت و دوستی را حاکم کنیم تا آرامش به تیم تزریق شود. به واسطه همین کار هم دنبال بازگشت به جمع مدعیان بودیم. اولین بازی ما مقابل اورکی اسلامشهر در خانه حریف بود. چوکا نیم‌فصل اول در خانه 3 بر صفر مقابل این تیم شکست خورده بود. ما در زمین حریف به تساوی صفر بر صفر رسیدیم و فرصت 8 روزه‌ای داشتیم تا تیم را بیشتر هماهنگ کنیم. بازی دوم را 3 بر یک بردیم و همین روند را حفظ کردیم. شهرداری بندرعباس هم 3، 4 هفته به تساوی رسید و ما هم رقبا را شکست دادیم و در نهایت 4 بازی مانده بود که به صدر جدول رسیدیم.
و این صدرنشینی را تا پایان حفظ کردید.
دقیقاً. ما صدر جدول را از دست ندادیم و یک هفته مانده به پایان و با اختلاف 4 امتیاز توانستیم به لیگ یک صعود کنیم.
فکر می‌کنم دومین صعود خودت به لیگ یک بود. درست است؟
دومین صعود به لیگ یک بود اما اگر در شهرداری فومن هم آن اتفاقات رخ نمی‌داد می‌توانستیم با آن تیم هم صعود کنیم. آن زمان مسابقات دو مرحله‌ای بود و ما در دور نخست با 8 امتیاز اختلاف صدرنشین بودیم اما برای دور دوم تغییراتی ایجاد کردند و مالک تصمیم گرفت ما نباشیم وگرنه می‌توانستیم با فومن هم به لیگ یک برسیم.
باشگاه چوکا از زمانی که علی نامداری مالکیتش را بر عهده گرفته، مشکلات مالی گذشته را حس نکرده و از نظر امکانات نیز در شرایط مطلوبی قرار دارد. این حمایت‌ها چقدر در صعود چوکا نقش داشت؟
از زمانی که ما به چوکا اضافه شدیم، موضوع خوبی که اتفاق افتاد، همین امکانات بود. ما درخواست غیرمعقولانه‌ای نداشتیم، مالکیت محترم باشگاه و مدیرعامل، آقای علی رضایی هم سعی کردند شرایط را مهیا کنند. ضمن اینکه در باشگاه همه با هم یکدل بودیم و دوست داشتیم صعود کنیم. آن هم بدون توجه به تنش‌ها و حواشی. همه ما سعی کردیم با عملکردمان به حواشی دامن نزنیم.
پرداخت‌ها انجام شده است؟
مدیریت باشگاه 70 درصد از قراردادها را پرداخت کرده‌اند. 30 درصد مانده و پاداش صعود که فکر نمی‌کنم مشکلی برای پرداخت آن هم وجود داشته باشد.
هدف‌تان در لیگ یک را ترسیم کرده‌اید؟ آیا می‌توانید به لیگ برتر صعود کنید؟
 
خیلی منطقی نیست از الان حرف از صعود بزنیم. هنوز صحبت جدی با مالکیت محترم باشگاه، آقای نامداری و مدیریت نداشته‌ایم تا بدانیم چشم‌انداز چوکا چیست. ماندن چوکا و تثبیت جایگاهش در لیگ یک، می‌تواند یکی از هدف‌ها باشد. حالا در این مسیر اگر هم شانس صعود داشتیم که چه بهتر. چیزی دور از دسترس نیست. ضمن اینکه خودم هم آدم جاه‌طلبی هستم و در هر تیمی سعی می‌کنم بهترین نتایج را بگیرم.
شما سابقه بازی برای استقلال را هم دارید. درباره جدایی فرهاد مجیدی و انتخاب جانشین او هم صحبت کنید. بهترین گزینه چه کسی است؟
بهترین گزینه جواد نکونام است. حالا که ماجرای حضور او منتفی شده، امیر قلعه‌نویی اگر قبول کند می‌تواند گزینه خوبی باشد.
مربی خارچی چطور؟ مثلاً آندره‌آ استراماچونی؟
الان همه می‌گویند استراماچونی. درست است او خوب کار کرده، نتیجه گرفته اما نگذاشتند کارش را ادامه بدهد. الان چه تضمینی است که او برگردد و همان فوتبال زیبا و نتایج خوب را به نمایش بگذارد؟ با توجه به رکوردی که فرهاد مجیدی از خود بجا گذاشته، هوادار فقط با قهرمانی آرام می‌گیرد و راضی می‌شود. ضمن اینکه باید به مربی خارجی زمان بدهی تا با روحیات بازیکنان آشنا شود. به همین دلیل معتقدم مربی خارجی در این مقطع به کار استقلال نمی‌آید.
خب از میان ایرانی‌ها هم نکونام قبول نکرد، قلعه‌نویی با گل‌گهر قرارداد دارد و دیگر گزینه‌ای در حد و اندازه‌های استقلال باقی نمی‌ماند.
من معتقدم آنهایی که بجز نکونام و قلعه‌نویی کاندیدا هستند، نمی‌توانند حواشی را کنترل کنند. این حواشی، بزرگانی چون منصوریان و فکری را له کرد، وای به حال اینها.
مشکل همین است که فضای مجازی نقش ویژه‌ای در تصمیمات باشگاه دارد.
همینطور است. متأسفانه من شنیدم که یکی از گروه‌ها یا صفحه‌های مجازی باعث شد تا نکونام به استقلال نیاید. باید فاتحه فوتبال را خواند. درست است باید به خواسته هوادار احترام گذاشت اما قرار نیست آنها در کارها و تصمیمات باشگاه دخالت و یک مربی را از حضور در تیمی منصرف کنند. استقلال فصل قبل با آرامشی که مدیون مدیریت است، قهرمان شد اما حالا بهترین زمان نقل و انتقالات را از دست داده. یعنی دوباره روز از نو و روزی از نو.

Page Generated in 0.0053 sec