printlogo


کد خبر: 248149تاریخ: 1401/3/22 00:00
الجزایر حریف قدرتمندی است اما...
بدون هیچ شباهتی با سه همگروه ایران

وصال روحانی  

 نحوه بازی الجزایر شبیه به هیچ‌یک از سه همگروه ایران در مرحله نهایی جام جهانی فوتبال 2022 نیست و اگرجه بهره‌هایی بر دیدار دوستانه این دو کشور مترتب است اما نباید این سودها را بزرگ و بجا و بموقع دانست. الجزایر از حذف‌شده‌های بزرگ آفریقا در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022 بود ولی از حالا برای جام ملت‌های آفریقای 2023 تدارک می‌بیند و معتقد است که راه حضور در دور پایانی جام جهانی بعدی (2026) ناگزیر از دوره بعدی همین جام آفریقایی و مسابقات خودشناسی و دوستانه‌ای می‌گذرد که طی سال جاری و یکی دو سال بعدی به آنها گام خواهد گذاشت. بحث ایران بسیار حساس‌تر و عاجل‌تر است. این تیم باید برای جام جهانی 2022 که فقط 5 ماه تا شروع آن مانده، مهیا شود و پس از مدت‌ها نداشتن دیدارهای دوستانه باید از هر فرصتی برای برگزاری این‌گونه مسابقه‌ها بهره گیرد. با این حال این یک نکته مهم و حساس است که الجزایر اولین حریف ایران در یک بازی تدارکاتی سال 1401 شبیه به هیچ‌یک از سه تیمی بازی نمی‌کند که در گروه‌بندی‌های جام جهانی بیست و دوم در دسته دوم با ایران همگروه شده‌اند. از این سه تیم، دو تیم بریتانیایی (انگلیس و ولز) هستند و سومی هم امریکا است. روال و روند بازی الجزایر به هیچ‌یک از سه تیم فوق نزدیکی اندکی هم ندارد. آنچه یوزها برای غلبه بر این حریف می‌خواهند، کارآیی فردی و طراوت فنی است و اینها ملزواتی است که شماری قابل توجه از ملی‌پوشان ایران و بویژه لژیونرهای پرشمار اروپایی ما از آن برخوردارند.
 
گزینه‌های بهتری که منتفی شدند
کانادا به سبب شباهت فراوانش به روش بازی امریکا انتخاب بسیار بهتری برای دیداری تدارکاتی بود که البته به سبب بازی‌های سیاسی دولت کانادا دیدار با این تیم لغو شد و بازی با اروگوئه هم اگرچه شباهت آشکار و مستقیمی بین بازی این تیم و همگروهی‌های ایران نیست، به این سبب که یاران سوارس و کاوانی هم از مسافران قطر هستند و به هر بازی تدارکاتی نگاه جدی دارند، مسابقه بالقوه مفیدتری برای ما از آب درمی‌آمد و حتی عمان هم چون سرمربی‌اش (برانکو ایوانکوویچ) شناخت کاملی از نحوه بازی ما و خصایل بازیکنان شاخص ما دارد، می‌توانست بهره‌هایی را برای ما در بر داشته باشد. اما ما با فدراسیونی طرف هستیم که بیش از شش ماه وقت را صرف اثبات بی‌کفایتی رئیس سابق خود و برکناری وی کرده و برای تعیین رئیس ثابت و قطعی و جدیدش نیز تا شهریورماه به خود فرجه داده است، از چنین فدراسیونی و از درون چنین مکانیسمی حریف تدارکاتی بهتر و مناسب‌تری از الجزایر هم بیرون نمی‌آید و اگر می‌آمد، جای تعجب داشت.
 
نگاه حریف ما به دورترها است
موافقان با این بازی همچنان بر این نکته پای می‌فشرند که الجزایر به‌رغم شبیه نبودن به سه همگروه ایران کلاً و ذاتاً حریف «قدر»ی است و آسان نمی‌بازد و سطح بازی‌اش حتی اگر چندین و چند غایب نامدار داشته باشد، پایین نیست اما واقعیت امر این است که فدراسیون فوتبال ایران و دپارتمان بین‌المللی آن یک‌بار دیگر در زمینه تعیین حریفان «یوزها» برای مسابقات تدارکاتی ضعیف عمل کرده و این‌بار بر نامی انگشت گذاشته‌اند که فاقد هر انگیزه عاجلی است و نه مسافر جام جهانی است که بازی هفته بعد را بسیار جدی بگیرد و نه جام مهمی در ادامه سال 2022 پیش‌روی این تیم است که با هدف درخشش در آن یک برنامه تقویتی جدی را در دستور کار داشته باشد. این تیم همان‌طور که پیش‌تر آمد، در دور مقدماتی جام ملت‌های آفریقا شرکت دارد و در این چارچوب ابتدا با اوگاندا بازی کرده و روز گذشته (چهارشنبه) با تانزانیا هم روبه‌رو شد اما مرحله نهایی این پیکارها نه در ادامه سال 2022 بلکه در اوایل سال 2023 برگزار می‌شود و این دو ماه و اندی بعد از اتمام جام جهانی قطر خواهد بود. بله، نگاه حریف ما به دورترها است.
 
 
ستاره‌ای که نمی‌آید
الجزایر در ضعیف‌ترین و بدترین دوران فوتبالش هم همواره یکی از 10 «قدرت» برتر آفریقا به‌شمار آمده و حرف‌هایی رسا برای گفتن داشته است. این تیم سابقه بارها درخشش در جام ملت‌های آفریقا را در 50 سال اخیر داشته و هر بار که به مرحله نهایی جام‌های جهانی رسیده، آنجا هم آبروداری کرده است. اگر در گذشته نزدیک (دهه 1980 و اوایل دهه 1990) رباح ماجر نماد فوتبال الجزایر بود، شش هفت سالی است که ریاض محرز به مظهر بزرگ این فوتبال تبدیل شده است. محرز پس از درخشش اولیه‌اش در لسترسیتی اینک چهار سالی است که در تیم پرستاره پپ گواردیولا یعنی منچسترسیتی هم نقشی بسیار بارز دارد و تعداد کارشناسان و مردمی که او را یکی از پنج بازیکن برتر این باشگاه سرشار از مهره‌های خوب می‌انگارند، اصلاً کم نیست و چه بسیار گل‌های زیبا و فنی که از این چپ‌پای مادرزاد و از این هافبک تهاجمی فنی و خلاق طی فصول اخیر مشاهده شده و اسباب وجد همگان و سرور و غرور «من‌‌سیتی» شده است. با این وجود محرز به‌دلیل خستگی ناشی از حضور در فصل طولانی فوتبال اروپا (و به ادعای سران سیتی و سرمربی الجزایر به سبب مصدومیت) در دیدار برابر ایران شرکت نمی‌کند و به قطر نمی‌آید.
 
ترکیبی از سنتی و مدرن
بازی با انگلیس که هم از برخی خصوصیات سنتی فوتبال این کشور بهره می‌گیرد و هم پس از روی کار آمدن گرت ساوت‌گیت در این کشور به مؤلفه‌های مدرن‌تری هم در بازی‌ها و تاکتیک‌های خود دست یافته، دیداری بس دشوار در خاک قطر خواهد بود. ولز ماکتی کوچک‌تر از تیم انگلیس و دارای همان قابلیت‌های سنتی و مدرن ولی با اندازه‌ها و میزانی بسیار کمتر است و به‌تبع آن کارآیی‌اش در همان حوزه و مسیر کمتر از انگلیسی‌ها خواهد بود ولی به هیچ ‌روی رقیبی نخواهد بود که ایران با درس گرفتن از دیدار قریب‌الوقوع‌اش با الجزایر راه‌های غلبه بر آن را بیابد و الجزایر را پل توفیق خود مقابل دو رقیب بریتانیایی‌اش در جام جهانی 2022 قرار بدهد. این امر در‌ مورد امریکا هم مصداق دارد که الگوهای بازی‌اش به لحاظ فنی کاملاً متفاوت با چیزی است که از الجزایر خواهیم دید و سال‌‌ها است که در نحوه کار این تیم قدرتمند شمال آفریقا مشاهده شده است.
 
 
ایران - الجزایر با قضاوت قطری‌ها
مسابقه دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و الجزایر از ساعت 21 امروز(یکشنبه - به وقت دوحه) در استادیوم نادی القطر برگزار می‌شود. بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال قطر، داوران قطری و کویتی قضاوت دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و الجزایر را در دوحه بر عهده خواهند داشت. بر این اساس محمد احمد الشمری به‌عنوان داور وسط این مسابقه انتخاب شده همچنین سید علی و محمد محسن از کویت کمک‌های اول و دوم داور قطری در این بازی خواهند بود. یوسف الشرشنی از قطر نیز داور چهارم این بازی است.
 
 غیبت ۵ بازیکن الجزایر قطعی شد
همان‌طور که از ابتدا هم پیش‌‌بینی می‌شد، بلماضی، بازیکنان اصلی‌اش را برای بازی با ایران به دوحه نیاورد. همان‌طور که خودش هم تأیید کرده، پنج بازیکن او برای این مسابقه غایب هستند. سرمربی الجزایر در این رابطه گفت: «هشام بوداوی و سفیان بن‌دبکه مصدوم هستند و مقابل ایران بازی نخواهند کرد. همچنین تصمیم گرفته‌ام که برای این دیدار به اسلام سلیمانی، آیسا مندی و رایس امبولی استراحت بدهم. مقابل ایران این فرصت را خواهیم داشت که همه بازیکنانی را که تا به حال بازی نکرده‌اند ببینیم. هدف قبل از این اردو این بود که به همه نفرات زمانی برای بازی بدهیم.»
این در حالی است که حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال تأکید کرده در قراردادی که با الجزایر برای این بازی دوستانه منعقد شده، نوشته شده که این تیم با بازیکنان اصلی مطابق لیست فیفا باید در این بازی حاضر شود. با توجه به غیبت 5 بازیکن الجزایر اما این اتفاق عملاً نمی‌افتد.
 
 بلماضی تهدید کرد: بازی نمی‌کنیم
ایران که در این هفته در قطر اردو زده بود به‌دنبال برگزاری دیدار دوستانه خود در ورزشگاهی مجهز به سیستم تهویه بود. این اجازه اما صادر نشد چراکه عملیات شن‌پاشی در ورزشگاه‌های جام جهانی قطر به جز ورزشگاه احمد بن‌علی که در اختیار بازی‌های پلی‌آف است شروع شده است. با این اوصاف ایران چاره‌ای ندارد که بازی دوستانه خود را در همان ورزشگاه القطر برگزار کند. این ورزشگاه برخلاف دیگر ورزشگاه‌های مدرن این کشور به سیستم کولر و تهویه مجهز نیست.
دو تیم ایران و الجزایر به اینکه در ورزشگاه القطر با یکدیگر بازی کنند علاقه‌ای ندارند چون هوا بسیار گرم است و ممکن است این بازی به بازیکنان آسیب هم بزند. حتی بلماضی، سرمربی الجزایر حسابی از این اتفاق عصبانی شده و تهدید کرد با این شرایط بازی نخواهند کرد‌. البته با توجه به تدارک صورت گرفته و تمرینات اخیر دو تیم به نظر نمی‌رسد این بازی لغو شود.
 
 آفریقای جنوبی چرا لغو شد؟
آفریقای جنوبی یکی از کشورهایی بود که پیشنهاد بازی دوستانه با ایران را به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرد اما بعد از بررسی و اخذ نظر سرمربی تیم ملی، این دیدار دوستانه نهایی نشد. آنها مدعی شدند که با‌وجود ارسال پاسپورت‌های بازیکنان اما ایران این بازی را لغو کرده است. تبوگو موتلانته، مدیر اجرایی اتحادیه فوتبال آفریقای جنوبی گفته بود: «ما تمام کارهای اداری را با ایران انجام داده بودیم اما آنها گفتند که نمی‌توانند با ما بازی کنند.»
دلیل لغو این بازی حالا همزمانی‌اش با بازی تیم ملی مقابل الجزایر عنوان می‌شود. اسکوچیچ بازی با شاگردان بلماضی را به دیگر تیم آفریقایی ترجیح داده است و به همین خاطر بازی دیگر را لغو کرده است. با صحبت‌هایی که درباره غیبت بازیکنان الجزایر مقابل ایران مطرح می‌شود، این سؤال به طور جدی مطرح می‌شود که آیا این الجزایر که قرار است مقابل ایران بازی کند، واقعاً از آفریقای جنوبی بهتر بود؟
 
  اطلاعات اشتباه الجزایر از ایران
تیم‌های ملی فوتبال ایران و الجزایر امشب (یکشنبه) در دیداری تدارکاتی در شهر دوحه به مصاف هم خواهند رفت. الجزایر از هفته گذشته دو دیدار در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آفریقا انجام داده و برابر اوگاندا و تانزانیا به پیروزی رسیده است. آنها در سومین دیدار در فیفادی ژوئن، مقابل ایران صف‌آرایی می‌کنند. «جمال بلماضی» سرمربی الجزایر، در صحبت‌هایی که درباره تقابل تیمش با ایران داشت، گاف عجیبی درباره تیم ملی ایران داد و گفت: «ایران تیم بسیار خوبی است که اغلب در جام جهانی شرکت می‌کند. این تیم ۲۰ بازی است که شکست نخورده است و بنابراین آزمون خوبی خواهد بود.»
سرمربی الجزایر در حالی مدعی شده است که ایران در ۲۰ بازی گذشته خود شکست نخورده که چنین آماری اشتباه است. تیم ملی ایران با هدایت دراگان اسکوچیچ در ۱۵ بازی صاحب ۱۴ برد و یک تساوی شده بود و در شانزدهمین دیدار برابر کره جنوبی تن به شکست داد.
 
 

 


Page Generated in 0.0060 sec