printlogo


کد خبر: 248150تاریخ: 1401/3/22 00:00
انتخاب مرفاوی موافق و مخالف دارد
بازگشت آقا صمد به روزهایی که سرمربی جوانان استقلال بود

رضا حمیدی  

کمیته فنی فدراسیون فوتبال سرانجام صمد مرفاوی را به‌عنوان سرمربی تیم جوانان ایران برگزید تا این حوزه اثرگذار بعد از ماه‌ها سردرگمی سر و سامان بگیرد.
مرفاوی در حالی به این سمت منصوب شده که زمان قابل توجهی است از سرمربیگری در فوتبال ایران دور است. آقا صمد در سال‌های اخیر غالباً به‌عنوان مدیرفنی در تیم‌هایی که ساکت الهامی و محمود فکری سکان هدایت آن را به عهده داشتند، فعالیت ‌کرد و شاید این تصویر از او در ذهن باقی مانده باشد که از لحاظ فنی نسبت به برخی گزینه‌هایی که نام‌شان مطرح شده حائز رتبه پایین‌تری است. 
هر چند که گزینه‌هایی همچون مهابادی، مطلق و قنبرپور نیز برتری نسبت به مرفاوی ندارند و شاید تنها امید نمازی می‌توانست گزینه بهتری در قیاس با مرفاوی تلقی شود که او نیز به دلایلی از سوی کمیته فنی از لیست حذف شد تا در نهایت درهای خوشبختی به سوی فردی باز شود که در سال‌های اخیر عمیقاً به‌دنبال فعالیت در یکی از تیم‌های پایه ایران بود.
انتخاب مرفاوی به طور کلی موافقان و مخالفانی دارد که از هر دو جنبه قابل تأمل و بررسی است. نگاه بدبینانه نسبت به این انتخاب شاید نشأت گرفته از از همین دوری از دایره سرمربیگری باشد و برخی مرفاوی را مربی چندان با انگیزه‌ای در شرایط فعلی برای تیم جوانان ایران ندانند که ممکن است سرمربی جدید جوانان ایران با انتخاب مربیان جوان و کار کرده در تیم‌های پایه بتواند این نگرانی را از میان ببرد و طراوت بیشتری به نیمکت تیم جوانان ببخشد.
از سویی نباید به این موضوع نیز بی‌توجه بود که مرفاوی فعالیت حرفه‌ای خود در مربیگری را با تیم‌های پایه شروع کرده و چندان با این حوزه بیگانه نیست. آقا صمد پیش از آنکه در استقلال به‌عنوان کمک اول امیر قلعه‌نویی مطرح شود در تیم جوانان کاشف استعدادهای بزرگی بود که آندرانیک تیموریان یکی از این دست نمونه‌ها است.
مرفاوی بعدها در تیم‌هایی که به‌عنوان سرمربی فعالیت کرد نیز نگاه و توجه ویژه‌ای به عناصر جوان داشت و با اینکه ناکامی‌های متعددی به‌نام او ثبت شد اما نشان داد نسبت به نیروهای جوان بسیار علاقه‌مند است و حتی گاها نتیجه را فدای جوانگرایی می‌کند.
شاید مرفاوی به‌دلیل آزمون و خطاهایی که در فوتبال ایران پس داده و کارنامه نه چندان پربارش از سوی برخی انتخاب نامناسبی باشد اما هرگز نمی‌توان عنصر بی‌تجربگی را بر پیشانی‌اش چسباند و او نسبت به تمام گزینه‌هایی که نام‌شان در فدراسیون فوتبال مطرح بود، مربی با تجربه‌تری است. سرمربیگری در استقلال، مس کرمان، صبا و مربیگری در تیم‌های متعدد از او مردی باتجربه ساخته است و شاید دست روزگار او را به سمتی ببرد که سرانجام با تیم جوانان ایران خالق موفقیتی چشمگیر در فوتبال ایران باشد تا شاید سیاهی مانده در کارنامه کاری او که حاصل ناکامی در تیم‌های لیگ برتری است از مقابل دیدگان فوتبال‌دوستان دور شود.
در واقع مرفاوی باید انتخاب خود به‌عنوان سرمربی تیم جوانان ایران را به فال نیک بگیرد و شاید هم خودش بر این باور باشد که از آخرین فرصت مربیگری‌اش در فوتبال ایران به عالی‌ترین شکل ممکن بهره بگیرد تا نام آقا صمد به مانند بازی سال‌های دور با الجزایر به شکل دیگری در فوتبال ایران به یادگار بماند. تلاقی حضور مرفاوی در تیم جوانان ایران با بازی امروز ایران مقابل الجزایر که یادآور آن بازی تاریخی است، شاید اتفاقات تازه‌ای را در این حوزه رقم بزند و مرفاوی به سمتی پرتاب شود که تمام ناکامی‌هایش در تیم‌های لیگ برتری فوتبال ایران از ذهن‌ها پاک شود.

Page Generated in 0.0054 sec